Mazda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó hivatkozások: javít gaal) |
a (jav) |
||
(18 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
12. sor: | 12. sor: | ||
| honlap = www.mazda.com | | honlap = www.mazda.com | ||
}} | }} | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b450.jpg]] |
== Veterán márkatörténet == | == Veterán márkatörténet == | ||
19. sor: | 19. sor: | ||
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a [[Mazda Mazdago]]), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég. | A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a [[Mazda Mazdago]]), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég. | ||
- | Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo | + | Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo 110 S]] kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. |
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában. | Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] |
- | + | ||
== Veterán Mazda autók == | == Veterán Mazda autók == | ||
+ | [[Fájl:Mazda-family-tree-1960-present.png|740px]] | ||
+ | |||
+ | '''Mazda Family Tree & Logos''' | ||
+ | |||
[[Fájl:Car-logo-mazda.gif|center]] | [[Fájl:Car-logo-mazda.gif|center]] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
===Modellek (Otto-motor)=== | ===Modellek (Otto-motor)=== | ||
74. sor: | 78. sor: | ||
* [[Mazda Carol]] (1961-1962) | * [[Mazda Carol]] (1961-1962) | ||
* [[Mazda Familia]] (1964-1966) | * [[Mazda Familia]] (1964-1966) | ||
- | |[[Fájl:Mazda1936.jpg]] | + | |bgcolor="lightgray"|[[Fájl:Mazda1936.jpg|thumb|300px|center|'''1936 prototyp''']][[Fájl:1939-prototype.jpg|thumb|300px|center|'''1939 prototyp''']][[Fájl:Mazdar360coupe6.jpg|thumb|420px|center|'''Mazda R360 coupe''']] |
|} | |} | ||
- | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | ===Modellek (Wankel-motor)=== | ||
[[Fájl:Greatcar_title_no06.jpg|740px|center]] | [[Fájl:Greatcar_title_no06.jpg|740px|center]] | ||
+ | {| | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="lightgray"| | ||
* [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972) | * [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972) | ||
- | * [[Mazda R100]] (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary | + | * [[Mazda R100]] (1968–1975)>>>>> |
+ | **Mazda Familia Presto Rotary | ||
* [[Mazda R130]] (1969–1972) | * [[Mazda R130]] (1969–1972) | ||
* [[Mazda RX-2]] (1971–1974) | * [[Mazda RX-2]] (1971–1974) | ||
96. sor: | 105. sor: | ||
* [[Mazda RX-7]] (1978-2002) | * [[Mazda RX-7]] (1978-2002) | ||
* [[Mazda RX-6]] (1987-1997) | * [[Mazda RX-6]] (1987-1997) | ||
- | + | |[[Fájl:Mazdar100_01.jpg|500px]] | |
- | [[Fájl: | + | |} |
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Veterán Mazda motorok == | == Veterán Mazda motorok == | ||
[[Fájl:Greatcar_title_no01.jpg|740px|center]] | [[Fájl:Greatcar_title_no01.jpg|740px|center]] | ||
+ | <gallery perrow="2" widths="320px"> | ||
+ | Fájl:Ee357d6b19e1.jpg|Mazda plakát 1930's | ||
+ | Fájl:greatcar_title_no01.jpg | ||
+ | Fájl:Mazdago1931.jpg|Mazdago | ||
+ | Fájl:Mazda_3_wheel_truck_1931_screen.jpg|Mazda 1931 | ||
+ | Fájl:MazdaCly.jpg|Mazda Cly 1936 | ||
+ | Fájl:the-first-mazda-car-was-a-motorcycle.jpg|Mazda Múzeum | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==Versenyautók== | ==Versenyautók== | ||
- | * [[Mazda | + | {|style="border:inset 2px gold" |
- | * [[Mazda | + | |- |
+ | |bgcolor="beige"| | ||
+ | * '''[[Mazda T616]]''' | ||
+ | **13B rotary eng. | ||
+ | **300BHP(221kW) | ||
+ | *1984 Daytona 24 órás verseny | ||
+ | **Team - LOLA | ||
+ | |[[Fájl:Lola-t616-mazda-1.jpg|540px]] | ||
+ | |- | ||
+ | |bgcolor="beige"| | ||
+ | *'''[[Mazda 787B]]''' | ||
+ | **Mazda R26B 2.6L 4-Rotor W | ||
+ | **700BHP(515kW)/9000rpm | ||
+ | *1991 Le Mans 24 órás verseny | ||
+ | **Team - Mazdaspeed Co. Ltd. | ||
+ | |[[Fájl:Tamiya_mazda_787B.jpg|540px]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Egyéb veterán Mazda járművek == | == Egyéb veterán Mazda járművek == | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightgreen" | ||
+ | |* '''[[Mazda Mazdago]]''' - háromkerekű kisteherautó (1931-) | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightgreen" | ||
+ | |[[Fájl:the-first-mazda-car-was-a-motorcycle.jpg|frame|center|'''Az első háromkerekű - 1931''']] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="lightgreen" | ||
+ | | | ||
+ | <gallery perrow="2" gallery caption="'''MAZDA Kisteherautók 3 keréken'''" widths="300px"> | ||
+ | Fájl:Mazda3WImages.jpg|'''Mazda - Lindos''' | ||
+ | Fájl:Mazda3W02.jpg|'''Mazda autoservice''' | ||
+ | Fájl:Mazda303.jpg|'''Mazda 303''' | ||
+ | Fájl:K360.jpg|'''Mazda K360''' | ||
+ | Fájl:Mazda_Museum3W.jpg|'''Mazda 3-wheels múzeum''' | ||
+ | Fájl:Mazda-Mazdago.jpg|'''Motorkerékpár parkolóban''' | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |} | ||
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | |
- | [[Fájl: | + | |
- | + | ||
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
{{commonskat|Mazda}} | {{commonskat|Mazda}} |
A lap jelenlegi, 2012. december 3., 09:41-kori változata
Mazda | |
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején. | |
Alapítva | 1920 (Toyo Cork Kogyo) |
Alapító | Toyo Cork Kogyo |
Székhely | Hiroshima, Japán |
A(z) Mazda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110 S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.
Veterán Mazda autók
Mazda Family Tree & Logos
Modellek (Otto-motor)
|
Modellek (Wankel-motor)
|
Veterán Mazda motorok
Versenyautók
| |
|
Egyéb veterán Mazda járművek
* Mazda Mazdago - háromkerekű kisteherautó (1931-) | ||||||
|
Kapcsolódó hivatkozások
- Mazda Japán
- Mazda Motor Hungary
- Mazdaclub - Mazda közösségi oldal
- A Mazda 90. évfordulója
- Mazda múzeum