Mazda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán Mazda autók) |
(→Veterán márkatörténet) |
||
17. sor: | 17. sor: | ||
A Hondához hasonlóan a '''Mazda''' – akkor még [[Toyo Cork Kogyo]] néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását 1920-ban. A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a [[Mazda Mazdago]]), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. | A Hondához hasonlóan a '''Mazda''' – akkor még [[Toyo Cork Kogyo]] néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását 1920-ban. A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a [[Mazda Mazdago]]), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. | ||
- | Habár a Mazda Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba nem tett komoly kárt a gyárban. Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda | + | Habár a Mazda Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba nem tett komoly kárt a gyárban. Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo 110S]] kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. |
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában. | Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában. | ||
A lap 2010. június 1., 07:53-kori változata
Mazda | |
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején. | |
Alapítva | 1920 (Toyo Cork Kogyo) |
Alapító | Toyo Cork Kogyo |
Székhely | Hiroshima, Japán |
A(z) Mazda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását 1920-ban. A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba.
Habár a Mazda Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba nem tett komoly kárt a gyárban. Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.
Veterán Mazda autók
- Mazda R360 (1960-1966)
- Mazda Carol (1961-1962)
- Mazda Familia (1964-1966)
- Mazda 929 Cosmo/Luce (1966-n.a.)
- Mazda Cosmo 110 S (1967-n.a.)
- Mazda RX-2 "Capella" (1970-n.a.)
- Mazda RX-3 "Savanna" (1971-n.a.)
- Mazda RX-4 (1972-1977)
- Mazda RX-7 (1978-1984)
Veterán Mazda motorok
Egyéb veterán Mazda járművek
- Mazda Mazdago - háromkerekű kisteherautó (1931-)