Felix Wankel

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen 81.182.21.199 (vitalap) 2012. szeptember 8., 16:17-kor történt szerkesztése után volt.

Const1.gif

Felix Wankel
H4230102-German engineer Felix Wankel-SPL.jpg
Feltaláló, gépészmérnök
SzületettNémetország - Lahr,1902. augusztus 13.
ElhunytNémetország - Heidelberg, 1988 október 9.
Kapcsolódó márkaWankel motor, NSU
Híres munkákWankel motor kifejlesztése
InnovációMotortechnológia, erőforrások



Tartalomjegyzék

Életrajzi bevezetés (rövid)

Felix Wankel 1902 augusztus 13-án született, a Rajna-völgyi Lahrban (Baden, DE). Édesapja elesett az I. világháborúban. Ezt követően a család Heidelbergbe költözött. Középiskoláit Donaueschingenben, Heidelbergben és Weinheimben végezte, de 1921-ben tanulmányait abbahagyva, munkát vállalt a Carl Winter Press-nél Heidelbergben. A gazdasági problémák miatt, sajnos 1926-ban elvesztette az állását. A tehetsége, és mérnöki térbeli képzelőereje folytán, már korán érdeklődni kezdett a gépek, különösen a belső égésű motorok világa iránt. Miután édesanyja özvegy volt, F. Wankel nem engedhette meg magának az egyetemi oktatást, vagy akár egy felsőfokú szakmai képzést, de képes volt autodidakta módon elsajátítani a műszaki tárgyakat. 17 évesen, azt mondta barátainak, hogy ő álmodott egy autót "egy új típusú motorral, ami félig turbina, félig hagyományos - Ez az én találmányom!".

Igen, ez a jóslat, a Wankel-motor álma, 1924-ben fogant, és ennek nyomán megnyitotta heidelbergi vállalkozását, az ötlet kifejlesztésére. Az első szabadalmát e témában 1929-ben nyerte meg.

Élete és munkássága

Találmányai, szabadalmak

Licensing date Company Country Licensed for
21.10.1958 Curtiss-Wright Corp. USA Without restriction, no series
29.12.1960 Fichtel & Sachs AG Germany Industrial engine and boat, 0.5-30 PS
25.02.1961 Yanmar Diesel Co. Ltd Japan Gasoline and Diesel engine, 1-100 PS, 1-300 PS
27.02.1961 Toyo Kogyo, Co. Ltd. Japan Gasoline 1-200 PS land vehicles
04.10.1961 Klöckner-Humboldt-Deutz AG Germany Diesel engine without restriction
26.10.1961 Daimler-Benz AG Germany Gasoline 50 PS upwards
30.10.1961 MAN AG Germany Diesel engine without restriction
02.11.1961 Friedrich Krupp AG Germany Diesel engine without restriction
12.03.1964 Daimler-Benz AG Germany Diesel engine without restriction
15.04.1964 S.p.A Alfa Romeo Italy Gasoline engine 50-300 PS or Passenger car
17.02.1965 Rolls-Royce Motors Ltd. UK Diesel and hybrid engines 100-850 Ps
18.02.1965 IFA VEB Germany<ref>DDR</ref> Gasoline engine 0.5-25 PS and 50-150 PS
02.03.1965 Dr.Ing. h.c. Porsche KG Germany Gasoline engine 50-1000 Ps
01.03.1966 Outboard Marine Corp. USA Gasoline engine 50-400 Ps
11.05.1967 Comotor S.A. Luxembourg Gasoline and Diesel engine 40-200 PS
12.09.1967 Graupner Germany 0,1-3 PS model engines
28.08.1969 Savkel Ltd. Israel Gasoline 0.5-30 PS industrial engines
01.10.1970 Nissan Japan Gasoline engines 80-120 Ps
10.11.1970 General Motors USA Everything, except aircraft engines
24.11.1970 Suzuki Japan Gasoline engines 20-60 PS for motorcycle
25.05.1971 Toyota Japan Gasoline engines 75-150 PS
29.11.1971 Ford-Werke AG, Köln Germany Gasoline engines 80-200 PS (1974 quit)
25.07.1972 BSA Ltd. UK Gasoline engines 35-60 PS for motorcycle
29.09.1972 Yamaha Japan Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle
04.10.1971 Kawasaki Heavy Industries Ltd. Japan Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle
03.02.1973 American Motors (AMC)<ref>[1]</ref> USA Gasoline engines 20-200 PS

A megvalósult álom - avagy, minden ami Wankel

Források, hivatkozások