Mazda Cosmo 110 S
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Mazda történet rövidenA Mazda 110 S Cosmo Sport modellt 1967 és 1972 között gyártották. Kétüléses kupé, melyet 1968-tól hosszított tengelytávval gyártottak. Ez volt az első szériagyártású személygépkocsi, melyet egy 2 tárcsás Wankel-motor hajtott, 81kW, 110 lóerős teljesítménnyel. 1968-tól az 1,0 literes kamratérfogatú motor teljesítménye 94kW, 128 lóerőre emelkedett. 1519 darabot gyártottak belőle. Mazda Cosmo Sport A Cosmo-projekt 1962 decemberében indult útjára. Az első kéttárcsás prototipus motor 1963 júliusára, az első vezethető prototipus pedig 1963 augusztusára készült el. Utóbbit a Tokyo Motorshow-n „L402A projekt“ néven mutatták be. Az L8A prototipus motor 2 x 398 cm³ kamratérfogattal rendelkezett. A következő generációs L10A kódjelű motor 2 x 491 cm³ kamratérfogattal és az alacsony fordulatszámtartományokban megnövekedett forgató nyomatékkal rendelkezett. Teljesítménye 81kW, 110 lóerö. 1966 augusztusában 80 darab előszériás autó készült, melyből 60 darabot Japán kereskedéseknek szállítottak ki tesztelés céljára. Az első, L10A szériaverzióból (1967. május 30 – 1968. július) 343 darabot, a második, L10B-ből (1968. július 13 – 1972. szeptember) pedig 1176 darabot állítottak elő. Az L10B kódjelű motor kamratérfogata megegyezett az L10A kódjelű motoréval, de vezérlési idejét megváltoztatták, ígteljesítménye 94kW, 128 lóerő-re emelkedett. Összesen 1519 darab széria gépkocsit gyártottak a Cosmo Sport modellből (1599 darab, ha beleszámoljuk az előszériát is). A Cosmo Sport-ot csak Japánban árusították. Cosmo tipusjelzéssel egészen 1995-ig folytatódott a különböző utódmodellek gyártása. Mazda Cosmo 110 S típus ismertetésA Mazda Cosmo 110S modell az első 2-rotoros forgódugattyús motorral hajtott sorozat gyártású autóként jelent meg a piacon. Az NSU Spider Wankel motoros autót ugyan 1962-től gyártották, de csak egy forgótárcsás Wankel motorral. Hónapokkal előzte meg az NSU RO 80-as széria megjelenését, de az elsőség így is a Mazdáé. A prototípus az 1964-es Tokyo Motor Show-n mutatták be, és 80 db Cosmo készült a sorozat gyártás beindítása előtt a teszt célokra, az 1965 és 1966-os években. A termelés 1967 májusában kezdődött, az I. és II. széria gyártása 1972-ig tartott, bár a Cosmok kézzel készültek -napi 1 db-, összesen 1519 autót sikerült összerakni. (343 db Sorozat I. és 1176 db sorozat II.) Az első szériák csak Japánban voltak kaphatóak, így a világban főleg a szakemberek előtt volt ismert, a titokzatos távol-keleti Wankel csoda. Az autó szerepelt a Return of Ultraman filmben is.
Sorozat I A Series I/L10A Cosmo erőforrása a 0810
és egy "furcsa" nagyfeszültségű gyújtás megoldás
Sorozat II A Series II/L10B-t 1968 júliusában vezették be. Ez erősebb motorral
Hány példány maradt fenn? (USA vonatkozások) A Talk show-t vezető házigazda, Jay Leno tulajdonában van egy 1970-es sorozatú II Cosmo, amely szerepelt a Speed Channel, My Classic Car sorozat, 2006 májusi fejezetében. Azt hitték, hogy az egyetlen megmaradt Series II Cosmo, az Amerikai Egyesült Államokban, habár az eredeti Cosmo 10a motor helyett egy RX-7 12a lakik benne. Azonban a Mazda amerikai részlege talált egy másik garázsában, a Phoenix környéki gépkocsi gyűjtőnél, Glenn Robertsnál is egy példányt. Így a Car and Driver magazin 2007 szeptemberében bemutatta a második fellelt példányt ("A Tale of Two Rotaries"). A további Cosmo generációk egészen 1995-ig készültek, Japánban és a világ más tájain, különböző elnevezéssel.
Cosmo archíve
Fényképek, videotárFénykép-tár
VideotárForrások, hivatkozások
|