Škoda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó Škoda hivatkozások) |
(→II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek) |
||
113. sor: | 113. sor: | ||
* [[Škoda 120/L/GL]] (1976-1989) | * [[Škoda 120/L/GL]] (1976-1989) | ||
* [[Škoda 120 GL/GLS]] (1976-1987) | * [[Škoda 120 GL/GLS]] (1976-1987) | ||
+ | * [[Škoda Garde]] (1981-1983) | ||
== Kapcsolódó Škoda hivatkozások == | == Kapcsolódó Škoda hivatkozások == |
A lap 2012. február 17., 10:43-kori változata
Škoda | |
Alapítva | 1895 (Laurin & Klement) |
Alapító | Václav Klement, Václav Larurin |
Székhely | Mladá Boleslav, Csehország |
A(z) Škoda weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Škoda márkatörténet
Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.
Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.
A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor.
A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.
1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető.
A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport.
Veterán Škoda autók
I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
- Laurin & Klement A (1905–1907)
- Laurin & Klement B (1906–1908)
- Laurin & Klement C (1906–1908)
- Laurin & Klement D (1906–1907)
- Laurin & Klement E (1906–1909)
- Laurin & Klement B2 (1907–1908)
- Laurin & Klement C2 (1907–1908)
- Laurin & Klement F (1907–1909)
- Laurin & Klement FF (1907)
- Laurin & Klement FC (1907–1909)
- Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913)
- Laurin & Klement BS (1908–1909)
- Laurin & Klement FCS (1908–1909)
- Laurin & Klement G (1908–1911)
- Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
- Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
- Laurin & Klement EN (1909–1910)
- Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
- Laurin & Klement FCR (1909)
- Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
- Laurin & Klement ENS (1910–1911)
- Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
- Laurin & Klement LK (1911–1912)
- Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
- Laurin & Klement DN (1912–1915)
- Laurin & Klement RK (1912–1916)
- Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
- Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
- Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
- Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
- Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
- Laurin & Klement Ms (1914–1920)
- Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
- Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
- Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
- Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
- Laurin & Klement MS/540/545 (1920–1923)
- Laurin & Klement – Škoda 545 (1924–1927)
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek
- Škoda 422 (1929)
- Škoda 633 (1931)
- Škoda Popular (1934)
- Škoda Rapid (1934)
- Škoda Superb (1939-1940)
II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek
- Škoda 1101 Tudor (1946-1949)
- Škoda 1101 P Colonial (1947-1949)
- Škoda 1102 Sedan (1948-1952)
- Škoda 1200 Sedan (1952-1956)
- Škoda 1201 (1955-1961)
- Škoda 1201 STW (1955-1961)
- Škoda 440 Spartak (1955-1959)
- Škoda 445 (1957-1959)
- Škoda 450 (1957-1959)
- Škoda Felicia (1959-1964)
- Škoda Felicia Super (1961-1964)
- Škoda Octavia (1959-1964)
- Škoda Octavia Super (1959-1964)
- Škoda Octavia 1200 TS (1961-1964)
- Škoda 1202 (1961-1973)
- Škoda Octavia Combi (1961-1971)
- Škoda 1000 MB (1964-1969)
- Škoda 1100 MB (1966-1969)
- Škoda S 100/L (1969-1977)
- Škoda S 110/L (1969-1976)
- Škoda S 110 LS (1971-1976)
- Škoda S 110 R (1970-1980)
- Škoda 105 S/L (1976-1987)
- Škoda 120/L/GL (1976-1989)
- Škoda 120 GL/GLS (1976-1987)
- Škoda Garde (1981-1983)
Kapcsolódó Škoda hivatkozások