Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó)
 
(11 közbeeső változat nincs mutatva)
4. sor: 4. sor:
-
Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve látképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek.  Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.
+
Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek.  Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.
-
A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó egyébként a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a [[De Dion Bouton]], a [[Fiat]], a [[Rauch and Lang]], a [[Ford]], a [[Citroën]], valamint a [[Salmson]] képviselteti még magát a top10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es [[Indian|Indian Scout]] szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású [[Harley-Davidson]] zárja.
+
A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a [[De Dion Bouton]], a [[Fiat]], a [[Rauch and Lang]], a [[Ford]], a [[Citroën]], valamint a [[Salmson]] képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es [[Indian|Indian Scout]] szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású [[Harley-Davidson]] zárja.
'''Sok az egypéldányos darab'''
'''Sok az egypéldányos darab'''
-
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagyrészük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb daraszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márka található, ez alól csal a [[Volkswagen]] két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az [[MZ]] nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több [[Pannónia]] típus és a [[Danuvia]] 125 is felküzdette magát.  
+
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a [[Volkswagen]] két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az [[MZ]] nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több [[Pannónia]] típusú oldtimer és a [[Danuvia]] 125 is felküzdötte magát.  
Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.
Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.
28. sor: 28. sor:
== Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor ==
== Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor ==
-
# [[Indian|Indian Scout]] (1927)
+
 
-
# [[D-Rad|D-Rad R-06]] (1928)
+
#[[Indian|Indian Scout]] (1927)
-
# [[Harley-Davidson|Harley-Davidson JD]] (1928)
+
#[[D-Rad|D-Rad R-06]] (1928)
-
# [[Indian|Indian 101 Scout]] (1928)
+
#[[Harley-Davidson|Harley-Davidson JD]] (1928)
-
# [[Jawa|Jawa CZ 125]] (1928)
+
#[[Indian|Indian 101 Scout]] (1928)
-
# [[MZ|MZ TS 125]] (1928)
+
#[[NSU|NSU 501 T]] (1928)
-
# [[NSU|NSU 501 T]] (1928)
+
#[[BMW|BMW]] R16 (1929)
-
# [[BMW|BMW R16]] (1929)
+
#[[Indian|Indian]] (1929)
-
# [[Indian|Indian D G P]] (1929)
+
#[[Harley-Davidson|Harley-Davidson 30]] (1930)
-
# [[Harley-Davidson|Harley-Davidson 30]] (1930)
+
#[[NSU|NSU  501 TS]] (1930)
 +
#[[MÉRAY|MÉRAY JAP-350]] (1931)
''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010''
''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010''
43. sor: 44. sor:
== Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó ==
== Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó ==
# [[Lada|Lada 2101]] (11896)
# [[Lada|Lada 2101]] (11896)
-
# [[Volskwagen|Volkswagen Golf]] (4280)
 
# [[Trabant P601|Trabant 601]] (5959)
# [[Trabant P601|Trabant 601]] (5959)
 +
 +
# [[Volkswagen|Volkswagen Golf]] (4280)
# [[Wartburg|Wartburg 353]] (3173)
# [[Wartburg|Wartburg 353]] (3173)
# [[Lada|Lada 2103]] (2739)
# [[Lada|Lada 2103]] (2739)
-
# [[Volskwagen|Volkswagen 1300]] (2710)
+
# [[Volkswagen|Volkswagen 1300]] (2710)
# [[Škoda|Skoda 105]] (2118)
# [[Škoda|Skoda 105]] (2118)
# [[FSO|Polski Fiat 126P]] (1944)
# [[FSO|Polski Fiat 126P]] (1944)
57. sor: 59. sor:
== Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor ==
== Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor ==
-
# MZ TS 125 (1884)
+
# [[MZ|MZ TS 125]] (1884)
-
# MZ TS 250 (1782)
+
# [[MZ|MZ TS 250]] (1782)
-
# Pannónia T5 (1547)
+
# [[Pannónia|Pannónia T5]] (1547)
-
# Jawa 250 (1056)
+
# [[Jawa|Jawa 250]] (1056)
-
# Pannónia P10 (739)
+
# [[Pannónia|Pannónia P10]] (739)
-
# MZ TS 125/1 (650)
+
# [[MZ|MZ TS 125/1]] (650)
-
# MZ ES 250/2 (591)
+
# [[MZ|MZ ES 250/2]] (591)
-
# Jawa 350 (479)
+
# [[Jawa|Jawa 350]] (479)
-
# Danuvia 125 (478)
+
# [[Danuvia|Danuvia 125]] (478)
-
# Pannónia P12 (336)
+
# [[Pannónia|Pannónia P12]] (336)
-
'''A VeteránPark statisztika háttere'''
+
'''A VeteránPark statisztikájának háttere'''
-
''A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse le az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk vagy eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.
+
''A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.
''
''
 +
{{#TwitterFBLike:left|small}}
-
[[Kategória:Sajtóközlemény]]
+
[[Kategória:Sajtóközlemények]]

A lap jelenlegi, 2012. január 7., 12:01-kori változata

Tartalomjegyzék

Öreg autó nem vén autó

Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.


Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.

A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion Bouton, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.

Sok az egypéldányos darab

A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típusú oldtimer és a Danuvia 125 is felküzdötte magát. Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó

  1. Panhard Levassor (1898)
  2. Panhard Levassor (1899)
  3. Panhard Levassor (1900)
  4. De Dion Bouton (1902)
  5. Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
  6. Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
  7. Ford T-modell (1917)
  8. Citroën C2 (1922)
  9. Citroën Torpedo II (1922)
  10. Salmson Val 3 (1923)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor

  1. Indian Scout (1927)
  2. D-Rad R-06 (1928)
  3. Harley-Davidson JD (1928)
  4. Indian 101 Scout (1928)
  5. NSU 501 T (1928)
  6. BMW R16 (1929)
  7. Indian (1929)
  8. Harley-Davidson 30 (1930)
  9. NSU 501 TS (1930)
  10. MÉRAY JAP-350 (1931)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó

  1. Lada 2101 (11896)
  2. Trabant 601 (5959)
  1. Volkswagen Golf (4280)
  2. Wartburg 353 (3173)
  3. Lada 2103 (2739)
  4. Volkswagen 1300 (2710)
  5. Skoda 105 (2118)
  6. Polski Fiat 126P (1944)
  7. Skoda 120 (1158)
  8. Skoda S100 (1113)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor

  1. MZ TS 125 (1884)
  2. MZ TS 250 (1782)
  3. Pannónia T5 (1547)
  4. Jawa 250 (1056)
  5. Pannónia P10 (739)
  6. MZ TS 125/1 (650)
  7. MZ ES 250/2 (591)
  8. Jawa 350 (479)
  9. Danuvia 125 (478)
  10. Pannónia P12 (336)


A VeteránPark statisztikájának háttere

A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse össze az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk az eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.