NSU
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
NSU (NSU Motorenwerke AG.) | |
Alapítva | 1901 (1873) "Neckarsulmer Fahrradwerke" |
Alapító | Heinrich Stoll és Christian Schmidt |
Megszűnt | 1977 (>AUDI Gmbh) |
Székhely | NSU Strasse, Neckarsulm, DE |
Jelmondat | - Fixe Fahrer fahren Fox - |
Kulcsemberek | Claus Luthe, Felix Wankel |
A(z) NSU (NSU Motorenwerke AG.) weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán NSU márkatörténet
Az 1873-tól szövőgépeket gyártó NSU kerekes karrierje bicikligyártással kezdődött, 1901-ben jelent meg az első motorkerékpár majd négy évvel később az első autó. Az egyhengeres, kétütemű szériát 1909-ben váltotta fel a kéthengeres sorozat, amelynek nyergében akár 30 km/órás tempóval is lehetett „száguldani”.
Az első világháború idején a hadsereg is megismerte az 500 és 800 köbcentis, kéthengeres, négyütemű NSU motorkerékpárok erényeit. Utóbb négy- és hathengeres, elegáns automobiljaik a felső tízezer kedvencei lettek, különösen, hogy kompresszoros versenykocsijuknak kevés ellenfele akadt a 20-as, 30-as években. Az I. világháború után ugyan sikeresen értékesítette négyhengeres autómodelljeit a cég, ám a gazdasági világválság jelentős keresletcsökkenést okozott, így 1929-ben az NSU beszüntette saját tervezésű autóinak gyártását, ugyanakkor a FIAT-al kötött együttműködési megállapodás eredményeként Fiatokat gyártott és NSU-Fiatként hozott forgalomba. Az együttműködés azonban 3 év után, 1932-ben megszakadt.
Fellendülést a háborús előkészületek, majd a Wehrmacht rendelései hoztak, amelyeket részben kényszermunkásokkal teljesítettek. A neckarsulmi tervezők legfurcsább alkotása a második világháború frontjain mostoha körülmények között is strapabíró, négyhengeres, 1,5 literes motorú, 36 lóerős, hátul lánctalpas, elől egy kerekű jármű volt.
A bombázásoktól szétrombolt üzemben 1945-ben újra kezdődhetett a gyártás. A gazdasági élénkülés hatására az NSU megbízta Ferdinand Porsche-t, hogy tervezzen számára egy olcsó autót, ám a motoreladások olyannyira felfutottak, hogy végül leállították a terveket.
Évekig a motorkerékpár állt előtérben: gyorsan fogytak az egyhengeres kismotorok, robogók, mint a Fox, a Konsul, a Superlux, a Supermax, a Lambretta. Ez utóbbi, olasz licenc alapján gyártott csinos mopedből hat év alatt közel 120 ezer példány született: az NSU az Adenauer-korszakban a világ legtermékenyebb motorkerékpár – gyártója volt. 1955-ben például 350 ezer különböző típust készítettek s azokat 90 országba exportálták is. A cég nevét olyan sportos rekordok öregbítették, mint az áramvonalas karosszériába bújtatott, 2 hengeres, 500 köbcentis, kompresszoros motorkerékpárjukkal elért 290 km/órás csúcstempó.
Szintén az 50-es évek újdonsága a kezdetben háromkerekű, kiskabinos NSU Prinz, mely a második világháború utáni autógyártás újjáéledésének előfutára volt. 1957-ben az NSU ismét visszatért az autóiparba, ekkor jelent meg az NSU Prinz, mely 1973-ig – több modellfrissítést végrehajtva - volt gyártásban. Már a berlini fal 1961-es felhúzása előtt is sok száz, négykerekű, farmotoros, 583 cm³-es „Herceg” (= Prinz) futott a nyugatnémet utakon, melyek erőforrását eredetileg kétkerekűekbe tervezték.
Az NSU azonban leginkább a Wankel-motorról híres, melyet elsőként 1964-ben alkalmaztak a NSU Wankel Spyderben, majd kicsit később a ma már sokak által ismert NSU Ro 80-ban. Sima járása és egyenletes teljesítményleadása népszerűvé tette a megoldást, ám számos technikai részletet az NSU nem tudott megoldani (később a technológiát licencelő Mazda igen). Így még a garanciális időszakban tömegesen érkeztek vissza a Wankel-motorral szerelt modellek.
