Škoda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Veterán Škoda márkatörténetVajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor. A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették. 1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető. A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport. Veterán Škoda autókI. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
nehéz haszongépjármű hátsókerék-hajtás Motor: négyütemű, szikragyújtású, vízhűtéses, soros 4 hengeres L-SV, 5912 ccm Teljesítmény: 29,4 kW (40 LE) Erőátvitel: NA Alváz: létraváz, szegecselt acél U-profilok Súly: alváz 2000-3000 kg hasznos 2500-3000 kg Felépítmény: közüzemi többcélú kialakítás, az ügyfél konkrét rendelése alapján - zárt felépítmény, teherautók, buszok, speciális teherautók, 1923 óta felváltva utas-és teherszállító pótkocsik (Martin) Megjegyzés: felszerelt motorok mechanikai korlátozók (szabályozók) sebesség Gyártott autók MS 390 db, 540 118 db, 545 100 db, 608 összesen
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellekAz előzőekben a Lauren & Klement gépkocsi gyártással kapcsolatos történetét tekintettük át. Most az egyesülés utáni történet következik. A Skoda a maga korában már nagy jelentőséggel bírt a nehéziparban, a jármű és motorgyártásban, valamint a hadiiparban is, ami a bővülés után még markánsabban jelentkezett. Az 1930-as években a Skoda mégis bekerült, részben a válság, részben az üzleti érdekeltségek közötti harc miatt, a -Steyr-Daimler-Puch- érdekeltségi körébe. Ezt követően pedig, hamarosan a "III. birodalom" ausztriai és csehországi terjeszkedése,még az üzleti érdekeket is felülírta, ezzel a céget a hadiipari termelés sorába állítva.
II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek
Skoda motorkerékpárok (1899-1925)
Skoda haszongépjárművekLIAZ követte a termelés autó Automobilfabrik Reichenberger (RAF), ami működött, mivel 1907 és közben az 1. Az I. világháború megvásárolta Mlada Boleslav cég Laurin & Klement , ma Škoda Auto . LIAZ akkori egyetlen vállalkozás neve gyártott kocsik is végrehajtott az eredeti márka Skoda, ami igaz volt közepéig-70 XX év. század. A tényleges nemzeti vállalati Liberec autóversenyeket (LIAZ) alapította 1. Január 1951 , és jött létre növények Rýnovice , Hradiště Münchenben és Liberec . A következő években, aggodalom nőtt fokozatosan nőtt a foglalkoztatottak száma és a termelés - az 1975 foglalkoztatott 11.000 munkavállalók és a termelt 13.600 tehergépkocsi (önkiűrítő kocsik, traktorok, kommunális járművek, stb.) Fokozatosan csatlakozott alapú, vagy más növények Melnik , Zvolen , Nagy keresztelő , Přerov és Holýšov , és miután létrehozása megyei vállalkozás 1-jétől Első 1986 volt beosztottja és autóbusz gyártója np KAROSA magas száma , a gyártó hűtött pótkocsik np Orličan Chocen vagy gyártó np trolibuszok Škoda Ostrov nad Ohri. Abban az időben, a termékeket exportált a világ minden tájáról - amellett, hogy hagyományos vevők Közép-és Kelet-Európában is volt Kelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és egyes arab államok. A késő 80 év részeként a tervek KGST LIAZ is vált az egyik gyártó tervezett kis személygépkocsi, ami egy óriási segítség megoldja az éhezés az autók az akkori szocialista országokban. Abban az időben, a cég is részt vett az autók Dakar Rally , ami felkeltette a figyelmet, amit megérdemel, és ahol helyezzük top pozíciókban - III. helyezze 1987 és II. helyezzen egy évvel később, a győzelme a cég és a vezető George Moskala. Miután a forradalom a 1989 és a gazdasági összeomlás a KGST országokban azonban LIAZ elvesztette szinte minden piacon, és sikerült találni egy új, az értékesítés, és ezért termelés fokozatosan csökkent. Szlovák versenyek leválasztották különálló vállalatok, 1992 a cég részben privatizálták az utalványt privatizáció , a legnagyobb tulajdonos, de állva maradt. Privatizáció fejeződött be 1995 , amikor a többség megszerezte Skoda Plzen és megváltoztatta a nevét a Skoda Liaz gazdasági megmentési program a szülő túl későn érkezett, és még üzembe új művészeti sorozat Škoda 400 (kereskedelmi megnevezés Xena a traktorok és berendezések önkormányzati Fox) segített cég jobb eredményeket. A 1998 a vállalat nyilvánították fizetésképtelennek , azt törölték két hét után. A 2000 vállalat megvásárolta szlovák Sipox Holding, amely azonban nem rendelkezik elegendő forrással pénzügyi vagy termelést. A 2002 üzleti lett csődbe és legígéretesebb részét a növény, a motor üzem Rýnovice átnevezte az JAMOT végleges és az eredeti gyári München Hradiště ma gyártott Komatsu építőipari gépek.
Kapcsolódó Škoda hivatkozások
|