DKW RT 125

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

DKW RT 125
13 dkw 1949 rt125w 125cc.jpg
DKW RT 125 - 1949
Gyártási adatok
GyártóDKW
Gyártás helyeZschopau, Németország
Gyártás éve1939-1965
Darabszám450.000 db (Németországban)
Kategóriakismotor
TervezőHermann Weber
A(z) RT 125 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Üzemanyagbenzin-olaj keverék
Teljesítmény
MotorEgyhengeres, léghűtéses, 123 cm3 lökettérfogat
FelépítésKétütemű, huroköblítéses, Schnürle átömlökkel
Váltó3 v. 4 sebesség, lábváltó
Teljesítmény4,7-6,5 LE
Max. sebesség78-90 km/h

Kapcsolódó modellek
DKW RT100 - MZ RT, ES, -125


Az RT 125 motorkerékpárokat 1939-1965 között különböző gyártók is készítették. Mintegy 450.000 db épült Németországban, így az RT 125 a legnagyobb számban gyártott német motorkerékpár. Az "RT" betűszó jelentése R(eich)T(yp)~országos típus szóösszetételből származik, míg a 125, a motor lökettérfogatára utal. A motorkerékpárt a DKW vezető tervezője Hermann Weber konstruálta.

Tartalomjegyzék

Ismertető

Az RT 125 volt a leginkább másolt motorkerékpár a világon, mivel a vonatkozó szabadalom a WWII-t követően megszűnt. Körülbelül ötmillió példányt gyártottak világszerte, illetve ha a Honda Super Cub mennyiségével számítjuk, mintegy 6 millió készült a világon.

DKW 125 RT - 1939

  • Technológia

A kétütemű motor letisztult és egyszerű konstrukciója, jó hatásfokot és üzembiztonságot nyújtott a felhasználóknak. Minden RT 125-ös model léghűtéses egyhengeres - kétütemű motor, lapos dugattyúval (nincs terelőgát) lett kialakítva, viszont a "Schnürle" elrendezésű átömlő csatornák huroköblítése biztosítja a munkavégzési ütemek megbízhatóságát. Ezen tulajdonságok, valamint az hengerfej egyszerű égéstér kialakítása, tovább javítja a sűrítési arányt illetve az adott köbtartalomból kihozható teljesítményt.

A méretek: furata 52 mm, a lökete 58 mm, és így lökettérfogata 123 cm3. A modelltől és évjárattól függő teljesítmény 4,75-6,5 LE között volt. A motor öntöttvas hengert és alumínium hengerfejet kapott, egy blokkban a 3 v. 4 fokozatú sebességváltóval. A főtengelyen feszültség-szabályzóval ellátott 6-voltos dinamó kapott helyet, a keverék ellátást egy egytorkú porlasztó biztosította, egy úszóház és egy tűszelep segítségével.

DKW 2 ütemű motor és váltó

Mind a főtengely és a váltómű, mind a sebességváltó és a hátsó kerék fogaskerekei között görgős láncok biztosítják a kapcsolatot. Az erőátvitel a hajtómű-kialakításától függően három vagy négy fokozatú. A váltómechanizmus léptetővillás elrendezésű. A kétütemű motor kenését a benzin-olaj keverék biztosította, a keverési arány olaj-benzin 1:25-1:40. A maximális sebesség típustól függően 75 és 90 km/h között volt.

VeteranBanner2012b.jpg

Típustörténet

Az RT 125 típust 1939-ben vezette be a DKW, akkor a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója. A motorkerékpár az RT 100 (1934) modellen alapult. AZ RT 100-as 2 ½ Le-s kismotorja ismert gép volt a 100 cm3-es kategóriában, egyszerű kezelhetősége, három fokozatú váltója és megjelenése, gy "igazi" motorkerékpár élményét nyújtotta, az ára pedig csak 345 birodalmi márka volt.

