Škoda 1000 MB
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Škoda 1000 MB | |
Korabeli fotó egy német prospektusból. | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | Škoda |
Gyártás helye | Mladá Boleslav, Csehország |
Gyártás éve | 1964-1969 |
Darabszám | 350 ezer |
A(z) modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4170 mm |
Szélesség | 1620 mm |
Magasság | 1390 mm |
Tömeg | 780 kg |
Üzemanyag | benzin |
Üzemanyagtartály | 20 liter |
Teljesítmény | |
Motor | 988 cm3 |
Felépítés | 4 hengeres, OHV vezérlés |
Váltó | 4 sebességes, manuális, szinkronizált |
Teljesítmény | 48 LE (4750/min) |
Max. nyomaték | 73,5 Nm (3000/min) |
Átlagfogyasztás | 7 Liter/100 km |
Gyorsulás | 16 másodperc 80 km/h-ra |
Max. sebesség | kb. 125 km/h |
Kapcsolódó modellek | |
Škoda |
Tartalomjegyzék |
Veterán Škoda 1000MB típusleírás
A Skoda 1000 MB tervezésekor az volt a cél, hogy egy könnyű, s ennek köszönhetően alacsony fogyasztású jármű készüljön a Skoda üzemében. A kommunista párt felsővezetése részéről onkrétumok is megfogalmazódtak a létrehozandó típussal kapcsolatban: maximum 700 kg és 6-7 liter alatti fogyasztás. A Skoda 1000 MB tervezésekor a mérnökök két elrendezésben is gondolkodtak, felmerült az orrmotoros és elsőkerék-hajtásos verizó, illetve a farmotoros és hátsókerék-hajtásos opció is, végül ez utóbbit választották. Ezen kívül folyadék- és levegőhűtés előnyeit és hátrányait is vizsgálták a konkstruktórök, itt végül az előbbi lett a technológiai befutó. A termelés fokozása érdekében - az előirányzat szerint a napi néhány tucatos gyártást 100-as szériára kellett emelni - új gyár is épült.
Az első modell 1964 tavaszán mutatkozott be, az MB rövidítés a Skoda gyár székhelyéből adódik. A négyhengeres motorblokk aulumíniumból készült, ami akkoriban igazi ritkaságnak számított, súlya mindössze 9,6 kg volt, így a későbbi Skoda modellekben is évtizedekig alkalmazták ezt a konstrukciót.
Škoda 1000 MB, MBG, MBX, 1100 MB, MBX
A Škoda 1000 MB-ben volt a leggyengébb motor. A Škoda 1000 MB de Luxe azonos térfogatú, de a nagyobb teljesítmény volt motor, és a felszereltsé is magasabb volt. A Škoda 1000 MBG de Luxe, a két Jikov karburátor megtette a hatását, a motor már 45 lóerős volt. Ezt a verziót főként exportra gyártották. A Škoda 1100 MB de Luxe valamivel tágasabb, illetve nagyobb motorral volt kapható elődjénél, habár teljesítménye változatlan volt. Az MBX változat az alacsonyabb, 2 ajtós kupékat jelölte.
Škoda típus | Típusszám | Gyártási időszak | Darabszám | Karosszéria | Motor |
---|---|---|---|---|---|
1000 MB | 990 (1966 721) | 1964-1969 | 349 348 | 4-ajtós szedán | 988 cm ³, 27 kW (35 lóerő) |
1000 MB de Luxe | 721 | 1966-1969 | 65 502 | 4-ajtós szedán | 988 cm ³, 29 kW (37 lóerő) |
MBG de Luxe 1000 | 710 | 1966-1968 | 3287 | 4-ajtós szedán | 988 cm ³, 35 kW (45 lóerő) |
1000 MBX de Luxe | 990T | 1966-1968 | 1403 | 2-ajtós kupé | 988 cm ³, 35 kW (45 lóerő) |
1100 MB de Luxe | 715 | 1968-1969 | 22 487 | 4-ajtós szedán | 1107 cm ³, 35 kW (45 lóerő) |
1100 MBX de Luxe | 723 | 1968-1969 | 1114 | 2-ajtós kupé | 1107 cm ³, 35 kW (45 lóerő) |
Škoda 1000 MB, MBG, MBX, 1100 MB, MBX tapasztalatok, típushibák
A Škoda 1000 MB-nél gyakori volt a korrózió, illetve a kiégett hengerfej tömítés, mely a motor túlmelegedését okozhatta. Ezen kívül hűtési problémák is jelentkeztek ennél a típusnál.
Kapcsolódó Škoda 1000 MB linkek, hivatkozások