DKW

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán DKW autók)
a (javítás)
 
(26 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
 +
{|
 +
|bgcolor="ivory"|
{{Márka
{{Márka
| név = DKW
| név = DKW
-
| logo = DKW_logo.jpg
+
| logo = 01dkw_oldlogo.png
-
| képméret = 150px
+
| képméret = 160px
-
| képaláírás =  
+
| képaláírás = Dampf Kraft Wagen
-
| alapítva = 1916
+
| alapítva = 1916 (1906)
| alapító = [[Jørgen Skafte Rasmussen]]
| alapító = [[Jørgen Skafte Rasmussen]]
| megszűnt = 1966
| megszűnt = 1966
12. sor: 15. sor:
| honlap =  
| honlap =  
}}
}}
-
 
== Veterán márkatörténet ==
== Veterán márkatörténet ==
-
A '''DKW''' márkát a dán [[Jørgen Skafte Rasmussen]] alapította. A mérnök végzettségű szakember 1916-ban hozott létre gyárat Németországban, hogy ott gőzgépeket állítson elő, s még abban az évben elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora.  
+
A '''DKW''' márkát a dán [[Jørgen Skafte Rasmussen]] alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő.  1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora.  
-
A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]]. A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek autók az üzemben. 1957-ben az Auto Union a [[Daimler-Benz]] kezébe került, majd a [[Volskwagen]] vásárolta fel 1964-ben.  A DKW motorok és autók gyártása 1966-ban szűnt meg.
+
[[Fájl:DkwZsopau logo.jpg|left|180px]]1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.
 +
A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]].  A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára.
-
== Veterán DKW autók ==
+
'''Fontosabb események - időrendben'''
-
'''I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek'''
+
* 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
 +
* 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.
 +
* 1920 az első motoros kerékpár konstrukció.
 +
* 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre.
 +
* 1927 a DKW benevez a motorsportba.
 +
 
 +
[[Fájl:05DKWzsw_500_1927.jpg|frame|center|'''DKW ZSW 500 - 1927''']]
 +
 
 +
* 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár.
 +
* 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon.
 +
* 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét.
 +
* 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával.
 +
* 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani.
 +
* 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba.
 +
* Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása.
 +
* 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország)
 +
* Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás.
 +
 