Az utolsó "polgári" modellként a második világháború előtt 1939-ben, az RT 125 került bevezetésre. A legfontosabb újítás elsősorban a nagyobb, teljesen új motorkonstrukció, az újonnan létrehozott 125 cm3-es kategóriában. Egy 6V-os dinamó akkumulátoros gyújtással, 4,75 LE teljesítmény, ami lehetővé tette a 80 km/h maximális sebességet. A motorkerékpár fogyasztása átlagosan 2,5 l/100 km és az ára 425 birodalmi márka (akkor a havi bruttó fizetése egy általános iskolai tanárnak). Utasülés és sebességmérő is rendelkezésre állt. A motort csak fekete színben gyártották. A 3 sebességes lábváltóval és kézi működtetésű tengelykapcsolóval könnyen mozgásba hozhatták, a mintegy 70 kilogramm üres tömegű motort.

A motor teljesítményében és árában is jobb volt, mint sok konkurens modell. Az 1939-es NSU 125 ZDB teljesítménye, a 122 cm3 űrtartalom mellett 4 LE, végsebessége 70 km/h volt, ára pedig 5 márkával több, mint az RT 125 motorkerékpáré.

Ezzel a technikai megközelítéssel sok éven át folytatódott az RT 125 sikere, mert ez a gép volt az alapja a második világháború utáni újrakezdésnek, mind a fő gyárban Zschopauban (Szászország), mind az ingolstadti gyárban (Bajorország) Népszerűsége, technikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt, a 100-200 cm3-es kategóriában töretlen volt. Az ára pedig még közkedveltebbé tette ezt a meglehetősen sportos kis hétköznapi gépet.

DKW RT 100 (2 ½ PS) DKW RT 100 (3 PS) DKW RT 125 DKW RT 125-1
Bauzeit 1934–1936 1936–1940 1939–1941 1943–1944
Stückzahl 10.000 61.850 21.000 12.000
Leistung 2,5 PS 3 PS 4,75 PS 4,75 PS
Höchstgeschwindigkeit 60 km/h 65 km/h 80 km/h 80 km/h
IFA DKW RT 125 IFA RT 125/1 MZ (RT) 125/2 MZ (RT) 125/3 MZ (RT) 125/4
Bauzeit 1949–1954 1954–1956 1956–1959 1959–1962 1964–1965
Stückzahl 30.199 33.148 55.424 143.035 4904
Leistung 4,75 PS 5,5 PS 6 PS 6,5 PS 6,5 PS
Leergewicht 78 kg 85 kg 90 kg 109 kg 109 kg
Höchstgeschwindigkeit 75 km/h 80 km/h 80 km/h 85 km/h 85 km/h
Preis in Mark 1680 1765 1830 1875 --
DKW RT 125 W DKW RT 125/2 DKW RT 125/2 H
Bauzeit 1949–1952 1952–1956 1954–1957
Stückzahl 55.639 50.029 28.349
Leistung 4,75 PS 5,7 PS 6,5 PS
Höchstgeschwindigkeit 75 km/h 80 km/h 84 km/h
Preis in DM 945–980 1045–1095 1175–1225

VeteranBanner2012b.jpg

Kortársak

Már a háború küszöbén, mind az RT 100-ast és RT 125-öst, másolták Angliában. A Royal Enfield 1939-ben megépítette a RE modellt, az úgynevezett "Flying Flea" (repülő bolha) könnyű motorkerékpárt. A fa ládákba csomagolt "Flying Flea"-t repülőgépeken szállították és ejtőernyővel dobták le a brit szárazföldi és légi-desszantos egységek számára. 1939 folymán a WSK Lengyelországban, illetve a Jawa az egykori Csehszlovákiában épített RT 125 motorokat, mint engedélyezett változatokat.

A második világháború után megszűnt a szabadalom, és az RT 125 vált a legtöbbet másolt motorkerékpárrá a világon. Számos neves gyártó másolta a motorkerékpárt egészében, vagy egy-egy jelentős részlete, konstrukciós elve miatt.

Már 1946-ban megjelent, a szovjet K 125, amit a leszerelt Zschopui gépsorokon gyártottak. 1948-ban jelent meg a Harley-Davidson Hummer "125 S" a "Super", vagy egyszerűen "Harley-Davidson 125" a piacon, a brit BSA Bantam, a szovjet Moskva M1A, illetve a Yamaha YA-1 (az első Yamaha motorkerékpár) az RT 125 másolataiként. Az RT előállítási jogai a reprodukciót illetően, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és a Szovjetunió számára, a WWII utáni jóvátétel okán, legális volt. A Zschopau-i üzem gyártósorait nagyrészt lebontották, a gépeket és készleteket a győztesek szövetséges országaiba szállították.

