DKW
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (javítás) |
|||
(36 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = DKW | | név = DKW | ||
- | | logo = | + | | logo = 01dkw_oldlogo.png |
- | | képméret = | + | | képméret = 160px |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Dampf Kraft Wagen |
- | | alapítva = 1916 | + | | alapítva = 1916 (1906) |
| alapító = [[Jørgen Skafte Rasmussen]] | | alapító = [[Jørgen Skafte Rasmussen]] | ||
| megszűnt = 1966 | | megszűnt = 1966 | ||
12. sor: | 15. sor: | ||
| honlap = | | honlap = | ||
}} | }} | ||
- | |||
== Veterán márkatörténet == | == Veterán márkatörténet == | ||
- | A '''DKW''' márkát a dán [[Jørgen Skafte Rasmussen]] alapította. A mérnök végzettségű szakember | + | A '''DKW''' márkát a dán [[Jørgen Skafte Rasmussen]] alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora. |
+ | |||
+ | [[Fájl:DkwZsopau logo.jpg|left|180px]]1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással. | ||
+ | |||
+ | A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]]. A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. | ||
+ | |||
+ | '''Fontosabb események - időrendben''' | ||
+ | |||
+ | * 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban. | ||
+ | * 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka. | ||
+ | * 1920 az első motoros kerékpár konstrukció. | ||
+ | * 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre. | ||
+ | * 1927 a DKW benevez a motorsportba. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:05DKWzsw_500_1927.jpg|frame|center|'''DKW ZSW 500 - 1927''']] | ||
- | + | * 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár. | |
+ | * 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon. | ||
+ | * 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét. | ||
+ | * 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával. | ||
+ | * 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani. | ||
+ | * 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba. | ||
+ | * Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása. | ||
+ | * 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország) | ||
+ | * Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás. | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
== Veterán DKW autók == | == Veterán DKW autók == | ||
+ | [[Fájl:04DKW_PS_600_1928-29.jpg|thumb|center|540px|'''DKW P600 roadster - 1928''']] | ||
+ | ==='''I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek'''=== | ||
* [[DKW F1]] (1931-n.a.) | * [[DKW F1]] (1931-n.a.) | ||
32. sor: | 59. sor: | ||
* [[DKW F7-700 Luxus]] (1938-1939) | * [[DKW F7-700 Luxus]] (1938-1939) | ||
* [[DKW F8-700]] (1938-1942) | * [[DKW F8-700]] (1938-1942) | ||
- | |||
* [[DKW F8-700 Luxus]] (1939-1940) | * [[DKW F8-700 Luxus]] (1939-1940) | ||
* [[DKW Sonderklasse]] (1937-1940) | * [[DKW Sonderklasse]] (1937-1940) | ||
+ | [[Fájl:03DKW-2a.jpg|center]] | ||
+ | ===='''Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940) '''==== | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- style="background:#efefef;" | ||
+ | ! Typ || Bauzeitraum || Zylinder || Hubraum || Leistung || v<sub>max</sub> | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Typ P|Typ P (15 PS)]] || 1928/1929 || 2 Reihe || 584 cm³ || 15 PS (11 kW) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 4=8|Typ P 4=8 (25 PS)]] || 1929 || 4 V || 980 cm³ || 25 PS (18,4 kW) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Typ P|Typ PS 600 Sport]] || 1930/1931 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 4=8|Typ V 800 4=8]] || 1930/1931 || 4 V || 782 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 4=8|Typ V 1000 4=8]] || 1931/1932 || 4 V || 990 cm³ || 25 PS (18,4 kW) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 4=8|Typ 432 Sonderklasse]] || 1932 || 4 V || 990 cm³ || 25 PS (18,4 kW) || 95 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 4=8|Typ 1001 Sonderklasse]] || 1932–1934 || 4 V || 990 cm³ || 26 PS (19,1 kW) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Schwebeklasse|Schwebeklasse]] || 1934/1935 || 4 V || 990 cm³ || 26−30 PS (19,1−22 kW) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Schwebeklasse|Schwebeklasse]] || 1935–1937 || 4 V || 1054 cm³ || 32 PS (23,5 kW) || 95 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 4=8|Sonderklasse]] || 1937–1940 || 4 V || 1054 cm³ || 32 PS (23,5 kW) || 95 km/h | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==== Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942) ==== | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- style="background:#efefef;" | ||
