Felix Wankel
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Felix Wankel | |
Feltaláló, gépészmérnök | |
Született | Németország - Lahr,1902. augusztus 13. |
Elhunyt | Németország - Heidelberg, 1988 október 9. |
Kapcsolódó márka | Wankel motor, NSU |
Híres munkák | Wankel motor kifejlesztése |
Innováció | Motortechnológia, erőforrások |
Tartalomjegyzék |
Életrajzi bevezetés (rövid)
Felix Wankel 1902 augusztus 13-án született, a Rajna-völgyi Lahrban (Baden, DE). Édesapja elesett az I. világháborúban. Ezt követően a család Heidelbergbe költözött. Középiskoláit Donaueschingenben, Heidelbergben és Weinheimben végezte, de 1921-ben tanulmányait abbahagyva, munkát vállalt a Carl Winter Press-nél Heidelbergben. A gazdasági problémák miatt, sajnos 1926-ban elvesztette az állását. A tehetsége, és mérnöki térbeli képzelőereje folytán, már korán érdeklődni kezdett a gépek, különösen a belső égésű motorok világa iránt. Miután édesanyja özvegy volt, F. Wankel nem engedhette meg magának az egyetemi oktatást, vagy akár egy felsőfokú szakmai képzést, de képes volt autodidakta módon elsajátítani a műszaki tárgyakat. 17 évesen, azt mondta barátainak, hogy ő álmodott egy autót "egy új típusú motorral, ami félig turbina, félig hagyományos - Ez az én találmányom!".
Igen, ez a jóslat, a Wankel-motor álma, 1924-ben fogant, és ennek nyomán megnyitotta heidelbergi vállalkozását, az ötlet kifejlesztésére. Az első szabadalmát e témában 1929-ben nyerte meg.
Élete és munkássága
Találmányai, szabadalmak
Licensing date | Company | Country | Licensed for |
---|---|---|---|
21.10.1958 | Curtiss-Wright Corp. | USA | Without restriction, no series |
29.12.1960 | Fichtel & Sachs AG | Germany | Industrial engine and boat, 0.5-30 PS |
25.02.1961 | Yanmar Diesel Co. Ltd | Japan | Gasoline and Diesel engine, 1-100 PS, 1-300 PS |
27.02.1961 | Toyo Kogyo, Co. Ltd. | Japan | Gasoline 1-200 PS land vehicles |
04.10.1961 | Klöckner-Humboldt-Deutz AG | Germany | Diesel engine without restriction |
26.10.1961 | Daimler-Benz AG | Germany | Gasoline 50 PS upwards |
30.10.1961 | MAN AG | Germany | Diesel engine without restriction |
02.11.1961 | Friedrich Krupp AG | Germany | Diesel engine without restriction |
12.03.1964 | Daimler-Benz AG | Germany | Diesel engine without restriction |
15.04.1964 | S.p.A Alfa Romeo | Italy | Gasoline engine 50-300 PS or Passenger car |
17.02.1965 | Rolls-Royce Motors Ltd. | UK | Diesel and hybrid engines 100-850 Ps |
18.02.1965 | IFA VEB | Germany<ref>DDR</ref> | Gasoline engine 0.5-25 PS and 50-150 PS |
02.03.1965 | Dr.Ing. h.c. Porsche KG | Germany | Gasoline engine 50-1000 Ps |
01.03.1966 | Outboard Marine Corp. | USA | Gasoline engine 50-400 Ps |
11.05.1967 | Comotor S.A. | Luxembourg | Gasoline and Diesel engine 40-200 PS |
12.09.1967 | Graupner | Germany | 0,1-3 PS model engines |
28.08.1969 | Savkel Ltd. | Israel | Gasoline 0.5-30 PS industrial engines |
01.10.1970 | Nissan | Japan | Gasoline engines 80-120 Ps |
10.11.1970 | General Motors | USA | Everything, except aircraft engines |
24.11.1970 | Suzuki | Japan | Gasoline engines 20-60 PS for motorcycle |
25.05.1971 | Toyota | Japan | Gasoline engines 75-150 PS |
29.11.1971 | Ford-Werke AG, Köln | Germany | Gasoline engines 80-200 PS (1974 quit) |
25.07.1972 | BSA Ltd. | UK | Gasoline engines 35-60 PS for motorcycle |
29.09.1972 | Yamaha | Japan | Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle |
04.10.1971 | Kawasaki Heavy Industries Ltd. | Japan | Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle |
03.02.1973 | American Motors (AMC)<ref>[1]</ref> | USA | Gasoline engines 20-200 PS |