Škoda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Gaal Szilveszter (vitalap | szerkesztései) 2012. augusztus 3., 18:01-kor történt szerkesztése után volt.
Škoda
Skoda logo.jpg
Alapítva1895 (Laurin & Klement)
AlapítóVáclav Klement, Václav Larurin
SzékhelyMladá Boleslav, Csehország
A(z) Škoda weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Škoda márkatörténet

Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.

LK logo.jpg
Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.

A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor.

A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.

1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető.

A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport.

Veterán Škoda autók

I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt

  • Laurin & Klement A (1905–1907)

LKA1905.jpg

Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 80mm, löket: 100 mm, Lökettérfogat: 1,005 x 3, Teljesítmény: 7 HP,

Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek

Karosszéria: nyitott kétüléses, Maximális sebesség: 45 km / h

  • Laurin & Klement B (1906–1908)

LKB1906 02.jpg

Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 110mm, löket:100 mm, Lökettérfogat: 1,399 x 3, Teljesítmény: 9 LE,

Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek

Karosszéria: nyitott 4 üléses, Maximális sebesség: 45 km / h

  • Laurin & Klement C (1906–1908)

L k c.jpg

A Lauren & Klement, az 1906-1908 években készítette, összesen cca. 14 darabot. Az orrban elhelyezett V-Twin motor térfogata 2042 ccm, ami a 3 fokozatú mechanikus váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. Tömege cca. 800 kg, maximális sebessége 50 km/h lehetett. A tengelytáv: 2630 mm, a nyomtáv - 1300 mm.

  • Laurin & Klement B2 (1907-1908)

L k b2.jpg

A Lauren & Klement B2-ből 10 db készült 1907-1908-ban. Soros négyhengeres 1595 ccm-es vízhűtéses motorja a hátsó kerekeket hajtotta. A motor , a teljesítmény 9 kW (12 LE). A maximális sebessége 45 km/h volt.

  • Laurin & Klement E (1906–1909)

Z8589563X,Laurin---Klement-Typ-E-1907-1911.jpg

Gyártása Laurin & Klement E indult 1906 évben. Volt elérhető csomagok: kettős Phaeton, Limuzin, szedán. A motor vízhűtéses, négyhengeres motor kapott helyet az első. A hajtás volt, hogy a hátsó kerekek. Motor - 4526 cm ³, és ő fejlesztette ki 26 kW ( 35 LE), 110 mm - a furat és a löket 120 mm. Maximális sebessége 85 km / h Termelést megszüntették 1907 évben keletkezett 14 autó.


  • Laurin & Klement C2 (1907–1908)

Lkc2.jpg

A Laurin & Klement C2 12/14 HP-ből 49 db-otgyártottak,háromféle karosszéria elrendezéssel. Motor: négyütemű, benzinüzemű, vízhűtéses, orrmotor,hátsó hajtás. Lökettérfogat 2281 ccm. 10,3 kW ( 14 LE). Váz: létraváz, szegecselt acél U-alakú profilt. Súly: 820/1030 kg. Sebesség: 45 km / h

  • Laurin & Klement F (1907–1909)

L k f medium.jpg

A négyhengeres motor 2437 ccm, teljesítmény: 14 LE, hát egyenlőre ennyi...


  • Laurin & Klement FF (1907)

LK FF 1907.jpg

1907-ben Mr. Resler, a Laurin & Klement vezető tervezője elkészítette az " FF " modell terveit. A nyolchengeres motorral felszerelt autó löket térfogata 4,9 liter, teljesítménye 45 lóerő volt. Az autó annyira jól sikerült, hogy a Párizsi Autószalonon a bemutatón - egy igazi gyöngyszem a mérnöki munkában- szlogennel szerepelt.

  • Laurin & Klement FC (1907–1909)

FC 1908.jpg

Az FC nyitott kétüléses sportautó, Klasszikus felépítéssel, orr-motor, hátsókerék hajtás. Soros négyhengeres benzinmotorja 2438 ccm-es, furat: - 84 mm löket: 110 mm. Hajtómű: három fokozatú mech. sebességváltó. Felfüggesztés: laprugók, tengelytáv: 2448 mm, nyomtáv: 1300 / 1300 mm, súlya 900 kg, maximális sebessége 80 - 90 km / h 1907-1909-ig mindössze 19 autót gyártottak. Ezek közül néhány más motort kapott (1943, 1994 és 2496 ccm).

  • Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913)
  • Laurin & Klement BS (1908–1909)
  • Laurin & Klement FCS (1908–1909)
  • Laurin & Klement G (1908–1911)
  • Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
  • Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
  • Laurin & Klement EN (1909–1910)
  • Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
  • Laurin & Klement FCR (1909)
  • Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
  • Laurin & Klement ENS (1910–1911)
  • Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
  • Laurin & Klement LK (1911–1912)
  • Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
  • Laurin & Klement DN (1912–1915)
  • Laurin & Klement RK (1912–1916)
  • Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
  • Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
  • Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
  • Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
  • Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
  • Laurin & Klement Ms (1914–1920)
  • Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
  • Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
  • Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
  • Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)

I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt

I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek


II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek

Kapcsolódó Škoda hivatkozások