Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Veteranpark (vitalap | szerkesztései) 2011. január 18., 20:44-kor történt szerkesztése után volt.

Tartalomjegyzék

Öreg autó nem vén autó

Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.


Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve látképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.

A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó egyébként a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion Bouton, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.

Sok az egypéldányos darab

A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagyrészük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb daraszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márka található, ez alól csal a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típus és a Danuvia 125 is felküzdette magát. Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó

  1. Panhard Levassor (1898)
  2. Panhard Levassor (1899)
  3. Panhard Levassor (1900)
  4. De Dion Bouton (1902)
  5. Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
  6. Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
  7. Ford T-modell (1917)
  8. Citroën C2 (1922)
  9. Citroën Torpedo II (1922)
  10. Salmson Val 3 (1923)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor

  1. Indian Scout (1927)
  2. D-Rad R-06 (1928)
  3. Harley-Davidson JD (1928)
  4. Indian 101 Scout (1928)
  5. Jawa CZ 125 (1928)
  6. MZ TS 125 (1928)
  7. NSU 501 T (1928)
  8. BMW R16 (1929)
  9. Indian D G P (1929)
  10. Harley-Davidson 30 (1930)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó

  1. Lada 2101 (11896)
  2. Volkswagen Golf (4280)
  3. Trabant 601 (5959)
  4. Wartburg 353 (3173)
  5. Lada 2103 (2739)
  6. Volkswagen 1300 (2710)
  7. Skoda 105 (2118)
  8. Polski Fiat 126P (1944)
  9. Skoda 120 (1158)
  10. Skoda S100 (1113)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor

  1. MZ TS 125 (1884)
  2. MZ TS 250 (1782)
  3. Pannónia T5 (1547)
  4. Jawa 250 (1056)
  5. Pannónia P10 (739)
  6. MZ TS 125/1 (650)
  7. MZ ES 250/2 (591)
  8. Jawa 350 (479)
  9. Danuvia 125 (478)
  10. Pannónia P12 (336)


A VeteránPark statisztika háttere

A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse le az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk vagy eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.