Mazda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (Modellek (Otto-motor): jav)
a (jav)
 
(31 közbeeső változat nincs mutatva)
12. sor: 12. sor:
| honlap = www.mazda.com
| honlap = www.mazda.com
}}
}}
-
 
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b450.jpg]]
== Veterán márkatörténet ==
== Veterán márkatörténet ==
A Hondához hasonlóan a '''Mazda''' – akkor még [[Toyo Cork Kogyo]] néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.  
A Hondához hasonlóan a '''Mazda''' – akkor még [[Toyo Cork Kogyo]] néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.  
-
 
+
[[Fájl:Mazdago1931.jpg|left|frame|'''Mazdago 1931''']]
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a [[Mazda Mazdago]]), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.  
A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a [[Mazda Mazdago]]), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.  
-
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo 110S]] kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte.
+
Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a [[Mazda R360]] tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német [[NSU]]-val, a [[Wankel-motor]] licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a [[Mazda Cosmo 110 S]] kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte.
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában.
Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai [[Ford]] a Mazdában.
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Veterán Mazda autók ==
== Veterán Mazda autók ==
 +
[[Fájl:Mazda-family-tree-1960-present.png|740px]]
 +
 +
'''Mazda Family Tree & Logos'''
 +
 +
[[Fájl:Car-logo-mazda.gif|center]]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
===Modellek (Otto-motor)===
===Modellek (Otto-motor)===
 +
 +
[[Fájl:Greatcar_pic01.jpg|740px|center]]
 +
 +
----
 +
 +
{|
 +
|-
 +
|bgcolor="silver"|
* [[Mazda 121]] (1988-2003)
* [[Mazda 121]] (1988-2003)
* [[Mazda 2]]
* [[Mazda 2]]
63. sor: 78. sor:
* [[Mazda Carol]] (1961-1962)
* [[Mazda Carol]] (1961-1962)
* [[Mazda Familia]] (1964-1966)
* [[Mazda Familia]] (1964-1966)
 +
|bgcolor="lightgray"|[[Fájl:Mazda1936.jpg|thumb|300px|center|'''1936 prototyp''']][[Fájl:1939-prototype.jpg|thumb|300px|center|'''1939 prototyp''']][[Fájl:Mazdar360coupe6.jpg|thumb|420px|center|'''Mazda R360 coupe''']]
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
===Modellek (Wankel-motor)===
===Modellek (Wankel-motor)===
-
* [[Mazda 110 S Cosmo Sport]] (1967–1972)
+
[[Fájl:Greatcar_title_no06.jpg|740px|center]]
-
* [[Mazda R100]] (1968–1975)Mazda Familia Presto Rotary
+
{|
 +
|-
 +
|bgcolor="lightgray"|
 +
* [[Mazda Cosmo 110 S]] (1967–1972)
 +
* [[Mazda R100]] (1968–1975)>>>>>
 +
**Mazda Familia Presto Rotary
* [[Mazda R130]] (1969–1972)
* [[Mazda R130]] (1969–1972)
* [[Mazda RX-2]] (1971–1974)
* [[Mazda RX-2]] (1971–1974)
82. sor: 105. sor:
* [[Mazda RX-7]] (1978-2002)
* [[Mazda RX-7]] (1978-2002)
* [[Mazda RX-6]] (1987-1997)
* [[Mazda RX-6]] (1987-1997)
 +
|[[Fájl:Mazdar100_01.jpg|500px]]
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Veterán Mazda motorok ==
== Veterán Mazda motorok ==
 +
[[Fájl:Greatcar_title_no01.jpg|740px|center]]
 +
<gallery perrow="2" widths="320px">
 +
Fájl:Ee357d6b19e1.jpg|Mazda plakát 1930's
 +
Fájl:greatcar_title_no01.jpg
 +
Fájl:Mazdago1931.jpg|Mazdago
 +
Fájl:Mazda_3_wheel_truck_1931_screen.jpg|Mazda 1931
 +
Fájl:MazdaCly.jpg|Mazda Cly 1936
 +
Fájl:the-first-mazda-car-was-a-motorcycle.jpg|Mazda Múzeum
 +
</gallery>
 +
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==Versenyautók==
==Versenyautók==
-
* [[Mazda 787B]], 4 rotoros Wankelmotor
+
{|style="border:inset 2px gold"
-
* [[Mazda T616]], Team LOLA - 1984 Daytona 24 órás verseny
+
|-
 +
|bgcolor="beige"|
 +
* '''[[Mazda T616]]'''
 +
**13B rotary eng.
 +
**300BHP(221kW)   
 +
*1984 Daytona 24 órás verseny
 +
**Team - LOLA
 +
|[[Fájl:Lola-t616-mazda-1.jpg|540px]]
 +
|-
 +
|bgcolor="beige"|
 +
*'''[[Mazda 787B]]'''
 +
**Mazda R26B 2.6L 4-Rotor W
 +
**700BHP(515kW)/9000rpm
 +
*1991 Le Mans 24 órás verseny
 +
**Team - Mazdaspeed Co. Ltd.
 +
|[[Fájl:Tamiya_mazda_787B.jpg|540px]]
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Egyéb veterán Mazda járművek ==
== Egyéb veterán Mazda járművek ==
 +
{|align="center"
 +
|-align="center" bgcolor="lightgreen"
 +
|* '''[[Mazda Mazdago]]''' - háromkerekű kisteherautó (1931-)
 +
|-align="center" bgcolor="lightgreen"
 +
|[[Fájl:the-first-mazda-car-was-a-motorcycle.jpg|frame|center|'''Az első háromkerekű - 1931''']]
 +
|-align="center" bgcolor="lightgreen"
 +
|
 +
<gallery perrow="2" gallery caption="'''MAZDA Kisteherautók 3 keréken'''" widths="300px">
 +
Fájl:Mazda3WImages.jpg|'''Mazda - Lindos'''
 +
Fájl:Mazda3W02.jpg|'''Mazda autoservice'''
 +
Fájl:Mazda303.jpg|'''Mazda 303'''
 +
Fájl:K360.jpg|'''Mazda K360'''
 +
Fájl:Mazda_Museum3W.jpg|'''Mazda 3-wheels múzeum'''
 +
Fájl:Mazda-Mazdago.jpg|'''Motorkerékpár parkolóban'''
 +
</gallery>
 +
|}
-
* [[Mazda Mazdago]] - háromkerekű kisteherautó (1931-)
+
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
-
 