 +
[[Fájl:DKWbanner01.jpg]]
 +
 
 +
== Veterán DKW autók ==
 +
[[Fájl:04DKW_PS_600_1928-29.jpg|thumb|center|540px|'''DKW P600 roadster - 1928''']]
 +
==='''I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek'''===
* [[DKW F1]] (1931-n.a.)
* [[DKW F1]] (1931-n.a.)
36. sor: 61. sor:
* [[DKW F8-700 Luxus]] (1939-1940)
* [[DKW F8-700 Luxus]] (1939-1940)
* [[DKW Sonderklasse]] (1937-1940)
* [[DKW Sonderklasse]] (1937-1940)
 +
[[Fájl:03DKW-2a.jpg|center]]
 +
===='''Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940) '''====
 +
{| class="wikitable"
 +
|- style="background:#efefef;"
 +
! Typ || Bauzeitraum || Zylinder || Hubraum || Leistung || v<sub>max</sub>
 +
|-
 +
| [[DKW Typ P|Typ P (15 PS)]] || 1928/1929 || 2 Reihe || 584 cm³ || 15 PS (11 kW) || 80 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 4=8|Typ P 4=8 (25 PS)]] || 1929 || 4 V || 980 cm³ || 25 PS (18,4 kW) || 90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Typ P|Typ PS 600 Sport]] || 1930/1931 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 100 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 4=8|Typ V 800 4=8]] || 1930/1931 || 4 V || 782 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 4=8|Typ V 1000 4=8]] || 1931/1932 || 4 V || 990 cm³ || 25 PS (18,4 kW) || 90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 4=8|Typ 432 Sonderklasse]] || 1932 || 4 V || 990 cm³ || 25 PS (18,4 kW) || 95 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 4=8|Typ 1001 Sonderklasse]] || 1932–1934 || 4 V || 990 cm³ || 26 PS (19,1 kW) || 90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Schwebeklasse|Schwebeklasse]] || 1934/1935 || 4 V || 990 cm³ || 26−30 PS (19,1−22 kW) || 90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Schwebeklasse|Schwebeklasse]] || 1935–1937 || 4 V || 1054 cm³ || 32 PS (23,5 kW) || 95 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 4=8|Sonderklasse]] || 1937–1940 || 4 V || 1054 cm³ || 32 PS (23,5 kW) || 95 km/h
 +
|}
-
'''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''
+
==== Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942) ====
 +
{| class="wikitable"
 +
|- style="background:#efefef;"
 +
! Typ || Bauzeitraum || Zylinder || Hubraum || Leistung || v<sub>max</sub>
 +
|-
 +
| [[DKW F1|F1 FA 600]] || 1931/1932 || 2 Reihe || 584 cm³ || 15 PS (11 kW) || 75 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F2|F2 Meisterklasse 601]] || 1932/1933 || 2 Reihe || 584 cm³ || 15 PS (11 kW) || 75 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F2|F2 Reichsklasse]] || 1933–1935 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F2|F2 Meisterklasse 701]] || 1933–1935 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85−90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F4|F4 Meisterklasse]] || 1934/1935 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F5|F5 Reichsklasse 600]] || 1935/1936 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F5|F5 Meisterklasse 700]] || 1935/1936 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F5|F5K Zweisitzer 600]] || 1936 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F5|F5 Front Luxus Cabriolet 700]] || 1936/1937 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F5|F5K Front Luxus Sport 700]] || 1936/1937 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F7|F7 Reichsklasse 600]] || 1937/1938 || 2 Reihe || 584 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F7|F7 Meisterklasse 700]] || 1937/1938 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F7|F7 Front Luxus Cabriolet]] || 1938 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F8|F8 Reichsklasse 600]] || 1939/1940 || 2 Reihe || 589 cm³ || 18 PS (13,2 kW) || 80 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F8|F8 Front Luxus Cabriolet 700]] || 1939/1940 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F8|F8 Meisterklasse 700]] || 1939–1942 || 2 Reihe || 692 cm³ || 20 PS (14,7 kW) || 85 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F9|F9 (Prototyp)]] || geplant ab 1940 || 3 Reihe || 896 cm³ || 28 PS (20,6 kW) || 110 km/h
 +
|}
 +
[[Fájl:DKWbanner01.jpg]]
 +
==='''II. világháború utáni DKW oldtimer modellek'''===
 +
[[Fájl:DKW_Sonderklasse.jpg|thumb|center|720px|'''DKW F 91 Sonderklasse''']]
 +
{|align="center"
 +
|-bgcolor="silver"
 +
|
* [[DKW F 89 Meisterklasse]] (1950-1954)
* [[DKW F 89 Meisterklasse]] (1950-1954)
* [[DKW F 91 Sonderklasse]] (1953-1955)
* [[DKW F 91 Sonderklasse]] (1953-1955)
52. sor: 147. sor:
* [[DKW AU 1000 Sp]] (1958-1965)
* [[DKW AU 1000 Sp]] (1958-1965)
* [[DKW AU 1000 Sp Roadster]] (1961-1965)
* [[DKW AU 1000 Sp Roadster]] (1961-1965)
 +
|[[Fájl:08dkw-engine.jpg|frame|center|'''DKW kéütemű motor''']]
 +
|}
 +
[[Fájl:DKWbanner01.jpg]]
 +
==== '''Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)''' ====
 +
'''Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.'''
 +
{|align="center"
 +
|
 +
{| class="wikitable"
 +
|- style="background:#efefef;"
 +
! Typ !! Bauzeitraum !! Zylinder !! Hubraum !! Leistung !! v<sub>max</sub>
 +
|-
 +
| [[DKW-Schnellaster|DKW Schnellaster]] || 1949–1962 || 2 bzw. 3 Reihe || 688–896 cm³ || 20–32 PS (14,7–23,5 kW) || 70–90 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F89|F89 Meisterklasse]] || 1950–1954 || 2 Reihe || 684 cm³ || 23 PS (16,9 kW) || 95–100 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F91|F91 Sonderklasse]] || 1953–1957 || 3 Reihe || 896 cm³ || 34 PS (25 kW) || 110–120 km/h
 +
|-
 +
|[[DKW Munga|F91/4 Munga]]
 +
| 1954–1956 || 3 Reihe || 896 cm³ || 38 PS (27,9 kW) || 98 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F93|F93/94 Großer DKW 3=6]] || 1955–1957 || 3 Reihe || 906 cm³ || 38 PS (27,9 kW) || 123 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 3=6 Monza|Monza]] || 1956 || 3 Reihe || 896 cm³ || 40 PS (29 kW) || 130 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Munga|F91/4 Munga]] || 1956–1959 || 3 Reihe || 896 cm³ || 40 PS (29 kW) || 98 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW 3=6 Monza|Monza]] || 1957/1958 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44−50 PS (32,3–37 kW) || 135 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F93|F93/94 Großer DKW 3=6]] || 1957–1959 || 3 Reihe || 906 cm³ || 40 PS (29 kW) || 115 km/h
 +
|-
 +
| [[Auto Union 1000]] || 1957–1960 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44 PS (32,3 kW) || 120–130 km/h
 +
|-
 +
| [[Auto Union 1000#Auto Union 1000 Sp|Auto Union 1000 Sp]] || 1958–1965 || 3 Reihe || 980 cm³ || 55 PS (40 kW) || 140 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Munga|F91 Typ 4 + 6 Munga]] || 1958–1968 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44 PS (32,3 kW) || 98 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Munga|F91 Typ 8 verlängerte Pritsche]] || 1962–1968 || 3 Reihe || 980 cm³ || 44 PS (32,3 kW) || 95 km/h
 +
|-
 +
| [[Auto Union 1000]] S || 1959–1963 || 3 Reihe || 980 cm³ || 50 PS (37 kW) || 125–135 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Junior|Junior]] || 1959–1962 || 3 Reihe || 741 cm³ || 34 PS (25 kW) || 114 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW Junior|Junior de Luxe]] || 1961–1963 || 3 Reihe || 796 cm³ || 34 PS (25 kW) || 116 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F11|F11]] || 1963–1965 || 3 Reihe || 796 cm³ || 34 PS (25 kW) || 116 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F12|F12]] || 1963–1965 || 3 Reihe || 889 cm³ || 40 PS (29 kW) || 124 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F12|F12 (45 PS)]] || 1964/1965 || 3 Reihe || 889 cm³ || 45 PS (33 kW) || 127–128 km/h
 +
|-
 +
| [[DKW F102|F102]] || 1964–1966 || 3 Reihe || 1175 cm³ || 60 PS (44 kW) || 135 km/h
 +
|}
 +
|}
 +
[[Fájl:Dkw_auto_union_1000_large_28331.jpg|frame|center|'''DKW 1000 Auto-Union''']]
-
== Veterán DKW motorok ==
+
[[Fájl:DKWbanner01.jpg]]
-
{|
+
 
