Škoda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt: fotok)
(I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt: tipusok röviden)
31. sor: 31. sor:
==== I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt ====
==== I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt ====
 +
* '''Laurin & Klement A (1905–1907)'''
 +
[[Fájl:LKA1905.jpg|200px]] 
-
* [[Fájl:LKA1905.jpg|thumb|200px|left|Laurin&Klement A modell 1905]]
+
Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 80mm, löket: 100 mm, Lökettérfogat: 1,005 x 3, Teljesítmény: 7 HP,
-
Laurin & Klement A (1905–1907)
+
Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek
-
* [[Fájl:No car.png|thumb|150px|left|Austro-Daimler]]Laurin & Klement B (1906–1908)
+
Karosszéria: nyitott kétüléses, Maximális sebesség: 45 km / h
 +
 
 +
*'''Laurin & Klement B (1906–1908)'''
 +
 
 +
[[Fájl:No car.png|200px|]]
 +
 
 +
Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 110mm, löket:100 mm, Lökettérfogat: 1,399 x 3, Teljesítmény: 9 LE,
 +
 
 +
Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek
 +
 +
Karosszéria: nyitott 4 üléses, Maximális sebesség: 45 km / h
 +
 
 +
* '''Laurin & Klement C (1906–1908)'''
 +
[[Fájl:No car.png|200px|]]
 +
 
 +
A Lauren & Klement, az 1906-1908 években készítette, összesen cca. 14 darabot.
 +
Az orrban elhelyezett V-Twin motor térfogata 2042 ccm, ami a 3 fokozatú mechanikus váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. Tömege cca. 800 kg, maximális sebessége 50 km/h lehetett. A tengelytáv: 2630 mm, a nyomtáv - 1300 mm.
 +
 
 +
* '''Laurin & Klement D (1906–1907)'''
 +
[[Fájl:No car.png|200px|]]
-
* Laurin & Klement C (1906–1908)
 
-
* Laurin & Klement D (1906–1907)
 
* Laurin & Klement E (1906–1909)
* Laurin & Klement E (1906–1909)
* Laurin & Klement B2 (1907–1908)
* Laurin & Klement B2 (1907–1908)

A lap 2012. augusztus 3., 16:36-kori változata

Škoda
Skoda logo.jpg
Alapítva1895 (Laurin & Klement)
AlapítóVáclav Klement, Václav Larurin
SzékhelyMladá Boleslav, Csehország
A(z) Škoda weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán Škoda márkatörténet

Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.

Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.

A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor.

A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.

1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető.

A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport.


Veterán Škoda autók

I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt

  • Laurin & Klement A (1905–1907)

LKA1905.jpg

Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 80mm, löket: 100 mm, Lökettérfogat: 1,005 x 3, Teljesítmény: 7 HP,

Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek

Karosszéria: nyitott kétüléses, Maximális sebesség: 45 km / h

  • Laurin & Klement B (1906–1908)

No car.png

Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 110mm, löket:100 mm, Lökettérfogat: 1,399 x 3, Teljesítmény: 9 LE,

Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek

Karosszéria: nyitott 4 üléses, Maximális sebesség: 45 km / h

  • Laurin & Klement C (1906–1908)

No car.png

A Lauren & Klement, az 1906-1908 években készítette, összesen cca. 14 darabot. Az orrban elhelyezett V-Twin motor térfogata 2042 ccm, ami a 3 fokozatú mechanikus váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. Tömege cca. 800 kg, maximális sebessége 50 km/h lehetett. A tengelytáv: 2630 mm, a nyomtáv - 1300 mm.

  • Laurin & Klement D (1906–1907)

No car.png

  • Laurin & Klement E (1906–1909)
  • Laurin & Klement B2 (1907–1908)
  • Laurin & Klement C2 (1907–1908)
  • Laurin & Klement F (1907–1909)
  • Laurin & Klement FF (1907)
  • Laurin & Klement FC (1907–1909)
  • Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913)
  • Laurin & Klement BS (1908–1909)
  • Laurin & Klement FCS (1908–1909)
  • Laurin & Klement G (1908–1911)
  • Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
  • Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
  • Laurin & Klement EN (1909–1910)
  • Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
  • Laurin & Klement FCR (1909)
  • Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
  • Laurin & Klement ENS (1910–1911)
  • Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
  • Laurin & Klement LK (1911–1912)
  • Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
  • Laurin & Klement DN (1912–1915)
  • Laurin & Klement RK (1912–1916)
  • Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
  • Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
  • Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
  • Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
  • Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
  • Laurin & Klement Ms (1914–1920)
  • Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
  • Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
  • Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
  • Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)

I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt

I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek


II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek

Kapcsolódó Škoda hivatkozások