+ | ! Typ || Bauzeitraum || Zylinder || Hubraum || Leistung || v<sub>max</sub> | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F1|F1 FA 600]] || 1931/1932 || 2 Reihe || 584 cm³ || 15 PS (11 kW) || 75 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F2|F2 Meisterklasse 601]] || 1932/1933 || 2 Reihe || 584 cm³ || 15 PS (11 kW) || 75 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F2|F2 Reichsklasse]] || 1933–1935 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F2|F2 Meisterklasse 701]] || 1933–1935 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85−90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F4|F4 Meisterklasse]] || 1934/1935 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F5|F5 Reichsklasse 600]] || 1935/1936 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F5|F5 Meisterklasse 700]] || 1935/1936 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F5|F5K Zweisitzer 600]] || 1936 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F5|F5 Front Luxus Cabriolet 700]] || 1936/1937 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F5|F5K Front Luxus Sport 700]] || 1936/1937 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F7|F7 Reichsklasse 600]] || 1937/1938 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F7|F7 Meisterklasse 700]] || 1937/1938 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F7|F7 Front Luxus Cabriolet]] || 1938 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F8|F8 Reichsklasse 600]] || 1939/1940 || 2 Reihe || 589 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F8|F8 Front Luxus Cabriolet 700]] || 1939/1940 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F8|F8 Meisterklasse 700]] || 1939–1942 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F9|F9 (Prototyp)]] || geplant ab 1940 || 3 Reihe || 896 cm³ || 28 PS (20,6 kW) || 110 km/h | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
+ | |||
+ | ==='''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''=== | ||
+ | [[Fájl:DKW_Sonderklasse.jpg|thumb|center|720px|'''DKW F 91 Sonderklasse''']] | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-bgcolor="silver" | ||
+ | | | ||
* [[DKW F 89 Meisterklasse]] (1950-1954) | * [[DKW F 89 Meisterklasse]] (1950-1954) | ||
* [[DKW F 91 Sonderklasse]] (1953-1955) | * [[DKW F 91 Sonderklasse]] (1953-1955) | ||
48. sor: | 147. sor: | ||
* [[DKW AU 1000 Sp]] (1958-1965) | * [[DKW AU 1000 Sp]] (1958-1965) | ||
* [[DKW AU 1000 Sp Roadster]] (1961-1965) | * [[DKW AU 1000 Sp Roadster]] (1961-1965) | ||
+ | |[[Fájl:08dkw-engine.jpg|frame|center|'''DKW kéütemű motor''']] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
+ | ==== '''Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)''' ==== | ||
+ | '''Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.''' | ||
+ | {|align="center" | ||
+ | | | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | |- style="background:#efefef;" | ||
+ | ! Typ !! Bauzeitraum !! Zylinder !! Hubraum !! Leistung !! v<sub>max</sub> | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW-Schnellaster|DKW Schnellaster]] || 1949–1962 || 2 bzw. 3 Reihe || 688–896 cm³ || 20–32 PS (14,7–23,5 kW) || 70–90 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F89|F89 Meisterklasse]] || 1950–1954 || 2 Reihe || 684 cm³ || 23 PS (16,9 kW) || 95–100 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F91|F91 Sonderklasse]] || 1953–1957 || 3 Reihe || 896 cm³ || 34 PS (25 kW) || 110–120 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | |[[DKW Munga|F91/4 Munga]] | ||
+ | | 1954–1956 || 3 Reihe || 896 cm³ || 38 PS (27,9 kW) || 98 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F93|F93/94 Großer DKW 3=6]] || 1955–1957 || 3 Reihe || 906 cm³ || 38 PS (27,9 kW) || 123 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 3=6 Monza|Monza]] || 1956 || 3 Reihe || 896 cm³ || 40 PS (29 kW) || 130 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Munga|F91/4 Munga]] || 1956–1959 || 3 Reihe || 896 cm³ || 40 PS (29 kW) || 98 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW 3=6 Monza|Monza]] || 1957/1958 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44−50 PS (32,3–37 kW) || 135 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F93|F93/94 Großer DKW 3=6]] || 1957–1959 || 3 Reihe || 906 cm³ || 40 PS (29 kW) || 115 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Auto Union 1000]] || 1957–1960 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44 PS (32,3 kW) || 120–130 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Auto Union 1000#Auto Union 1000 Sp|Auto Union 1000 Sp]] || 1958–1965 || 3 Reihe || 980 cm³ || 55 PS (40 kW) || 140 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Munga|F91 Typ 4 + 6 Munga]] || 