 +
== Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-) ==
 +
 
 +
[[Fájl:DKWReichsfahrtmodel.jpg|frame|left|'''DKW Reichsfahrtmodel- 1920''']] 1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.
 +
 
 +
A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.
 +
 
 +
A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.
 +
 
 +
[[Fájl:DKW_193x_advert.jpg|frame|center|'''DKW motorkerékpárok - 1930s''']]
 +
 
 +
{|align="center"
 +
|-bgcolor="lightcyan"
|
|
*  [[DKW E 206]] (1925-1928)
*  [[DKW E 206]] (1925-1928)
118. sor: 279. sor:
*  [[DKW Hobby Luxus]] (1954-1957)
*  [[DKW Hobby Luxus]] (1954-1957)
|}
|}
 +
[[Fájl:02DKW_advert.jpg|thumb|center|720px|'''DKW RT 125 - 1939''']]
 +
[[Fájl:DKWbanner01.jpg]]
== Kapcsolódó hivatkozások ==
== Kapcsolódó hivatkozások ==
-
 
+
{{commons|category:DKW vehicles}}
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW DKW WIKI EN]
 +
* [http://de.wikipedia.org/wiki/DKW DKW WIKI DE]
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_Typ_P DKW P automobil WIKI EN]
 +
* [http://www.cartype.com/pages/1157/dkw DKW autók]
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_RT_125 DKW RT 125 WIKI EN]
* [http://www.dkw-club.org/ Németországi DKW klub (német)]
* [http://www.dkw-club.org/ Németországi DKW klub (német)]
 +
{|align="center" style="border:inset 4px MediumSpringGreen"
 +
|-
 +
|style="border:outset 3px lightgreen"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="lightgray" style="border:outset 3px gray"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:outset 4px lightgreen"|[[Fájl:backtop.jpg|link=DKW]]
 +
|}
 +
|}
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Motormárka]]
[[Kategória:Németország]]
[[Kategória:Németország]]
 +
 +
<meta name="keywords" content="veterán DKW,oldtimer DKW"></meta>
 +
<meta name="description" content="DKW - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta>