+
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
{{commonskat|Mazda}}
{{commonskat|Mazda}}
100. sor: 169. sor:
* [http://www.mazda.com/90th/ A Mazda 90. évfordulója]
* [http://www.mazda.com/90th/ A Mazda 90. évfordulója]
* [http://www.mazda.com/mazdaspirit/museum/ Mazda múzeum]
* [http://www.mazda.com/mazdaspirit/museum/ Mazda múzeum]
 +
 +
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
 +
|-
 +
|style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Mazda]]
 +
|}
 +
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Motormárka]]
-
[[Kategória:Egyéb márka]]
+
[[Kategória:Egyéb járműmárka]]
[[Kategória:Japán]]
[[Kategória:Japán]]
<meta name="keywords" content="veterán Mazda,oldtimer Mazda"></meta>  
<meta name="keywords" content="veterán Mazda,oldtimer Mazda"></meta>  
<meta name="description" content="Mazda - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>
<meta name="description" content="Mazda - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2012. december 3., 09:41-kori változata

Mazda
Mazda logo.png
Új Mazda logó 1959-ből, az első autó megjelenésének idején.
Alapítva1920 (Toyo Cork Kogyo)
AlapítóToyo Cork Kogyo
SzékhelyHiroshima, Japán
A(z) Mazda weboldala

VeteranBanner2012b450.jpg

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A Hondához hasonlóan a Mazda – akkor még Toyo Cork Kogyo néven – is motorkerékpárok gyártásával kezdte pályafutását. Az 1920-ban alakul cég többek közt dugókat gyártott, ám az 1923-as tokiói földrengés földig rombolta a gyárat. A fáma szerint az újjáépítési során használt Ford T teherautók elbűvölték az akkori tulajdonost, Jujiro Matsudót, aki ekkor határozta el, hogy saját járművet fog gyártani, így született meg néhány évvel később az első, 250 köbcentiméter hengerűrtartalmú, kétütemű motor.

Mazdago 1931

A cég 1931-től már kisteherautókat is épített (ez volt a Mazda Mazdago), az első autóval 1940-ben készültek el, ám a II. világháború miatt a prototípus nem került gyártásba. A Mazda ekkor már Hiroshimában gyártotta modelljeit, az atombomba teljesen romba döntötte a gyárat, melyet 1948-ra építettek újjá. 1950-ben - akkor még mindig Toyo Kogyo név alatt - ismét teherautóval rukkolt elő a cég.

Az első autómobilra azonban még 1960-ig kellett várni; a Mazda R360 tipikus kisautó volt, melyből több mint 20 ezret adtak el. A Mazda ebben az időszakban kezdte meg együttműködését a német NSU-val, a Wankel-motor licenctulajdonosával. A cég első és tulajdonképpen a világ első sorozatgyártású bolygómotoros autója a Mazda Cosmo 110 S kupé volt. A mindössze 982 cm3-as jármű kezdetben 110, majd később 128 lőerős volt, utóbbival így már elérhetővé vált a 200 km/h-s sebességet. A Mazda a 70-es évek végére már több mint 1 millió wankel-motoros autót adott el világszerte. Ekkor jelenet meg a legendás RX sorozat 7-es szériája, mely a mai napig élteti a wankel-motorok nagyszerűségét, s szintén ekkor szerzett 24 százalékos tulajdonrészt az amerikai Ford a Mazdában.

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán Mazda autók

Mazda-family-tree-1960-present.png

Mazda Family Tree & Logos

Car-logo-mazda.gif

VeteranBanner2012b.jpg

Modellek (Otto-motor)

Greatcar pic01.jpg

1936 prototyp
1939 prototyp
Mazda R360 coupe

VeteranBanner2012b.jpg

Modellek (Wankel-motor)

Greatcar title no06.jpg
Mazdar100 01.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán Mazda motorok

Greatcar title no01.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Versenyautók

  • Mazda T616
    • 13B rotary eng.
    • 300BHP(221kW)
  • 1984 Daytona 24 órás verseny
    • Team - LOLA
Lola-t616-mazda-1.jpg
  • Mazda 787B
    • Mazda R26B 2.6L 4-Rotor W
    • 700BHP(515kW)/9000rpm
  • 1991 Le Mans 24 órás verseny
    • Team - Mazdaspeed Co. Ltd.
Tamiya mazda 787B.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Egyéb veterán Mazda járművek

* Mazda Mazdago - háromkerekű kisteherautó (1931-)
Az első háromkerekű - 1931

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Mazda témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg