Wankel-motor
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Tartalomjegyzék |
Bevezetés
Wankel motor, mi a szösz? Hallani azért már mindenki hallott róla, különösen ezen oldalak benzinszagú látogatói. Annyi, de annyi mindent sorolnék, nem is tudom, hogy fogjak hozzá.Bolygódugattyús motor, forgótárcsás motor, rotary engine, kreiskolbenmotor, stb..., mind-mind ugyanazt takarja. Egy motor Felix Wankeltől, ami a belsőégésű motorok hagyományán működik, de nem a hagyományos ide-oda mozgó fő részekkel, és szakaszokra fogott, mégis egyidejűleg zajló munkafolyamatokkal.
És egy ilyen, modern megoldás mit keres a Veteránpark oldalain? Nem is az, mert az alapokat a feltaláló már 1929-ben lerakta! Amúgy igaz, a gazdasági válság, majd a WWII és hatásai miatt az első ütőképes, és sorozatban is gyártható modellt csak az 1960-as évek elején sikerült a feltalálónak a németországi NSU autógyárral közösen összehozni. Ettől fogva szerteágazik a Wankel motor története. Számtalan ország, számos gyártója alkalmazza a legkülönfélébb célokra ezt az erőforrást.
Felix Wankel, a feltaláló
Felix Wankel 1902 augusztus 13-án született, a Rajna-völgyi Lahrban (Baden, DE). Édesapja elesett az I. világháborúban. Ezt követően a család Heidelbergbe költözött. Középiskoláit Donaueschingenben, Heidelbergben és Weinheimben végezte, de 1921-ben tanulmányait abbahagyva, munkát vállalt a Carl Winter Press-nél Heidelbergben. A gazdasági problémák miatt, sajnos 1926-ban elvesztette az állását.A tehetsége, és mérnöki térbeli képzelőereje folytán, már korán érdeklődni kezdett a gépek, különösen a belső égésű motorok világa iránt. Miután édesanyja özvegy volt, F. Wankel nem engedhette meg magának az egyetemi oktatást, vagy akár egy felsőfokú szakmai képzést, de képes volt autodidakta módon elsajátítani a műszaki tárgyakat. 17 évesen, azt mondta barátainak, hogy ő álmodott egy autót "egy új típusú motorral, ami félig turbina, félig hagyományos - Ez az én találmányom!".
Igen, ez a jóslat, a Wankel-motor álma, 1924-ben fogant, és ennek nyomán megnyitotta heidelbergi vállalkozását, az ötlet kifejlesztésére. Az első szabadalmát e témában 1929-ben nyerte meg. Bővebben a Veteránpark "Emberek" kategóriájában olvashatunk majd Felix Wankelről.
Röviden a Wankel motor működéséről
A Wankel motor ütemei megegyeznek a hagyományos, dugattyús erőforrások ütemeivel:
Intake=szívás; compression=sűrítés; ignition=gyújtás, égés; exhaust=kipufogás
A müködési elv a négyütemu motoréhoz hasonló, szinte azonos. Az eltérés, ami a Wankel-motor igazi nagy varázsa, az, hogy a hagyományos alternáló, szinuszos mozgás helyett egy közel folyamatos szögsebességu, forgó-bolygó mozgás jelenik meg. A következo kép alapján végigkísérve így muködik :
Az 1.-el jelzett nyíláson történik a szívás, amelyet a bolygódugattyú forgása által eloidézett vákuum kelt. Ezalatt az 5-el jelzett térben már surítés folyik, míg a 9-es térben a már begyújtott keverék munkát végez. A következo képen 2-el látható a folyamatos szívás, amelyet a dugattyú élének a szívónyíláson való áthaladása zár majd le, megkezdve a surítést. 6. számmal látható a surítés végso fázisa, míg 10-el a már nyitott réssel a kipufogás. A 3. fázisban még folyik a szívóütem (3), a surítés végén pedig megjelenik a szikra, amely a keveréket gyújtja meg. Ezalatt a 11-el jelzett kipufogás tovább folyik. Az utolsó képpel a kör bezárult, a 4-es térben lassan bezárul a szívás, és kezdodik a surítés, a 8-assal jelezve már meggyújtott keverék munkát végez, míg a 12-es jelzéseel végéhez közelít a kipufogás.
Mint látjuk, egy fotengelyfordulatra 3 munkaütem esik ( négyütemu, négyhengeres motornál ez 2 ), a fotengely forgása közel azonos szögsebességu, állandó forgó mozgás.
A négyütemű dugattyús motorokhoz képest, nagyobb fajlagos hatásfok, kisebb súly és helyszükséglet, lényegesen kevesebb alkatrész, alacsony vibráció jellemzi, viszont sok különleges anyag szükséges a megfelelő tömítettség és üzemeltetési körülmények miatt.
Az NSU RO 80 kéttárcsás Wankel erőforrása, és a működés 4 fázisa, mint például egy példa:
Wankel animációk
Az alábbi szimulációt végignézve, jól érzékelhető a forgótárcsa és a bolygótér "munkamegosztása".>>>Amíg a 4ütemű motor egy hengerében egyszerre egy ütem zajlik, addig itt egy -hengerben- 3 féle munkavégzés történik. Mindezt jóval kevesebb és egyszerű alkatrésszel.
Wankel motoros járművek
Források, hivatkozások
- F. Wankel életrajz (Wiki)
- Wankel motor HU (Wiki)
- Az első "széria Wankel" az NSU Spider
- "Youtube" animációk és szimulációk
- Da Vinci Co., Ltd. Hulladékhő (gőz) visszanyerő rendszer JP/EN
- Felix Wankel életrajza, munkássága
- Wankel motorok
- Wankel motor napjainkban
- Autómobilizmus HU > Felix Wankel születésnapja, 100 éves Centenárium
- Wankelmotorok DE
- Animated Wankel Engine
- Wankel motor HU
- NSU motoren DE
- BME Gépjárművek Tanszék Wankel elv HU
- Minden ami Wankel EN
- Felix Wankel
--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 26., 14:30 (CEST)