Škoda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Škoda | |
Alapítva | 1895 (Laurin & Klement) |
Alapító | Václav Klement, Václav Larurin |
Székhely | Mladá Boleslav, Csehország |
A(z) Škoda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Škoda márkatörténet
Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.
Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor.
A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.
1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető.
A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport.
Veterán Škoda autók
I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
- Laurin & Klement A (1905–1907)
Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 80mm, löket: 100 mm, Lökettérfogat: 1,005 x 3, Teljesítmény: 7 HP,
Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek
Karosszéria: nyitott kétüléses, Maximális sebesség: 45 km / h
- Laurin & Klement B (1906–1908)
Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 110mm, löket:100 mm, Lökettérfogat: 1,399 x 3, Teljesítmény: 9 LE,
Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek
Karosszéria: nyitott 4 üléses, Maximális sebesség: 45 km / h
- Laurin & Klement C (1906–1908)
A Lauren & Klement, az 1906-1908 években készítette, összesen cca. 14 darabot. Az orrban elhelyezett V-Twin motor térfogata 2042 ccm, ami a 3 fokozatú mechanikus váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. Tömege cca. 800 kg, maximális sebessége 50 km/h lehetett. A tengelytáv: 2630 mm, a nyomtáv - 1300 mm.
- Laurin & Klement B2 (1907-1908)
A Lauren & Klement B2-ből 10 db készült 1907-1908-ban. Soros négyhengeres 1595 ccm-es vízhűtéses motorja a hátsó kerekeket hajtotta. A motor , a teljesítmény 9 kW (12 LE). A maximális sebessége 45 km/h volt.
- Laurin & Klement E (1906–1909)
Gyártása Laurin & Klement E indult 1906 évben. Volt elérhető csomagok: kettős Phaeton, Limuzin, szedán. A motor vízhűtéses, négyhengeres motor kapott helyet az első. A hajtás volt, hogy a hátsó kerekek. Motor - 4526 cm ³, és ő fejlesztette ki 26 kW ( 35 LE), 110 mm - a furat és a löket 120 mm. Maximális sebessége 85 km / h Termelést megszüntették 1907 évben keletkezett 14 autó.
- Laurin & Klement C2 (1907–1908)
A Laurin & Klement C2 12/14 HP-ből 49 db-otgyártottak,háromféle karosszéria elrendezéssel. Motor: négyütemű, benzinüzemű, vízhűtéses, orrmotor,hátsó hajtás. Lökettérfogat 2281 ccm. 10,3 kW ( 14 LE). Váz: létraváz, szegecselt acél U-alakú profilt. Súly: 820/1030 kg. Sebesség: 45 km / h
- Laurin & Klement F (1907–1909)
A négyhengeres motor 2437 ccm, teljesítmény: 14 LE, hát egyenlőre ennyi...
- Laurin & Klement FF (1907)
1907-ben Mr. Resler, a Laurin & Klement vezető tervezője elkészítette az " FF " modell terveit. A nyolchengeres motorral felszerelt autó löket térfogata 4,9 liter, teljesítménye 45 lóerő volt. Az autó annyira jól sikerült, hogy a Párizsi Autószalonon a bemutatón - egy igazi gyöngyszem a mérnöki munkában- szlogennel szerepelt.
- Laurin & Klement FC (1907–1909)
Az FC nyitott kétüléses sportautó, Klasszikus felépítéssel, orr-motor, hátsókerék hajtás. Soros négyhengeres benzinmotorja 2438 ccm-es, furat: - 84 mm löket: 110 mm. Hajtómű: három fokozatú mech. sebességváltó. Felfüggesztés: laprugók, tengelytáv: 2448 mm, nyomtáv: 1300 / 1300 mm, súlya 900 kg, maximális sebessége 80 - 90 km / h 1907-1909-ig mindössze 19 autót gyártottak. Ezek közül néhány más motort kapott (1943, 1994 és 2496 ccm).
- Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913) teherautók és buszok
Teherautók hátsókerék hajtás. A benzines motor vízhűtéses, soros 4-hengeres mentén az első tengelyen. A kötet az 5919 cm 3 ( HO , HL ) 7364 cm 3 ( HL ) 7965 cm 3 ( HLB ). Szervokormány motor 23,5 kW ( 32 LE) ( HO, HL ) és 29,4 kW ( 40 LE) ( HL, HLB ). Alváz tömege 3800 kg ( HL ), és 4000 kg ( HO, ML ). A maximális sebessége 25 km / h (omnibuszok), 16 km / h (kamion). DE, HL: HOP - Omnibus a 12 ülő-és 5 álló utasok HOS - Omnibus-től 17 a 22 ülő utas, HL - HL teherautó HLB : a berendezés egy adott vásárló esetében HO - Omnibus (-tól 16 -ig 36 ülő utas) HL - teherautó
- Laurin & Klement BS (1908–1909)
Nyitott kétüléses autót a motor található az első és hátsó kerék hajtás. motor térfogata 1398 cm 3 , furat 90 mm löket 110 mm, Szervokormány 7 kW ( 9 LE). Tengelytávja 2142 mm, súlya 700 kg, maximális sebessége 50 km / h
Elnézést, a szöveg fordítás és szerkesztés alatt.....