Más gyártók is kopírozták az RT 125 motort, többek között Olaszországban a Moto Morini a "125 Turismo" (1946-1953), valamint Mival és a magyar Csepel (1947-1954) modelljeivel.

Lengyelországban három gyártó volt, aki készített másolatot az RT 125-ről. Az SHL (motorkerékpár márka) M02, M03 és M04-t, a Sokol, a Model 125 és M01-t, a WSK a modell M06-t. Az SHL M11 - és WSK M06 motor tervezése, a DKW motorkerékpár-motor konstrukción alapult, míg a többi részletet a lengyel tervezők készítették.

Másolatok keletkeztek a gyártók továbbfejlesztései nyomán is. Lengyel-indiai együttműködés révén is készültek motorok. 1962-től India márkanév alatt a Rajdoot gyártott különböző változatokat, egészen 2005-ig. Ezek eredetileg egy licencelt változatai voltak a lengyel SHL M11-nek.

Jelenleg (2012) a Minsk Moto gyárt három különböző modellt, melyek továbbfejlesztései az 1951-ben, Minszkben gyártott M1A Moskva motornak.

Németországban a becslések szerint 450 000 RT 125 készült, a világon pedig több mint öt millió.

  • Elődje a DKW RT 100
DKW 100 - 1938
  • Hasonló konstrukció NSU Fox (4 ütemű)
NSU Fox - 1954
  • Utódok az RT 125 után
MZ RT 125/3
  • MZ ES 125/150 típusok
MZ ES 150
  • Utángyártások
    • Moskva M1-A
    • MZ (IFA)RT 125
    • Yamaha YA-1
    • Sokół 125
    • BSA Bantam
    • Harley Davidson Hummer
    • Royal Enfield WDRE
    • Honda CUB

(Kreidler 50 után-4ütemű)

VeteranBanner2012b.jpg

Wehrmacht modell

A DKW RT 125-1 a fegyveres erők számára, az 1943-1944 modell évtől RT 125-A (erősített kivitel)

1941-ben a termelés a könnyű kivitelű RT gyártására irányul, hogy a hadsereg felé a kínálat nagyobb legyen, az NZ 350-1 mellett. Mivel az NZ 350-1 modell menetkész tömege 175 kg volt, és túl nehézkesnek bizonyult a gyors előretörésnél, a katonaság inkább egy könnyebb motorkerékpárt helyezett az előtérbe.

1943-ban az RT 125, kisebb módosításokkal és megerősítésekkel újabb verzióban jelent meg RT 125-A néven. A változások az RT 125-1-hez képest nagyobb tárolóhelyet biztosít, a vázkeret megerősített kivitelben készül (hasonlóan az NZ 350-1-hez), a Vortex levegőszűrő szintén az NZ 350-1 szerint kialakítva, teljesen öntöttvas motorblokk, a sebességmérő ISGUS típusú, tekercsrugós teleszkópos villa a trapéz lengőkaros helyett(a polgári modell felfüggesztése), a festékszín 1943-tól, katonai egység szín code 43(sötét sárga) vagy olajzöld. A termelési terv havonta 600 példány.

DKW RT 125 Wehrmacht - 1943

A motorkerékpár üres súlya 91 kg, a bruttó súlya legfeljebb 240 kg. A motor nagyon könnyű és fürge, de elég erős ahhoz, hogy a gyorsan előrenyomuló hadsereg fegyvereseit szállítsa, illetve futárszolgálati feladatokat lásson el. Körülbelül 12.000 járművet szállítottak le a háború folyamán a Wehrmacht részére. 1945 márciusáig összesen 165200 motorkerékpár készült. A DKW RT 125-A és a DKW NZ 350_1 voltak azon típusok, amelyek a háború ellenére is folyamatosan készültek a Wehrmacht megrendelésére.

VeteranBanner2012b.jpg

Galéria

DKW-RT-125-2.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DKW RT 125 témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg