Wankel-motor

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

Tartalomjegyzék

Bevezetés

WankelAnimation (1).gif
Wankel motor, mi a szösz? Hallani azért már mindenki hallott róla, különösen ezen oldalak benzinszagú látogatói. Annyi, de annyi mindent sorolnék, nem is tudom, hogy fogjak hozzá.

Bolygódugattyús motor, forgótárcsás motor, rotary engine, kreiskolbenmotor, stb..., mind-mind ugyanazt takarja. Egy motor Felix Wankeltől, ami a belsőégésű motorok hagyományán működik, de nem a hagyományos ide-oda mozgó fő részekkel, és szakaszokra fogott, mégis egyidejűleg zajló munkafolyamatokkal.

És egy ilyen, modern megoldás mit keres a Veteránpark oldalain? Nem is az, mert az alapokat a feltaláló már 1929-ben lerakta! Amúgy igaz, a gazdasági válság, majd a WWII és hatásai miatt az első ütőképes, és sorozatban is gyártható modellt csak az 1960-as évek elején sikerült a feltalálónak a németországi NSU autógyárral közösen összehozni. Ettől fogva szerteágazik a Wankel motor története. Számtalan ország, számos gyártója alkalmazza a legkülönfélébb célokra ezt az erőforrást.

Felix Wankel, a feltaláló

Felix-Wankel-3.jpg
Felix Wankel 1902 augusztus 13-án született, a Rajna-völgyi Lahrban (Baden, DE). Édesapja elesett az I. világháborúban. Ezt követően a család Heidelbergbe költözött. Középiskoláit Donaueschingenben, Heidelbergben és Weinheimben végezte, de 1921-ben tanulmányait abbahagyva, munkát vállalt a Carl Winter Press-nél Heidelbergben. A gazdasági problémák miatt, sajnos 1926-ban elvesztette az állását.

A tehetsége, és mérnöki térbeli képzelőereje folytán, már korán érdeklődni kezdett a gépek, különösen a belső égésű motorok világa iránt. Miután édesanyja özvegy volt, F. Wankel nem engedhette meg magának az egyetemi oktatást, vagy akár egy felsőfokú szakmai képzést, de képes volt autodidakta módon elsajátítani a műszaki tárgyakat. 17 évesen, azt mondta barátainak, hogy ő álmodott egy autót "egy új típusú motorral, ami félig turbina, félig hagyományos - Ez az én találmányom!".

Igen, ez a jóslat, a Wankel-motor álma, 1924-ben fogant, és ennek nyomán megnyitotta heidelbergi vállalkozását, az ötlet kifejlesztésére. Az első szabadalmát e témában 1929-ben nyerte meg. Bővebben a Veteránpark "Emberek" kategóriájában olvashatunk majd Felix Wankelről.

Röviden a Wankel motor működéséről

A Wankel motor ütemei megegyeznek a hagyományos, dugattyús erőforrások ütemeivel:

Intake=szívás; compression=sűrítés; ignition=gyújtás, égés; exhaust=kipufogás

Wankel elv.gif

A müködési elv a négyütemu motoréhoz hasonló, szinte azonos. Az eltérés, ami a Wankel-motor igazi nagy varázsa, az, hogy a hagyományos alternáló, szinuszos mozgás helyett egy közel folyamatos szögsebességu, forgó-bolygó mozgás jelenik meg. A következo kép alapján végigkísérve így muködik :

Az 1.-el jelzett nyíláson történik a szívás, amelyet a bolygódugattyú forgása által eloidézett vákuum kelt. Ezalatt az 5-el jelzett térben már surítés folyik, míg a 9-es térben a már begyújtott keverék munkát végez. A következo képen 2-el látható a folyamatos szívás, amelyet a dugattyú élének a szívónyíláson való áthaladása zár majd le, megkezdve a surítést. 6. számmal látható a surítés végso fázisa, míg 10-el a már nyitott réssel a kipufogás. A 3. fázisban még folyik a szívóütem (3), a surítés végén pedig megjelenik a szikra, amely a keveréket gyújtja meg. Ezalatt a 11-el jelzett kipufogás tovább folyik. Az utolsó képpel a kör bezárult, a 4-es térben lassan bezárul a szívás, és kezdodik a surítés, a 8-assal jelezve már meggyújtott keverék munkát végez, míg a 12-es jelzéseel végéhez közelít a kipufogás.

Mint látjuk, egy fotengelyfordulatra 3 munkaütem esik ( négyütemu, négyhengeres motornál ez 2 ), a fotengely forgása közel azonos szögsebességu, állandó forgó mozgás.

A négyütemű dugattyús motorokhoz képest, nagyobb fajlagos hatásfok, kisebb súly és helyszükséglet, lényegesen kevesebb alkatrész, alacsony vibráció jellemzi, viszont sok különleges anyag szükséges a megfelelő tömítettség és üzemeltetési körülmények miatt.

Az NSU RO 80 kéttárcsás Wankel erőforrása, és a működés 4 fázisa, mint például egy példa:

Wankel engine.jpg

Wankel animációk

Az alábbi szimulációt végignézve, jól érzékelhető a forgótárcsa és a bolygótér "munkamegosztása".>>>Amíg a 4ütemű motor egy hengerében egyszerre egy ütem zajlik, addig itt egy -hengerben- 3 féle munkavégzés történik. Mindezt jóval kevesebb és egyszerű alkatrésszel.

Wankel motoros járművek

Források, hivatkozások

  1. F. Wankel életrajz (Wiki)
  2. Wankel motor HU (Wiki)
  3. Az első "széria Wankel" az NSU Spider
  4. "Youtube" animációk és szimulációk
  5. Da Vinci Co., Ltd. Hulladékhő (gőz) visszanyerő rendszer JP/EN
  6. Felix Wankel életrajza, munkássága
  7. Wankel motorok
  8. Wankel motor napjainkban
  9. Autómobilizmus HU > Felix Wankel születésnapja, 100 éves Centenárium
  10. Wankelmotorok DE
  11. Animated Wankel Engine
  12. Wankel motor HU
  13. NSU motoren DE
  14. BME Gépjárművek Tanszék Wankel elv HU
  15. Minden ami Wankel EN
  16. Felix Wankel


Const1.gif

--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 26., 14:30 (CEST)