Veterán márkatörténet
A DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora.
1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.
A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára.
Fontosabb események - időrendben
- 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
- 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.
- 1920 az első motoros kerékpár konstrukció.
- 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre.
- 1927 a DKW benevez a motorsportba.
DKW ZSW 500 - 1927
- 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár.
- 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon.
- 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét.
- 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával.
- 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani.
- 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba.
- Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása.
- 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország)
- Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás.
Veterán DKW autók
I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek
Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)
Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)
Typ | Bauzeitraum | Zylinder | Hubraum | Leistung | vmax
|
F1 FA 600 | 1931/1932 | 2 Reihe | 584 cm³ | 15 PS (11 kW) | 75 km/h
|
F2 Meisterklasse 601 | 1932/1933 | 2 Reihe | 584 cm³ | 15 PS (11 kW) | 75 km/h
|
F2 Reichsklasse | 1933–1935 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F2 Meisterklasse 701 | 1933–1935 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85−90 km/h
|
F4 Meisterklasse | 1934/1935 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F5 Reichsklasse 600 | 1935/1936 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F5 Meisterklasse 700 | 1935/1936 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F5K Zweisitzer 600 | 1936 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F5 Front Luxus Cabriolet 700 | 1936/1937 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F5K Front Luxus Sport 700 | 1936/1937 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 90 km/h
|
F7 Reichsklasse 600 | 1937/1938 | 2 Reihe | 584 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F7 Meisterklasse 700 | 1937/1938 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F7 Front Luxus Cabriolet | 1938 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F8 Reichsklasse 600 | 1939/1940 | 2 Reihe | 589 cm³ | 18 PS (13,2 kW) | 80 km/h
|
F8 Front Luxus Cabriolet 700 | 1939/1940 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F8 Meisterklasse 700 | 1939–1942 | 2 Reihe | 692 cm³ | 20 PS (14,7 kW) | 85 km/h
|
F9 (Prototyp) | geplant ab 1940 | 3 Reihe | 896 cm³ | 28 PS (20,6 kW) | 110 km/h
|
II. világháború utáni DKW oldtimer modellek
| DKW kéütemű motor
|
Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)
Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.
Typ | Bauzeitraum | Zylinder | Hubraum | Leistung | vmax
|
DKW Schnellaster | 1949–1962 | 2 bzw. 3 Reihe | 688–896 cm³ | 20–32 PS (14,7–23,5 kW) | 70–90 km/h
|
F89 Meisterklasse | 1950–1954 | 2 Reihe | 684 cm³ | 23 PS (16,9 kW) | 95–100 km/h
|
F91 Sonderklasse | 1953–1957 | 3 Reihe | 896 cm³ | 34 PS (25 kW) | 110–120 km/h
|
F91/4 Munga
| 1954–1956 | 3 Reihe | 896 cm³ | 38 PS (27,9 kW) | 98 km/h
|
F93/94 Großer DKW 3=6 | 1955–1957 | 3 Reihe | 906 cm³ | 38 PS (27,9 kW) | 123 km/h
|
Monza | 1956 | 3 Reihe | 896 cm³ | 40 PS (29 kW) | 130 km/h
|
F91/4 Munga | 1956–1959 | 3 Reihe | 896 cm³ | 40 PS (29 kW) | 98 km/h
|
Monza | 1957/1958 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44−50 PS (32,3–37 kW) | 135 km/h
|
F93/94 Großer DKW 3=6 | 1957–1959 | 3 Reihe | 906 cm³ | 40 PS (29 kW) | 115 km/h
|
Auto Union 1000 | 1957–1960 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44 PS (32,3 kW) | 120–130 km/h
|
Auto Union 1000 Sp | 1958–1965 | 3 Reihe | 980 cm³ | 55 PS (40 kW) | 140 km/h
|
F91 Typ 4 + 6 Munga | 1958–1968 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44 PS (32,3 kW) | 98 km/h
|
F91 Typ 8 verlängerte Pritsche | 1962–1968 | 3 Reihe | 980 cm³ | 44 PS (32,3 kW) | 95 km/h
|
Auto Union 1000 S | 1959–1963 | 3 Reihe | 980 cm³ | 50 PS (37 kW) | 125–135 km/h
|
Junior | 1959–1962 | 3 Reihe | 741 cm³ | 34 PS (25 kW) | 114 km/h
|
Junior de Luxe | 1961–1963 | 3 Reihe | 796 cm³ | 34 PS (25 kW) | 116 km/h
|
F11 | 1963–1965 | 3 Reihe | 796 cm³ | 34 PS (25 kW) | 116 km/h
|
F12 | 1963–1965 | 3 Reihe | 889 cm³ | 40 PS (29 kW) | 124 km/h
|
F12 (45 PS) | 1964/1965 | 3 Reihe | 889 cm³ | 45 PS (33 kW) | 127–128 km/h
|
F102 | 1964–1966 | 3 Reihe | 1175 cm³ | 60 PS (44 kW) | 135 km/h
|
|
DKW 1000 Auto-Union
Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)
DKW Reichsfahrtmodel- 1920 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.
A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.
A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.
DKW motorkerékpárok - 1930s
Kapcsolódó hivatkozások
|