A lap jelenlegi, 2013. április 17., 05:25-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

DKW
01dkw oldlogo.png
Dampf Kraft Wagen
Alapítva1916 (1906)
AlapítóJørgen Skafte Rasmussen
Megszűnt1966
SzékhelyNémetország

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora.

DkwZsopau logo.jpg
1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. Számos sikeres típus kifejlesztése után a DKW a motorsportba is benevezett és versenyzői, évről-évre számos sportsikert könyvelhettek el A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak, kevesebb mint 1000 ccm térfogattal, 3 fokozatú váltóval, ezúttal még hátsókerék meghajtással.

A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára.

Fontosabb események - időrendben

  • 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban.
  • 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka.
  • 1920 az első motoros kerékpár konstrukció.
  • 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre.
  • 1927 a DKW benevez a motorsportba.
DKW ZSW 500 - 1927
  • 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár.
  • 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon.
  • 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét.
  • 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával.
  • 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani.
  • 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba.
  • Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása.
  • 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország)
  • Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás.

DKWbanner01.jpg

Veterán DKW autók

DKW P600 roadster - 1928

I. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek

03DKW-2a.jpg

Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)

Typ Bauzeitraum Zylinder Hubraum Leistung vmax
Typ P (15 PS) 1928/1929 2 Reihe 584 cm³ 15 PS (11 kW) 80 km/h
Typ P 4=8 (25 PS) 1929 4 V 980 cm³ 25 PS (18,4 kW) 90 km/h
Typ PS 600 Sport 1930/1931 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 100 km/h
Typ V 800 4=8 1930/1931 4 V 782 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
Typ V 1000 4=8 1931/1932 4 V 990 cm³ 25 PS (18,4 kW) 90 km/h
Typ 432 Sonderklasse 1932 4 V 990 cm³ 25 PS (18,4 kW) 95 km/h
Typ 1001 Sonderklasse 1932–1934 4 V 990 cm³ 26 PS (19,1 kW) 90 km/h
Schwebeklasse 1934/1935 4 V 990 cm³ 26−30 PS (19,1−22 kW) 90 km/h
Schwebeklasse 1935–1937 4 V 1054 cm³ 32 PS (23,5 kW) 95 km/h
Sonderklasse 1937–1940 4 V 1054 cm³ 32 PS (23,5 kW) 95 km/h

Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)

Typ Bauzeitraum Zylinder Hubraum Leistung vmax
F1 FA 600 1931/1932 2 Reihe 584 cm³ 15 PS (11 kW) 75 km/h
F2 Meisterklasse 601 1932/1933 2 Reihe 584 cm³ 15 PS (11 kW) 75 km/h
F2 Reichsklasse 1933–1935 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F2 Meisterklasse 701 1933–1935 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85−90 km/h
F4 Meisterklasse 1934/1935 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F5 Reichsklasse 600 1935/1936 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F5 Meisterklasse 700 1935/1936 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F5K Zweisitzer 600 1936 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F5 Front Luxus Cabriolet 700 1936/1937 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F5K Front Luxus Sport 700 1936/1937 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 90 km/h
F7 Reichsklasse 600 1937/1938 2 Reihe 584 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F7 Meisterklasse 700 1937/1938 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F7 Front Luxus Cabriolet 1938 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F8 Reichsklasse 600 1939/1940 2 Reihe 589 cm³ 18 PS (13,2 kW) 80 km/h
F8 Front Luxus Cabriolet 700 1939/1940 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F8 Meisterklasse 700 1939–1942 2 Reihe 692 cm³ 20 PS (14,7 kW) 85 km/h
F9 (Prototyp) geplant ab 1940 3 Reihe 896 cm³ 28 PS (20,6 kW) 110 km/h

DKWbanner01.jpg

II. világháború utáni DKW oldtimer modellek

DKW F 91 Sonderklasse
DKW kéütemű motor

DKWbanner01.jpg

Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)

Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.