- Laurin & Klement FCS (1908–1909)
Nyitott kétüléses sportautó. Szerelt soros négyhengeres felső szelepes motorja 3486 cm 3 , furat 86 mm, lökete 150 mm, L & K karburátor. Teljesítmény-ig 71 kW ( 96 LE). A négy sebességes sebességváltó, a tengelytáv 2130 mm, kaliber 1300 / 1300 mm, súlya 930 kg, maximális sebessége körülbelül 130 km / h-ban épült 8 autók. Néhányan közülük, hogy más motorok ( 1994 , 2439 , 2496 és 2940 cc.)
- Laurin & Klement G (1908–1911)
- Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
- Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
- Laurin & Klement EN (1909–1910)
- Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
- Laurin & Klement FCR (1909)
- Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
- Laurin & Klement ENS (1910–1911)
- Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
- Laurin & Klement LK (1911–1912)
- Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
- Laurin & Klement DN (1912–1915)
- Laurin & Klement RK (1912–1916)
- Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
- Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
- Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
- Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
- Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
- Laurin & Klement Ms (1914–1920)
- Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
- Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
- Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
- Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
- Laurin & Klement MS/540/545 (1920–1923)
nehéz haszongépjármű hátsókerék-hajtás Motor: négyütemű, szikragyújtású, vízhűtéses, soros 4 hengeres L-SV, 5912 ccm
Teljesítmény: 29,4 kW (40 LE)
Erőátvitel: NA Alváz: létraváz, szegecselt acél U-profilok
Súly: alváz 2000-3000 kg hasznos 2500-3000 kg
Felépítmény: közüzemi többcélú kialakítás, az ügyfél konkrét rendelése alapján - zárt felépítmény, teherautók, buszok, speciális teherautók, 1923 óta felváltva utas-és teherszállító pótkocsik (Martin)
Megjegyzés: felszerelt motorok mechanikai korlátozók (szabályozók) sebesség
Gyártott autók MS 390 db, 540 118 db, 545 100 db, 608 összesen
- Laurin & Klement – Škoda 545 (1924–1927)
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek
Az előzőekben a Lauren & Klement gépkocsi gyártással kapcsolatos történetét tekintettük át. Most az egyesülés utáni történet következik, bár a Skoda a maga korában már "nagyhatalom volt" a nehéziparban, a jármű és motorgyártásban, valamint a hadiiparban is.
Mindezek ellenére, az 1930-as években a Skoda is belekerült,részben az üzelti érdekeltségek közötti harc miatt, a -Steyr-Daimler-Puch- fennhatósága alá, ezt követően pedig, a "III.birodalom" ausztriai és csehországi terjeszkedése,még az üzleti érdekeket is felülírta, ezzel a céget a hadiipari ternelés sorába állítva.
Ennek is lehetne még pár szót áldozni, de talán, majd egyszer kibővítem. (A bővítést amúgy bárki - elkövetheti -, ezen az oldalon is! Sőt...!)
--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 5., 09:45 (CEST)
Most pedig a lényeg, a felsorolás:
- Škoda 422 (1929)
- Škoda 633 (1931)
- Škoda Popular (1934)
- Škoda Rapid (1934)
- Škoda Superb (1939-1940)
II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek
- Škoda 1101 Tudor (1946-1949)
- Škoda 1101 P Colonial (1947-1949)
- Škoda 1102 Sedan (1948-1952)
- Škoda VOS (1948-1952)Special Limousine
- Škoda 1200 Sedan (1952-1956)
- Škoda 1201 (1955-1961)
- Škoda 1201 STW (1955-1961)
- Škoda 440 Spartak (1955-1959)
- Škoda 445 (1957-1959)
- Škoda 450 (1957-1959)
- Škoda Felicia (1959-1964)
- Škoda Felicia Super (1961-1964)
- Škoda Octavia (1959-1964)
- Škoda Octavia Super (1959-1964)
- Škoda Octavia 1200 TS (1961-1964)
- Škoda 1202 (1961-1973)
- Škoda Octavia Combi (1961-1971)
- Škoda 1203 (1968-1999)/TAZ-1500/
- Škoda 1000 MB (1964-1969)
- Škoda 1100 MB (1966-1969)
- Škoda S 100/L (1969-1977)
- Škoda S 110/L (1969-1976)
- Škoda S 110 LS (1971-1976)
- Škoda S 110 R (1970-1980) Škoda S 130 R
- Škoda 105 S/L/GL (1976-1987)
- Škoda 105 SP (1976-?)
- Škoda Garde (1981-1983)
- Škoda 120/L/LS (1976-1989)
- Škoda 120 GL/GLS (1976-1987)
- Škoda Rapid (1983-198x)
Kapcsolódó Škoda hivatkozások
források --- szerkesztés alatt