Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Öreg autó nem vén autó) |
|||
10. sor: | 10. sor: | ||
'''Sok az egypéldányos darab''' | '''Sok az egypéldányos darab''' | ||
- | A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból | + | A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a [[Volkswagen]] két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az [[MZ]] nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több [[Pannónia]] típusú oldtimer és a [[Danuvia]] 125 is felküzdötte magát. |
Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak. | Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak. | ||
A lap 2011. január 19., 09:55-kori változata
Tartalomjegyzék |
Öreg autó nem vén autó
Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.
Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.
A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion Bouton, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.
Sok az egypéldányos darab
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típusú oldtimer és a Danuvia 125 is felküzdötte magát. Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó
- Panhard Levassor (1898)
- Panhard Levassor (1899)
- Panhard Levassor (1900)
- De Dion Bouton (1902)
- Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
- Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
- Ford T-modell (1917)
- Citroën C2 (1922)
- Citroën Torpedo II (1922)
- Salmson Val 3 (1923)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor
- Indian Scout (1927)
- D-Rad R-06 (1928)
- Harley-Davidson JD (1928)
- Indian 101 Scout (1928)
- Jawa CZ 125 (1928)
- MZ TS 125 (1928)
- NSU 501 T (1928)
- BMW R16 (1929)
- Indian D G P (1929)
- Harley-Davidson 30 (1930)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó
- Lada 2101 (11896)
- Volkswagen Golf (4280)
- Trabant 601 (5959)
- Wartburg 353 (3173)
- Lada 2103 (2739)
- Volkswagen 1300 (2710)
- Skoda 105 (2118)
- Polski Fiat 126P (1944)
- Skoda 120 (1158)
- Skoda S100 (1113)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor
- MZ TS 125 (1884)
- MZ TS 250 (1782)
- Pannónia T5 (1547)
- Jawa 250 (1056)
- Pannónia P10 (739)
- MZ TS 125/1 (650)
- MZ ES 250/2 (591)
- Jawa 350 (479)
- Danuvia 125 (478)
- Pannónia P12 (336)
A VeteránPark statisztikájának háttere
A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.