Typ Bauzeitraum Zylinder Hubraum Leistung vmax
DKW Schnellaster 1949–1962 2 bzw. 3 Reihe 688–896 cm³ 20–32 PS (14,7–23,5 kW) 70–90 km/h
F89 Meisterklasse 1950–1954 2 Reihe 684 cm³ 23 PS (16,9 kW) 95–100 km/h
F91 Sonderklasse 1953–1957 3 Reihe 896 cm³ 34 PS (25 kW) 110–120 km/h
F91/4 Munga 1954–1956 3 Reihe 896 cm³ 38 PS (27,9 kW) 98 km/h
F93/94 Großer DKW 3=6 1955–1957 3 Reihe 906 cm³ 38 PS (27,9 kW) 123 km/h
Monza 1956 3 Reihe 896 cm³ 40 PS (29 kW) 130 km/h
F91/4 Munga 1956–1959 3 Reihe 896 cm³ 40 PS (29 kW) 98 km/h
Monza 1957/1958 3 Reihe 980 cm³ 44−50 PS (32,3–37 kW) 135 km/h
F93/94 Großer DKW 3=6 1957–1959 3 Reihe 906 cm³ 40 PS (29 kW) 115 km/h
Auto Union 1000 1957–1960 3 Reihe 980 cm³ 44 PS (32,3 kW) 120–130 km/h
Auto Union 1000 Sp 1958–1965 3 Reihe 980 cm³ 55 PS (40 kW) 140 km/h
F91 Typ 4 + 6 Munga 1958–1968 3 Reihe 980 cm³ 44 PS (32,3 kW) 98 km/h
F91 Typ 8 verlängerte Pritsche 1962–1968 3 Reihe 980 cm³ 44 PS (32,3 kW) 95 km/h
Auto Union 1000 S 1959–1963 3 Reihe 980 cm³ 50 PS (37 kW) 125–135 km/h
Junior 1959–1962 3 Reihe 741 cm³ 34 PS (25 kW) 114 km/h
Junior de Luxe 1961–1963 3 Reihe 796 cm³ 34 PS (25 kW) 116 km/h
F11 1963–1965 3 Reihe 796 cm³ 34 PS (25 kW) 116 km/h
F12 1963–1965 3 Reihe 889 cm³ 40 PS (29 kW) 124 km/h
F12 (45 PS) 1964/1965 3 Reihe 889 cm³ 45 PS (33 kW) 127–128 km/h
F102 1964–1966 3 Reihe 1175 cm³ 60 PS (44 kW) 135 km/h
DKW 1000 Auto-Union

DKWbanner01.jpg

Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)

DKW Reichsfahrtmodel- 1920
1912-től működött a vállalat keretében, a Zschopauer Maschinenfabrik JS Rasmussen. Ez volt a gyártóbázisa a DKW (Dampf Kraft Wagen>>gőz autó) gyárnak. 1920-ban kezdődött meg egy kissebb motorkerékpár típus fejlesztése, melyet 1922-ben kezdtek sorozatban gyártani a Zschopau-i üzemben. Az első motorkerékpár, tulajdonképpen egy kis motorral felszerelt kerékpár, a "Reichsfahrtmodell" volt.

A következő években Zschopauban, a világon elsőként, motorkerékpár gyártó-szerelő sorokat alakítottak ki. 1928-ban a DKW és az Audi Werke AG fuziója nyomán megerősödött vállalkozás beruházásában, 1929-ben Zwickauban felépült az új üzem. Az éves termelés tervezett volumene 60.000 db motorkerékpár, ami akkoriban a legnagyobb motorkerékpár termelést produkálta. 1932-ben az újonnan létrehozott DKW Auto Union termelési kapacitása volt a világon a legjelentősebb.

A második világháború után a termelési létesítményeket, gépeket leszerelik és jóvátételként elszállítják a Szovjetunióba. A járműgyártás eszközök és nyersanyag hiányában leáll és sokáig kétséges a termelés újraindítása.

DKW motorkerékpárok - 1930s
DKW RT 125 - 1939

DKWbanner01.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz DKW témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg

A lap eredeti címe: „https://veteraninfo.hu/index.php?title=DKW