1958–1968 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44 PS (32,3 kW) || 98 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Munga|F91 Typ 8 verlängerte Pritsche]] || 1962–1968 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44 PS (32,3 kW) || 95 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[Auto Union 1000]] S || 1959–1963 || 3 Reihe || 980 cm³ || 50 PS (37 kW) || 125–135 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Junior|Junior]] || 1959–1962 || 3 Reihe || 741 cm³ || 34 PS (25 kW) || 114 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW Junior|Junior de Luxe]] || 1961–1963 || 3 Reihe || 796 cm³ || 34 PS (25 kW) || 116 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F11|F11]] || 1963–1965 || 3 Reihe || 796 cm³ || 34 PS (25 kW) || 116 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F12|F12]] || 1963–1965 || 3 Reihe || 889 cm³ || 40 PS (29 kW) || 124 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F12|F12 (45 PS)]] || 1964/1965 || 3 Reihe || 889 cm³ || 45 PS (33 kW) || 127–128 km/h | ||
+ | |- | ||
+ | | [[DKW F102|F102]] || 1964–1966 || 3 Reihe || 1175 cm³ || 60 PS (44 kW) || 135 km/h | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:Dkw_auto_union_1000_large_28331.jpg|frame|center|'''DKW 1000 Auto-Union''']] | ||
+ | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | ||
+ | == Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-) == | ||
- | + | [[Fájl:DKWReichsfahrtmodel.jpg|frame|left|'''DKW Reichsfahrtmodel- 1920''']] 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt. | |
+ | A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. | ||
+ | |||
+ | A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:DKW_193x_advert.jpg|frame|center|'''DKW motorkerékpárok - 1930s''']] | ||
+ | |||
+ | {|align="center" | ||
+ | |-bgcolor="lightcyan" | ||
+ | | | ||
* [[DKW E 206]] (1925-1928) | * [[DKW E 206]] (1925-1928) | ||
* [[DKW E 200]] (1928-1928) | * [[DKW E 200]] (1928-1928) | ||
73. sor: | 237. sor: | ||
* [[DKW KS 200]] (1936-1940) | * [[DKW KS 200]] (1936-1940) | ||
* [[DKW Block 200]] (1931-1933) | * [[DKW Block 200]] (1931-1933) | ||
+ | | | ||
* [[DKW Block 350]] (1931-1932) | * [[DKW Block 350]] (1931-1932) | ||
* [[DKW Sport 350]] (1933-1934) | * [[DKW Sport 350]] (1933-1934) | ||
93. sor: | 258. sor: | ||
* [[DKW RT 125/W]] (1949-1952) | * [[DKW RT 125/W]] (1949-1952) | ||
* [[DKW RT 125/2]] (1952-1953) | * [[DKW RT 125/2]] (1952-1953) | ||
+ | | | ||
* [[DKW RT 125/H]] (1953-1954) | * [[DKW RT 125/H]] (1953-1954) | ||
* [[DKW RT 125/2]] (1952-1954) | * [[DKW RT 125/2]] (1952-1954) | ||
112. sor: | 278. sor: | ||
* [[DKW Hobby]] (1954-1957) | * [[DKW Hobby]] (1954-1957) | ||
* [[DKW Hobby Luxus]] (1954-1957) | * [[DKW Hobby Luxus]] (1954-1957) | ||
- | + | |} | |
- | + | [[Fájl:02DKW_advert.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 - 1939''']] | |
- | + | [[Fájl:DKWbanner01.jpg]] | |
== Kapcsolódó hivatkozások == | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
- | + | {{commons|category:DKW vehicles}} | |
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW DKW WIKI EN] | ||
+ | * [http://de.wikipedia.org/wiki/DKW DKW WIKI DE] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_Typ_P DKW P automobil WIKI EN] | ||
+ | * [http://www.cartype.com/pages/1157/dkw DKW autók] | ||
+ | * [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_RT_125 DKW RT 125 WIKI EN] | ||
* [http://www.dkw-club.org/ Németországi DKW klub (német)] | * [http://www.dkw-club.org/ Németországi DKW klub (német)] | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px lightgreen"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="lightgray" style="border:outset 3px gray"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
+ | [[Kategória:Motormárka]] | ||
[[Kategória:Németország]] | [[Kategória:Németország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="veterán DKW,oldtimer DKW"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="DKW - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2013. április 17., 05:25-kori változata
Veterán márkatörténetA DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora. 1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. Fontosabb események - időrendben
Veterán DKW autókI. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek
Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)
Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)
II. világháború utáni DKW oldtimer modellek
Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.
Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb. A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.
Kapcsolódó hivatkozások
|