Ez a neckarsulmi (DE) vállalkozás, mely motorokat és egyszerű, ámde remek kis-közép kategóriás autókat gyártott, óriási előnyre tett szert, mikor a Wankel motor fejlesztésébe fektette szinte minden vagyonát és kifejlesztette a RO 80 típusát. Ám a kételkedés és a versenytársak hozzáállása egyben a márka végét is jelentette.
Az NSU-t 1969-ben az Volkswagen csoport vásárolta fel, a gyár nimbusza azonban addigra már olyannyira megkopott, hogy pár évvel később be is szüntették a márka gyártását. A Volkswagennel közösen a K 70-es modellben is helyet kaptak Wankel motorok, mivel azonban ebben az időben a Volkswagen is "gyengélkedett" az AUDI cégcsoport vásárolta fel.
Az NSU által kifejlesztett motorkonstrukció, továbbá a RO 80 szerkezeti felépítése olyan komplex fejlesztési elveket tartalmaz, melyeket a céget felvásárló AUDI cégcsoport különböző típusainál a mai napig fellelhetünk.
Veterán NSU autók
- NSU Belgian Pipe (n.a.-n.a.)
- NSU 6_/10 (n.a.-n.a.)
- NSU 15/24 (n.a.-n.a.)
- NSU Prinz (1958-1960)
- NSU Prinz II (1959-1960)
- NSU Prinz 30 E (1959-1962)
- NSU Prinz III (1960-1962)
- NSU Prinz 4 (1961-1973)
- NSU Sport-Prinz Bertone (1959-1962)
- NSU Sport-Prinz (1960-1967)
- NSU Wankel-Spider (1964-1967)
- NSU Prinz 1000 (1964-1967)
- NSU 1000 (1967-1972)
- NSU 1000 TT (1965-1967)
- NSU TT (1967-1972)
- NSU TTS (1967-1971)
- NSU Typ 110 (1965-1967)
- NSU Typ 110 S ( C ) (1966-1967)
- NSU 1200 C (1967-1973)
- NSU Ro 80 (1967-1969)
- NSU Ro 80 /Audi /(1969-1977)
Veterán NSU motorok
- NSU 8 PS (1914-1921)
- NSU 501 T (1927-1929)
- NSU 251 T (1928-1929)
- NSU 201 TS (1930-1934)
- NSU 301 T (1929-1930)
- NSU 351 TS (1930-1933)
- NSU 501 TS (1930-1936)
- NSU 601 TS (1930-1939)
- NSU 500 SS (1931-1934)
- NSU 351 S/ 351 OS (1932-1935)
- NSU 351 OSL (1934-1940)
- NSU 501 OSL (1935-1939)
- NSU 201 S/201 OS (1933-1935)
- NSU 201 OSL (1936-1939)
- NSU 251 OSL (1933-1940)
- NSU 351 OT (1936-1939)
- NSU 601 OSL (1936-1941)
- NSU Motosulm (1931-1935)
- NSU 201 ZD Pony Block (1935-1937)
- NSU 201 ZDB (1938-1940)
- NSU Pony 100 (1937-1940)
- NSU Quick (1936-1940)
- NSU Quick (1945-1953)
- NSU 125 ZDB (1947-1951)
- NSU Fox Zweitakt (1951-1954)
- NSU Lux (1951-1954)
- NSU Superlux (1954-1956)
- NSU Quick 50 (1962-1956)
- NSU 251 OSL (1947-1952)
- NSU Konsul I (1951-1953)
- NSU Konsul II (1951-1954)
- NSU Fox Viertakt (1949-1954)
- NSU Superfox (1955-1957)
- NSU Maxi (1957-1964)
- NSU Max (1951-1956)
- NSU Supermax (1956-1963)
Kapcsolódó hivatkozások
- http://de.wikipedia.org/wiki/NSU_Motorenwerke#Siehe_auch
- http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Zweirad-_und_NSU-Museum
- http://de.wikipedia.org/wiki/Museum_Autovision
- Deutsches Zweirad-Museum – NSU-Museum
- www.nsu24.de
- Private NSU-Site
- http://www.zweirad-museum.de/
- http://www.museum-autovision.de/autovision/index.php?sprache=en