DKW
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→II. világháború utáni DKW oldtimer modellek: foto, tábla, szerkeszt) |
a (javítás) |
||
(5 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
5. sor: | 5. sor: | ||
| név = DKW | | név = DKW | ||
| logo = 01dkw_oldlogo.png | | logo = 01dkw_oldlogo.png | ||
- | | képméret = | + | | képméret = 160px |
| képaláírás = Dampf Kraft Wagen | | képaláírás = Dampf Kraft Wagen | ||
| alapítva = 1916 (1906) | | alapítva = 1916 (1906) | ||
43. sor: | 43. sor: | ||
* Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás. | * Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] |
== Veterán DKW autók == | == Veterán DKW autók == | ||
127. sor: | 127. sor: | ||
| [[DKW F9|F9 (Prototyp)]] || geplant ab 1940 || 3 Reihe || 896 cm³ || 28 PS (20,6 kW) || 110 km/h | | [[DKW F9|F9 (Prototyp)]] || geplant ab 1940 || 3 Reihe || 896 cm³ || 28 PS (20,6 kW) || 110 km/h | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
- | |||
- | |||
==='''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''=== | ==='''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''=== | ||
[[Fájl:DKW_Sonderklasse.jpg|thumb|center|720px|'''DKW F 91 Sonderklasse''']] | [[Fájl:DKW_Sonderklasse.jpg|thumb|center|720px|'''DKW F 91 Sonderklasse''']] | ||
150. sor: | 149. sor: | ||
|[[Fájl:08dkw-engine.jpg|frame|center|'''DKW kéütemű motor''']] | |[[Fájl:08dkw-engine.jpg|frame|center|'''DKW kéütemű motor''']] | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
==== '''Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)''' ==== | ==== '''Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)''' ==== | ||
'''Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.''' | '''Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.''' | ||
202. sor: | 202. sor: | ||
[[Fájl:Dkw_auto_union_1000_large_28331.jpg|frame|center|'''DKW 1000 Auto-Union''']] | [[Fájl:Dkw_auto_union_1000_large_28331.jpg|frame|center|'''DKW 1000 Auto-Union''']] | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] |
== Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-) == | == Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-) == | ||
- | 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. | + | [[Fájl:DKWReichsfahrtmodel.jpg|frame|left|'''DKW Reichsfahrtmodel- 1920''']] 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. |
A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. | A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. | ||
212. sor: | 212. sor: | ||
A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása. | A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:DKW_193x_advert.jpg|frame|center|'''DKW motorkerékpárok - 1930s''']] |
- | {| | + | {|align="center" |
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
| | | | ||
* [[DKW E 206]] (1925-1928) | * [[DKW E 206]] (1925-1928) | ||
279. sor: | 280. sor: | ||
|} | |} | ||
[[Fájl:02DKW_advert.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 - 1939''']] | [[Fájl:02DKW_advert.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 - 1939''']] | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] |
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == |
A lap jelenlegi, 2013. április 17., 05:25-kori változata
Veterán márkatörténetA DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora. 1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. Fontosabb események - időrendben
Veterán DKW autókI. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek
Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)
Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)
II. világháború utáni DKW oldtimer modellek
Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.
Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.
Kapcsolódó hivatkozások
|