Mazda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán márkatörténet: foto)
(Veterán márkatörténet: foto)
14. sor: 14. sor:
== Veterán márkatörténet ==
== Veterán márkatörténet ==
-
 
+
[[Fájl:Mazdago1931.jpg|left]]
A Hondához hasonlóan a '''Mazda''' – akkor még [[Toyo Cork Kogyo]] néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.  
A Hondához hasonlóan a '''Mazda''' – akkor még [[Toyo Cork Kogyo]] néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.  
21. sor: 21. sor:
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo 110S]] kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte.
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo 110S]] kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte.
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában.
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában.
-
 
-
[[Fájl:Mazdago1931.jpg|right]]
 
== Veterán Mazda autók ==
== Veterán Mazda autók ==

A lap 2012. november 28., 07:07-kori változata

Mazda
Mazda logo.png
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején.
Alapítva1920 (Toyo Cork Kogyo)
AlapítóToyo Cork Kogyo
SzékhelyHiroshima, Japán
A(z) Mazda weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

Mazdago1931.jpg

A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.

A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.

Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.

Veterán Mazda autók

Modellek (Otto-motor)

Modellek (Wankel-motor)

Veterán Mazda motorok

Versenyautók

Egyéb veterán Mazda járművek

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Mazda témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg