Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Öreg autó nem vén autó) |
|||
(15 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Öreg autó nem vén autó == | == Öreg autó nem vén autó == | ||
- | ''Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a '''VeteránPark''' által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as [[Panhard|Panhard Levassor]], míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.'' | + | ''Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a '''VeteránPark''' által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as [[Panhard|Panhard Levassor]], míg a motoroknál egy 1927-es [[Indian|Indian Scout]] a legidősebb jármű.'' |
- | Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve | + | Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer. |
- | A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó | + | A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a [[De Dion Bouton]], a [[Fiat]], a [[Rauch and Lang]], a [[Ford]], a [[Citroën]], valamint a [[Salmson]] képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es [[Indian|Indian Scout]] szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású [[Harley-Davidson]] zárja. |
'''Sok az egypéldányos darab''' | '''Sok az egypéldányos darab''' | ||
- | A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból | + | A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a [[Volkswagen]] két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az [[MZ]] nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több [[Pannónia]] típusú oldtimer és a [[Danuvia]] 125 is felküzdötte magát. |
Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak. | Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak. | ||
== Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó == | == Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó == | ||
- | # Panhard Levassor (1898) | + | # [[Panhard|Panhard Levassor]] (1898) |
- | # Panhard Levassor (1899) | + | # [[Panhard|Panhard Levassor]] (1899) |
- | # Panhard Levassor (1900) | + | # [[Panhard|Panhard Levassor]] (1900) |
- | # De Dion Bouton (1902) | + | # [[De Dion Bouton]] (1902) |
- | # Fiat Wiener Dolomit C3 (1910) | + | # [[Fiat|Fiat Wiener Dolomit C3]] (1910) |
- | # Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914) | + | # [[Rauch and Lang|Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon]] (1914) |
- | # Ford T-modell (1917) | + | # [[Ford|Ford T-modell]] (1917) |
- | # Citroën C2 (1922) | + | # [[Citroën|Citroën C2]] (1922) |
- | # Citroën Torpedo II (1922) | + | # [[Citroën|Citroën Torpedo II]] (1922) |
- | # Salmson Val 3 (1923) | + | # [[Salmson|Salmson Val 3]] (1923) |
''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010'' | ''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010'' | ||
== Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor == | == Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor == | ||
- | # Indian Scout (1927) | + | |
- | # D-Rad R-06 (1928) | + | #[[Indian|Indian Scout]] (1927) |
- | # Harley-Davidson JD (1928) | + | #[[D-Rad|D-Rad R-06]] (1928) |
- | # Indian 101 Scout (1928) | + | #[[Harley-Davidson|Harley-Davidson JD]] (1928) |
- | # | + | #[[Indian|Indian 101 Scout]] (1928) |
- | + | #[[NSU|NSU 501 T]] (1928) | |
- | + | #[[BMW|BMW]] R16 (1929) | |
- | # BMW R16 (1929) | + | #[[Indian|Indian]] (1929) |
- | # Indian | + | #[[Harley-Davidson|Harley-Davidson 30]] (1930) |
- | # Harley-Davidson 30 (1930) | + | #[[NSU|NSU 501 TS]] (1930) |
+ | #[[MÉRAY|MÉRAY JAP-350]] (1931) | ||
''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010'' | ''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010'' | ||
== Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó == | == Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó == | ||
- | # Lada 2101 (11896) | + | # [[Lada|Lada 2101]] (11896) |
- | # | + | # [[Trabant P601|Trabant 601]] (5959) |
- | # | + | |
- | # Wartburg 353 (3173) | + | # [[Volkswagen|Volkswagen Golf]] (4280) |
- | # Lada 2103 (2739) | + | # [[Wartburg|Wartburg 353]] (3173) |
- | # Volkswagen 1300 (2710) | + | # [[Lada|Lada 2103]] (2739) |
- | # Skoda 105 (2118) | + | # [[Volkswagen|Volkswagen 1300]] (2710) |
- | # Polski Fiat 126P (1944) | + | # [[Škoda|Skoda 105]] (2118) |
- | # Skoda 120 (1158) | + | # [[FSO|Polski Fiat 126P]] (1944) |
- | # Skoda S100 (1113) | + | # [[Škoda|Skoda 120]] (1158) |
+ | # [[Škoda|Skoda S100]] (1113) | ||
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010 | Forrás: VeteránPark – KSH, 2010 | ||
57. sor: | 59. sor: | ||
== Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor == | == Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor == | ||
- | # MZ TS 125 (1884) | + | # [[MZ|MZ TS 125]] (1884) |
- | # MZ TS 250 (1782) | + | # [[MZ|MZ TS 250]] (1782) |
- | # Pannónia T5 (1547) | + | # [[Pannónia|Pannónia T5]] (1547) |
- | # Jawa 250 (1056) | + | # [[Jawa|Jawa 250]] (1056) |
- | # Pannónia P10 (739) | + | # [[Pannónia|Pannónia P10]] (739) |
- | # MZ TS 125/1 (650) | + | # [[MZ|MZ TS 125/1]] (650) |
- | # MZ ES 250/2 (591) | + | # [[MZ|MZ ES 250/2]] (591) |
- | # Jawa 350 (479) | + | # [[Jawa|Jawa 350]] (479) |
- | # Danuvia 125 (478) | + | # [[Danuvia|Danuvia 125]] (478) |
- | # Pannónia P12 (336) | + | # [[Pannónia|Pannónia P12]] (336) |
- | '''A VeteránPark | + | '''A VeteránPark statisztikájának háttere''' |
- | ''A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse | + | ''A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát. |
'' | '' | ||
+ | {{#TwitterFBLike:left|small}} | ||
- | [[Kategória: | + | [[Kategória:Sajtóközlemények]] |
A lap jelenlegi, 2012. január 7., 12:01-kori változata
Tartalomjegyzék |
Öreg autó nem vén autó
Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.
Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.
A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion Bouton, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.
Sok az egypéldányos darab
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típusú oldtimer és a Danuvia 125 is felküzdötte magát. Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó
- Panhard Levassor (1898)
- Panhard Levassor (1899)
- Panhard Levassor (1900)
- De Dion Bouton (1902)
- Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
- Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
- Ford T-modell (1917)
- Citroën C2 (1922)
- Citroën Torpedo II (1922)
- Salmson Val 3 (1923)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor
- Indian Scout (1927)
- D-Rad R-06 (1928)
- Harley-Davidson JD (1928)
- Indian 101 Scout (1928)
- NSU 501 T (1928)
- BMW R16 (1929)
- Indian (1929)
- Harley-Davidson 30 (1930)
- NSU 501 TS (1930)
- MÉRAY JAP-350 (1931)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó
- Lada 2101 (11896)
- Trabant 601 (5959)
- Volkswagen Golf (4280)
- Wartburg 353 (3173)
- Lada 2103 (2739)
- Volkswagen 1300 (2710)
- Skoda 105 (2118)
- Polski Fiat 126P (1944)
- Skoda 120 (1158)
- Skoda S100 (1113)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor
- MZ TS 125 (1884)
- MZ TS 250 (1782)
- Pannónia T5 (1547)
- Jawa 250 (1056)
- Pannónia P10 (739)
- MZ TS 125/1 (650)
- MZ ES 250/2 (591)
- Jawa 350 (479)
- Danuvia 125 (478)
- Pannónia P12 (336)
A VeteránPark statisztikájának háttere
A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.