DKW
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→Veterán DKW motorok: jav) |
(→Veterán márkatörténet: szerkesztés) |
||
22. sor: | 22. sor: | ||
A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]]. A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. | A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az [[Audi]], [[Horch]] és [[Wanderer]] márkákkal, így jött létre az [[Auto Union]]. A II. világháborút követően [[IFA]] - a későbbi [[Wartburg]] márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. | ||
+ | |||
+ | '''Fontosabb események - időrendben''' | ||
+ | |||
+ | * 1906 Jørgen Skafte Rasmussen (Dánia) vásárolt egy üres textilüzemet Zschopauban. | ||
+ | * 1917 Kifejlesztette a Dampf-Kraft-Wagen-t (-DKW-, gőzhajtású autó) innen ismert a DKW márka. | ||
+ | * 1920 az első motoros kerékpár konstrukció. | ||
+ | * 1923-ben átnevezték a JS Rasmussen vállalkozást a DKW névre. | ||
+ | * 1927 a DKW benevez a motorsportba. | ||
+ | * 1928 a DKW-t átveszi a Zwickaui Audi gyár. | ||
+ | * 1929 évente 60000 motorkerékpár hagyja el a Zschopau-i gyárat, és DKW lesz a legnagyobb motorkerékpár-gyártó a világon. | ||
+ | * 1931 előterjesztik DKW kisautók tervezetét. | ||
+ | * 1932 Az Auto Union megalakul, az Audi, a Horch, a Wanderer és a DKW márkák összefogásával. | ||
+ | * 1939 kifejlesztik az RT 125 motorkerékpárt, melyet jóval a háború befejezte után kezdenek gyártani. | ||
+ | * 1945-1948 A gyártósorok nagy részét leszerelik, és "háborús jóvátétel fejében" elszállítják a Szovjetúnióba. | ||
+ | * Kelet-Németország létrejöttével a DKW, illetve az Auto-Union útjai, hosszú évtizedekre elválnak. A keleti oldalon létrejön az állami tulajdonú IFA, melynek berkein belül, egyrészt a DKW autókat gyártják, illetve továbbfejlesztik (Trabant, Wartburg néven). Másrészt a DKW RT 125 típus alapjain, IFA illetve később MZ márkanéven folytatódik Zschopau-ban a motorok gyártása. | ||
+ | * 1948 A cég új neve VEB IFA (állami tulajdonú vállalat GDR - Kelet-Németország) | ||
+ | * Németország nyugati felében, a Német Szövetségi Köztársaságban, továbbra is az Auto-Union illetve DKW márkanéven működik a járműgyártás. | ||
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] |
A lap 2013. február 13., 09:01-kori változata
Veterán márkatörténetA DKW márkát a dán Jørgen Skafte Rasmussen alapította. A mérnök végzettségű szakember 1906-ban hozott létre gyárat a németországi Zschopau-ban, hogy ott gőzgépeket állítson elő. 1916-ban elkészítette első gőzautóját a Dampf-Kraft-Wagent (gőzmeghajtású autó), mely nem volt túl sikeres. 1919-ben újabb gőzgépet tervezett, a Des Knaben Wunsch (kb. A fiúk vágya) tulajdonképpen egy kétütemű játékmotor volt. Utóbbi módosított változatát egy motorkerékpárba is beszerelte, ez volt a Das Kleine Wunder (A kis csoda). Ez volt a DKW elindulásának valódi katalizátora. 1920-ban készült el az első kismotor a "Reichsfahrtmodel" prototípusa, melyet 1922-ben sorozatban kezdtek gyártani. A motorkerékpár gyártás töretlenül ívelt felfelé, emellett a kisautók fejlesztésébe is belefogtak. 1928-ra elkészült az első modell, a DKW P 600 kisautó, melyet roadster és cabriolette kivitelben gyártottak. A DKW 1932-ben – akkor a világ legnagyobb motorgyáraként – összeolvadt az Audi, Horch és Wanderer márkákkal, így jött létre az Auto Union. A II. világháborút követően IFA - a későbbi Wartburg márka előfutára - név alatt is készültek DKW autók az akkor már NDK-hoz tartozó üzemben, a DKW márkanevet használatát bírósági döntés tiltotta meg a keletnémet gyár számára. Fontosabb események - időrendben
Veterán DKW autókI. és II. világháború közti DKW oldtimer modellek
Hátsókerék hajtású típusok, Berlin-Spandau (1928–1940)
Fronthajtású típusok Zwickau-ból (1931–1942)
II. világháború utáni DKW oldtimer modellek
Fronthajtású típusok, Ingolstadt és Düsseldorf (1950–1968)Az Auto Union által gyártott gépkocsik, 1968-ig DKW márkanév alatt.
Veterán DKW motorok Zschopau (1922-), Zwickau (Auto-Union 1932-)
Kapcsolódó hivatkozások
|