Mazda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó hivatkozások: javít gaal) |
(→Modellek (Wankel-motor): jav) |
||
77. sor: | 77. sor: | ||
|} | |} | ||
===Modellek (Wankel-motor)=== | ===Modellek (Wankel-motor)=== | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="lightgray"| | ||
[[Fájl:Greatcar_title_no06.jpg|740px|center]] | [[Fájl:Greatcar_title_no06.jpg|740px|center]] | ||
* [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972) | * [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972) | ||
96. sor: | 98. sor: | ||
* [[Mazda RX-7]] (1978-2002) | * [[Mazda RX-7]] (1978-2002) | ||
* [[Mazda RX-6]] (1987-1997) | * [[Mazda RX-6]] (1987-1997) | ||
- | + | | | |
+ | |} | ||
[[Fájl:Veteran_banner01.jpg]] | [[Fájl:Veteran_banner01.jpg]] | ||
A lap 2012. november 28., 18:31-kori változata
Mazda | |
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején. | |
Alapítva | 1920 (Toyo Cork Kogyo) |
Alapító | Toyo Cork Kogyo |
Székhely | Hiroshima, Japán |
A(z) Mazda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.
Veterán Mazda autók
Modellek (Otto-motor)
|
Modellek (Wankel-motor)
|
Veterán Mazda motorok
Versenyautók
- Mazda 787B, 4 rotoros Wankelmotor
- Mazda T616, Team LOLA - 1984 Daytona 24 órás verseny
Egyéb veterán Mazda járművek
- Mazda Mazdago - háromkerekű kisteherautó (1931-)
Kapcsolódó hivatkozások
- Mazda Japán
- Mazda Motor Hungary
- Mazdaclub - Mazda közösségi oldal
- A Mazda 90. évfordulója
- Mazda múzeum