Mazda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Kapcsolódó hivatkozások: jav)
a (Modellek (Wankel-motor): jav)
65. sor: 65. sor:
===Modellek (Wankel-motor)===
===Modellek (Wankel-motor)===
-
* [[Mazda 110 S Cosmo Sport]] (1967–1972)
+
* [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972)
* [[Mazda R100]] (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary
* [[Mazda R100]] (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary
* [[Mazda R130]] (1969–1972)
* [[Mazda R130]] (1969–1972)

A lap 2012. november 27., 21:25-kori változata

Mazda
Mazda logo.png
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején.
Alapítva1920 (Toyo Cork Kogyo)
AlapítóToyo Cork Kogyo
SzékhelyHiroshima, Japán
A(z) Mazda weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.

A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.

Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.

Veterán Mazda autók

Modellek (Otto-motor)

Modellek (Wankel-motor)

Veterán Mazda motorok

Versenyautók

Egyéb veterán Mazda járművek

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Mazda témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg