Dodge
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán autók) |
|||
(Egy közbeeső változat nincs mutatva) | |||
16. sor: | 16. sor: | ||
A biciklibizniszben utazó alapítótestvérek, [[John Dodge]] és [[Horace Dodge]], motorgyártással kezdték pályafutásukat, s lettek a [[Ford]] egyik fontos, a cégben részesedést is szerző beszállítói. Első autójuk olyannyira sikeres volt, hogy pár évvel később már a '''Dodge''' volt az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb autógyára. Az alapítók halála után pár évvel a Dodge elindult a leejtőn, 1928-ben végül [[Chrysler]] mentette meg. | A biciklibizniszben utazó alapítótestvérek, [[John Dodge]] és [[Horace Dodge]], motorgyártással kezdték pályafutásukat, s lettek a [[Ford]] egyik fontos, a cégben részesedést is szerző beszállítói. Első autójuk olyannyira sikeres volt, hogy pár évvel később már a '''Dodge''' volt az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb autógyára. Az alapítók halála után pár évvel a Dodge elindult a leejtőn, 1928-ben végül [[Chrysler]] mentette meg. | ||
+ | |||
+ | 1901-ben '''John Francis Dodge''' és fivére, '''Horace Elgin Dodge''' átköltöztette a '''Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory''' kerékpárgyárat a michigani Detroitba, az amerikai autóipar későbbi fővárosába. A fivérek csapágyaira nagy szüksége volt a gyerekcipőben járó autóiparnak, és a Dodge-testvérek egy pár korai [[Oldsmobile]] alkatrészének tervezésében is részt vett. | ||
+ | |||
+ | 1902-ben a Dodge Brotherst felkereste [[Henry Ford]], aki egy saját autógyár megalapításához keresett finanszírozási segítséget. A Dodge-fivérek segédletével Ford megalapította a [[Ford Motor Company|Ford]]-t, és a Dodge Brothers alkatrészeket gyártott a Fordnak. | ||
+ | |||
+ | 1914-ben a fivérek megalapították a saját autógyárukat, amelynek a '''Dodge Brothers Motor Vehicle Company''' nevet adták. Az első ötven autószalont több száz jelentkezőből választották ki – ezek némelyike a mai napig is Dodge-kereskedésként működik. 1917-ben a Dodge Brothers az [[amerikai hadsereg]] számára kezdett teherautókat építeni, mely tevékenységet az [[első világháború]] után is folytatták, immáron civil megrendelők számára. | ||
+ | |||
+ | 1925-ben a Dodge Brothers Company-t 148 millió amerikai dollárért felvásárolta a '''Dillon, Read & Company''' amerikai befektetési bank. A vételár az addigi legmagasabb készpénzes tranzakció volt. A Dillon Read 1928. július 31-én a Dodge-ot eladta a [[Chrysler Corporation|Chrysler]]-nak. | ||
+ | |||
+ | A Chrysler az 1960-as évek végén felvásárolta a brit [[Rootes Group]]-ot, a francia [[Simca|Simcát]] és a spanyol [[Barreiros]]t és így létrehozta a Chrysler Europe-ot. A Dodge márkát a Rootes Group Commer és Karrier márkájú könnyű teherautóin kezdték el használni, valamint a [[Simca 1100]] furgon és pickup változatain és a spanyol gyártmányú nehéz teherautókon. Leggyakrabban a Dodge 50-es sorozatát (később Renault 50-es sorozat) használták, katonai és civil célokra, bár ezek csak nagy ritkán jutottak ki az Egyesült Királyságból. A spanyol építésű nehezebb 300-as sorozat darabjait 4x2-es, 6x4-es, 8x2-es és 8x4-es meghajtással készítették. Exportpiacokra a [[Fargo (autó)|Fargo]] vagy a [[DeSoto]] márkákkal látták el. | ||
+ | |||
+ | A Chrysler Europe 1977-ben megszűnt, maradványait a [[Peugeot]] vette meg. | ||
+ | |||
== Veterán autók == | == Veterán autók == | ||
26. sor: | 39. sor: | ||
* [[Dodge Daytona Charger]] (n.a.-n.a.) | * [[Dodge Daytona Charger]] (n.a.-n.a.) | ||
* [[Dodge Colt GT]] (1970-n.a.) | * [[Dodge Colt GT]] (1970-n.a.) | ||
- | * [[Dodge | + | * [[Dodge Challenger]] (1970-1974) |
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
- | + | * [[http://hu.wikipedia.org/wiki/Dodge Dodge a Wikipédián]] | |
36. sor: | 49. sor: | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Amerikai Egyesült Államok]] | [[Kategória:Amerikai Egyesült Államok]] | ||
- | |||
- | |||
- |
A lap jelenlegi, 2011. november 8., 15:06-kori változata
Dodge | |
Alapítva | 1914 |
Alapító | John Dodge, Horace Dodge |
Székhely | Amerikai Egyesült Államok |
A(z) Dodge weboldala |
Veterán márkatörténet
A biciklibizniszben utazó alapítótestvérek, John Dodge és Horace Dodge, motorgyártással kezdték pályafutásukat, s lettek a Ford egyik fontos, a cégben részesedést is szerző beszállítói. Első autójuk olyannyira sikeres volt, hogy pár évvel később már a Dodge volt az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb autógyára. Az alapítók halála után pár évvel a Dodge elindult a leejtőn, 1928-ben végül Chrysler mentette meg.
1901-ben John Francis Dodge és fivére, Horace Elgin Dodge átköltöztette a Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory kerékpárgyárat a michigani Detroitba, az amerikai autóipar későbbi fővárosába. A fivérek csapágyaira nagy szüksége volt a gyerekcipőben járó autóiparnak, és a Dodge-testvérek egy pár korai Oldsmobile alkatrészének tervezésében is részt vett.
1902-ben a Dodge Brotherst felkereste Henry Ford, aki egy saját autógyár megalapításához keresett finanszírozási segítséget. A Dodge-fivérek segédletével Ford megalapította a Ford-t, és a Dodge Brothers alkatrészeket gyártott a Fordnak.
1914-ben a fivérek megalapították a saját autógyárukat, amelynek a Dodge Brothers Motor Vehicle Company nevet adták. Az első ötven autószalont több száz jelentkezőből választották ki – ezek némelyike a mai napig is Dodge-kereskedésként működik. 1917-ben a Dodge Brothers az amerikai hadsereg számára kezdett teherautókat építeni, mely tevékenységet az első világháború után is folytatták, immáron civil megrendelők számára.
1925-ben a Dodge Brothers Company-t 148 millió amerikai dollárért felvásárolta a Dillon, Read & Company amerikai befektetési bank. A vételár az addigi legmagasabb készpénzes tranzakció volt. A Dillon Read 1928. július 31-én a Dodge-ot eladta a Chrysler-nak.
A Chrysler az 1960-as évek végén felvásárolta a brit Rootes Group-ot, a francia Simcát és a spanyol Barreirost és így létrehozta a Chrysler Europe-ot. A Dodge márkát a Rootes Group Commer és Karrier márkájú könnyű teherautóin kezdték el használni, valamint a Simca 1100 furgon és pickup változatain és a spanyol gyártmányú nehéz teherautókon. Leggyakrabban a Dodge 50-es sorozatát (később Renault 50-es sorozat) használták, katonai és civil célokra, bár ezek csak nagy ritkán jutottak ki az Egyesült Királyságból. A spanyol építésű nehezebb 300-as sorozat darabjait 4x2-es, 6x4-es, 8x2-es és 8x4-es meghajtással készítették. Exportpiacokra a Fargo vagy a DeSoto márkákkal látták el.
A Chrysler Europe 1977-ben megszűnt, maradványait a Peugeot vette meg.
Veterán autók
- Dodge 4 (1914-n.a.)
- Dodge Polara Lancer (1960-n.a.)
- Dodge Red Ram (1953-n.a.)
- Dodge Royal (1957-n.a.)
- Dodge Charger (1966-n.a.)
- Dodge Daytona Charger (n.a.-n.a.)
- Dodge Colt GT (1970-n.a.)
- Dodge Challenger (1970-1974)