Veterán márkatörténet
A DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora.
1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak.
A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára.
Veterán DKW autók
I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek
Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)
Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)
Typ | Bauzeitraum | Zylinder | Hubraum | Leistung | vmax
|
F1 FA 600 | 1931/1932 | 2 Reihe | 584 cm³ | 15 PS (11 kW) | 75 km/h
|
F2 Meisterklasse 601 | 1932/1933 | 2 Reihe | 584 cm³ | 15 PS (11 kW) | 75 km/h
|
F2 Reichsklasse | 1933–1935 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F2 Meisterklasse 701 | 1933–1935 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85−90 km/h
|
F4 Meisterklasse | 1934/1935 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F5 Reichsklasse 600 | 1935/1936 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F5 Meisterklasse 700 | 1935/1936 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F5K Zweisitzer 600 | 1936 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F5 Front Luxus Cabriolet 700 | 1936/1937 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F5K Front Luxus Sport 700 | 1936/1937 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 90 km/h
|
F7 Reichsklasse 600 | 1937/1938 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F7 Meisterklasse 700 | 1937/1938 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F7 Front Luxus Cabriolet | 1938 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F8 Reichsklasse 600 | 1939/1940 | 2 Reihe | 589 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F8 Front Luxus Cabriolet 700 | 1939/1940 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F8 Meisterklasse 700 | 1939–1942 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F9 (Prototyp) | geplant ab 1940 | 3 Reihe | 896 cm³ | 28 PS (20,6 kW) | 110 km/h
|
II. világháború utáni DKW oldtimer modellek
Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)
Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.
Typ | Bauzeitraum | Zylinder | Hubraum | Leistung | vmax
|
DKW Schnellaster | 1949–1962 | 2 bzw. 3 Reihe | 688–896 cm³ | 20–32 PS (14,7–23,5 kW) | 70–90 km/h
|
F89 Meisterklasse | 1950–1954 | 2 Reihe | 684 cm³ | 23 PS (16,9 kW) | 95–100 km/h
|
F91 Sonderklasse | 1953–1957 | 3 Reihe | 896 cm³ | 34 PS (25 kW) | 110–120 km/h
|
F91/4 Munga
| 1954–1956 | 3 Reihe | 896 cm³ | 38 PS (27,9 kW) | 98 km/h
|
F93/94 Großer DKW 3=6 | 1955–1957 | 3 Reihe | 906 cm³ | 38 PS (27,9 kW) | 123 km/h
|
Monza | 1956 | 3 Reihe | 896 cm³ | 40 PS (29 kW) | 130 km/h
|
F91/4 Munga | 1956–1959 | 3 Reihe | 896 cm³ | 40 PS (29 kW) | 98 km/h
|
Monza | 1957/1958 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44−50 PS (32,3–37 kW) | 135 km/h
|
F93/94 Großer DKW 3=6 | 1957–1959 | 3 Reihe | 906 cm³ | 40 PS (29 kW) | 115 km/h
|
Auto Union 1000 | 1957–1960 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44 PS (32,3 kW) | 120–130 km/h
|
Auto Union 1000 Sp | 1958–1965 | 3 Reihe | 980 cm³ | 55 PS (40 kW) | 140 km/h
|
F91 Typ 4 + 6 Munga | 1958–1968 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44 PS (32,3 kW) | 98 km/h
|
F91 Typ 8 verlängerte Pritsche | 1962–1968 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44 PS (32,3 kW) | 95 km/h
|
Auto Union 1000 S | 1959–1963 | 3 Reihe | 980 cm³ | 50 PS (37 kW) | 125–135 km/h
|
Junior | 1959–1962 | 3 Reihe | 741 cm³ | 34 PS (25 kW) | 114 km/h
|
Junior de Luxe | 1961–1963 | 3 Reihe | 796 cm³ | 34 PS (25 kW) | 116 km/h
|
F11 | 1963–1965 | 3 Reihe | 796 cm³ | 34 PS (25 kW) | 116 km/h
|
F12 | 1963–1965 | 3 Reihe | 889 cm³ | 40 PS (29 kW) | 124 km/h
|
F12 (45 PS) | 1964/1965 | 3 Reihe | 889 cm³ | 45 PS (33 kW) | 127–128 km/h
|
F102 | 1964–1966 | 3 Reihe | 1175 cm³ | 60 PS (44 kW) | 135 km/h
|
Veterán DKW motorok
DKW Reichsfahrtmodel- 1920
Kapcsolódó hivatkozások
|