DKW
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Veterán DKW autók: táblázatok) |
a (javítás) |
||
(21 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = DKW | | név = DKW | ||
- | | logo = | + | | logo = 01dkw_oldlogo.png |
- | | képméret = | + | | képméret = 160px |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Dampf Kraft Wagen |
- | | alapítva = 1916 | + | | alapítva = 1916 (1906) |
| alapító = [[Jørgen Skafte Rasmussen]] | | alapító = [[Jørgen Skafte Rasmussen]] | ||
- | | megszűnt = | + | | megszűnt = 1966 |
| székhely = Németország | | székhely = Németország | ||
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
12. sor: | 15. sor: | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
- | |||
== Veterán márkatörténet == | == Veterán márkatörténet == | ||
- | A '''DKW''' márkát a dán [[Jørgen Skafte Rasmussen]] alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat | + | A '''DKW''' márkát a dán [[Jørgen Skafte Rasmussen]] alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora. |
+ | |||
+ | [[Fájl:DkwZsopau logo.jpg|left|180px]]1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással. | ||
A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]]. A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. | A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]]. A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. | ||
- | + | '''Fontosabb események - időrendben''' | |
+ | * 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban. | ||
+ | * 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka. | ||
+ | * 1920 az első motoros kerékpár konstrukció. | ||
+ | * 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre. | ||
+ | * 1927 a DKW benevez a motorsportba. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:05DKWzsw_500_1927.jpg|frame|center|'''DKW ZSW 500 - 1927''']] | ||
+ | |||
+ | * 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár. | ||
+ | * 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon. | ||
+ | * 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét. | ||
+ | * 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával. | ||
+ | * 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani. | ||
+ | * 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba. | ||
+ | * Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása. | ||
+ | * 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország) | ||
+ | * Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Veterán DKW autók == | ||
+ | [[Fájl:04DKW_PS_600_1928-29.jpg|thumb|center|540px|'''DKW P600 roadster - 1928''']] | ||
==='''I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek'''=== | ==='''I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek'''=== | ||
35. sor: | 61. sor: | ||
* [[DKW F8-700 Luxus]] (1939-1940) | * [[DKW F8-700 Luxus]] (1939-1940) | ||
* [[DKW Sonderklasse]] (1937-1940) | * [[DKW Sonderklasse]] (1937-1940) | ||
- | + | [[Fájl:03DKW-2a.jpg|center]] | |
===='''Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940) '''==== | ===='''Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940) '''==== | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
101. sor: | 127. sor: | ||
| [[DKW F9|F9 (Prototyp)]] || geplant ab 1940 || 3 Reihe || 896 cm³ || 28 PS (20,6 kW) || 110 km/h | | [[DKW F9|F9 (Prototyp)]] || geplant ab 1940 || 3 Reihe || 896 cm³ || 28 PS (20,6 kW) || 110 km/h | ||
|} | |} | ||
- | + | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | |
- | + | ||
==='''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''=== | ==='''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''=== | ||
- | + | [[Fájl:DKW_Sonderklasse.jpg|thumb|center|720px|'''DKW F 91 Sonderklasse''']] | |
+ | {|align="center" | ||
+ | |-bgcolor="silver" | ||
+ | | | ||
* [[DKW F 89 Meisterklasse]] (1950-1954) | * [[DKW F 89 Meisterklasse]] (1950-1954) | ||
* [[DKW F 91 Sonderklasse]] (1953-1955) | * [[DKW F 91 Sonderklasse]] (1953-1955) | ||
119. sor: | 147. sor: | ||
* [[DKW AU 1000 Sp]] (1958-1965) | * [[DKW AU 1000 Sp]] (1958-1965) | ||
* [[DKW AU 1000 Sp Roadster]] (1961-1965) | * [[DKW AU 1000 Sp Roadster]] (1961-1965) | ||
- | + | |[[Fájl:08dkw-engine.jpg|frame|center|'''DKW kéütemű motor''']] | |
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
==== '''Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)''' ==== | ==== '''Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)''' ==== | ||
'''Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.''' | '''Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.''' | ||
- | {| class="wikitable" | + | {|align="center" |
+ | | | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
|- style="background:#efefef;" | |- style="background:#efefef;" | ||
! Typ !! Bauzeitraum !! Zylinder !! Hubraum !! Leistung !! v<sub>max</sub> | ! Typ !! Bauzeitraum !! Zylinder !! Hubraum !! Leistung !! v<sub>max</sub> | ||
167. sor: | 199. sor: | ||
| [[DKW F102|F102]] || 1964–1966 || 3 Reihe || 1175 cm³ || 60 PS (44 kW) || 135 km/h | | [[DKW F102|F102]] || 1964–1966 || 3 Reihe || 1175 cm³ || 60 PS (44 kW) || 135 km/h | ||
|} | |} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:Dkw_auto_union_1000_large_28331.jpg|frame|center|'''DKW 1000 Auto-Union''']] | ||
- | == Veterán DKW motorok == | + | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] |
- | {| | + | |
+ | == Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-) == | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:DKWReichsfahrtmodel.jpg|frame|left|'''DKW Reichsfahrtmodel- 1920''']] 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. | ||
+ | |||
+ | A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. | ||
+ | |||
+ | A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:DKW_193x_advert.jpg|frame|center|'''DKW motorkerékpárok - 1930s''']] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
| | | | ||
* [[DKW E 206]] (1925-1928) | * [[DKW E 206]] (1925-1928) | ||
233. sor: | 279. sor: | ||
* [[DKW Hobby Luxus]] (1954-1957) | * [[DKW Hobby Luxus]] (1954-1957) | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:02DKW_advert.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 - 1939''']] | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
- | + | {{commons|category:DKW vehicles}} | |
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW DKW WIKI EN] | ||
+ | * [http://de.wikipedia.org/wiki/DKW DKW WIKI DE] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_Typ_P DKW P automobil WIKI EN] | ||
+ | * [http://www.cartype.com/pages/1157/dkw DKW autók] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_RT_125 DKW RT 125 WIKI EN] | ||
* [http://www.dkw-club.org/ Németországi DKW klub (német)] | * [http://www.dkw-club.org/ Németországi DKW klub (német)] | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px lightgreen"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="lightgray" style="border:outset 3px gray"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 17., 05:25-kori változata
Veterán márkatörténetA DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora. 1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. Fontosabb események - időrendben
Veterán DKW autókI. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek
Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)
Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)
II. világháború utáni DKW oldtimer modellek
Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.
Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.
Kapcsolódó hivatkozások
|