Felix Wankel

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (korrekciók)
(Találmányai, szabadalmak: táblázat)
24. sor: 24. sor:
== Találmányai, szabadalmak ==
== Találmányai, szabadalmak ==
-
 
+
{| class="wikitable sortable"
 +
|-  style="background:#e3e3e3;"
 +
! Licensing date || Company || Country || Licensed for
 +
|-
 +
|21.10.1958 || [[Curtiss-Wright]] Corp.|| USA || Without restriction, no series
 +
|-
 +
|29.12.1960 || [[Fichtel & Sachs]] AG || Germany || Industrial engine and boat, 0.5-30 PS
 +
|-
 +
|25.02.1961 || [[Yanmar]] Diesel Co. Ltd || Japan || Gasoline and Diesel engine, 1-100 PS, 1-300 PS
 +
|-
 +
|27.02.1961 || [[Mazda|Toyo Kogyo]], Co. Ltd.|| Japan || Gasoline 1-200 PS land vehicles
 +
|-
 +
|04.10.1961 || [[Deutz AG|Klöckner-Humboldt-Deutz AG]] || Germany || Diesel engine without restriction
 +
|-
 +
|26.10.1961 || [[Daimler-Benz]] AG|| Germany || Gasoline 50 PS upwards
 +
|-
 +
|30.10.1961 || [[MAN SE|MAN AG]] || Germany || Diesel engine without restriction
 +
|-
 +
|02.11.1961 || [[Friedrich Krupp AG]] || Germany || Diesel engine without restriction
 +
|-
 +
|12.03.1964 || Daimler-Benz AG || Germany || Diesel engine without restriction
 +
|-
 +
|15.04.1964 || S.p.A [[Alfa Romeo]] || Italy || Gasoline engine 50-300 PS or Passenger car
 +
|-
 +
|17.02.1965 || [[Rolls-Royce Limited|Rolls-Royce]] Motors Ltd. || UK || Diesel and hybrid engines 100-850 Ps
 +
|-
 +
|18.02.1965 || [[Industrieverband Fahrzeugbau|IFA]] VEB || Germany<ref>DDR</ref> || Gasoline engine 0.5-25 PS and 50-150 PS
 +
|-
 +
|02.03.1965 || Dr.Ing. h.c. [[Porsche]] KG || Germany || Gasoline engine 50-1000 Ps
 +
|-
 +
|01.03.1966 || [[Outboard Marine]] Corp. || USA || Gasoline engine 50-400 Ps
 +
|-
 +
|11.05.1967 || [[Comotor]] S.A. || Luxembourg || Gasoline and Diesel engine 40-200 PS
 +
|-
 +
|12.09.1967 || Graupner || Germany || 0,1-3 PS model engines
 +
|-
 +
|28.08.1969 || [[Savkel]] Ltd. || Israel || Gasoline 0.5-30 PS industrial engines
 +
|-
 +
|01.10.1970 || [[Nissan Motors|Nissan]] || Japan || Gasoline engines 80-120 Ps
 +
|-
 +
|10.11.1970 || [[General Motors]] || USA || Everything, except aircraft engines
 +
|-
 +
|24.11.1970 || [[Suzuki]] || Japan || Gasoline engines 20-60 PS for motorcycle
 +
|-
 +
|25.05.1971 || [[Toyota]] || Japan || Gasoline engines 75-150 PS
 +
|-
 +
|29.11.1971 || [[Ford Germany|Ford-Werke AG, Köln]] || Germany || Gasoline engines 80-200 PS (1974 quit)
 +
|-
 +
|25.07.1972 || [[Birmingham Small Arms Company|BSA]] Ltd. || UK || Gasoline engines 35-60 PS for motorcycle
 +
|-
 +
|29.09.1972 || [[Yamaha Motor Company|Yamaha]] || Japan || Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle
 +
|-
 +
|04.10.1971 || [[Kawasaki Heavy Industries|Kawasaki Heavy Industries Ltd.]] || Japan || Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle
 +
|-
 +
|03.02.1973 || [[American Motors]] (AMC)<ref>[http://findarticles.com/p/articles/mi_m3165/is_2000_Feb/ai_62965382]</ref> || USA || Gasoline engines 20-200 PS
 +
|}
== A megvalósult álom - avagy, minden ami Wankel ==
== A megvalósult álom - avagy, minden ami Wankel ==

A lap 2012. szeptember 8., 16:17-kori változata

Const1.gif

Felix Wankel
H4230102-German engineer Felix Wankel-SPL.jpg
Feltaláló, gépészmérnök
SzületettNémetország - Lahr,1902. augusztus 13.
ElhunytNémetország - Heidelberg, 1988 október 9.
Kapcsolódó márkaWankel motor, NSU
Híres munkákWankel motor kifejlesztése
InnovációMotortechnológia, erőforrások



Tartalomjegyzék

Életrajzi bevezetés (rövid)

Felix Wankel 1902 augusztus 13-án született, a Rajna-völgyi Lahrban (Baden, DE). Édesapja elesett az I. világháborúban. Ezt követően a család Heidelbergbe költözött. Középiskoláit Donaueschingenben, Heidelbergben és Weinheimben végezte, de 1921-ben tanulmányait abbahagyva, munkát vállalt a Carl Winter Press-nél Heidelbergben. A gazdasági problémák miatt, sajnos 1926-ban elvesztette az állását. A tehetsége, és mérnöki térbeli képzelőereje folytán, már korán érdeklődni kezdett a gépek, különösen a belső égésű motorok világa iránt. Miután édesanyja özvegy volt, F. Wankel nem engedhette meg magának az egyetemi oktatást, vagy akár egy felsőfokú szakmai képzést, de képes volt autodidakta módon elsajátítani a műszaki tárgyakat. 17 évesen, azt mondta barátainak, hogy ő álmodott egy autót "egy új típusú motorral, ami félig turbina, félig hagyományos - Ez az én találmányom!".

Igen, ez a jóslat, a Wankel-motor álma, 1924-ben fogant, és ennek nyomán megnyitotta heidelbergi vállalkozását, az ötlet kifejlesztésére. Az első szabadalmát e témában 1929-ben nyerte meg.

Élete és munkássága

Találmányai, szabadalmak

Licensing date Company Country Licensed for
21.10.1958 Curtiss-Wright Corp. USA Without restriction, no series
29.12.1960 Fichtel & Sachs AG Germany Industrial engine and boat, 0.5-30 PS
25.02.1961 Yanmar Diesel Co. Ltd Japan Gasoline and Diesel engine, 1-100 PS, 1-300 PS
27.02.1961 Toyo Kogyo, Co. Ltd. Japan Gasoline 1-200 PS land vehicles
04.10.1961 Klöckner-Humboldt-Deutz AG Germany Diesel engine without restriction
26.10.1961 Daimler-Benz AG Germany Gasoline 50 PS upwards
30.10.1961 MAN AG Germany Diesel engine without restriction
02.11.1961 Friedrich Krupp AG Germany Diesel engine without restriction
12.03.1964 Daimler-Benz AG Germany Diesel engine without restriction
15.04.1964 S.p.A Alfa Romeo Italy Gasoline engine 50-300 PS or Passenger car
17.02.1965 Rolls-Royce Motors Ltd. UK Diesel and hybrid engines 100-850 Ps
18.02.1965 IFA VEB Germany<ref>DDR</ref> Gasoline engine 0.5-25 PS and 50-150 PS
02.03.1965 Dr.Ing. h.c. Porsche KG Germany Gasoline engine 50-1000 Ps
01.03.1966 Outboard Marine Corp. USA Gasoline engine 50-400 Ps
11.05.1967 Comotor S.A. Luxembourg Gasoline and Diesel engine 40-200 PS
12.09.1967 Graupner Germany 0,1-3 PS model engines
28.08.1969 Savkel Ltd. Israel Gasoline 0.5-30 PS industrial engines
01.10.1970 Nissan Japan Gasoline engines 80-120 Ps
10.11.1970 General Motors USA Everything, except aircraft engines
24.11.1970 Suzuki Japan Gasoline engines 20-60 PS for motorcycle
25.05.1971 Toyota Japan Gasoline engines 75-150 PS
29.11.1971 Ford-Werke AG, Köln Germany Gasoline engines 80-200 PS (1974 quit)
25.07.1972 BSA Ltd. UK Gasoline engines 35-60 PS for motorcycle
29.09.1972 Yamaha Japan Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle
04.10.1971 Kawasaki Heavy Industries Ltd. Japan Gasoline engines 20-80 PS for motorcycle
03.02.1973 American Motors (AMC)<ref>[1]</ref> USA Gasoline engines 20-200 PS

A megvalósult álom - avagy, minden ami Wankel

Források, hivatkozások