Škoda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Új oldal, tartalma: „Škoda”)
1. sor: 1. sor:
-
Škoda
+
{{Márka
 +
| név = Škoda
 +
| logo =
 +
| képméret = 150px
 +
| képaláírás =
 +
| alapítva = (1895 - Klement-Laurin]
 +
| alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]]
 +
| megszűnt =
 +
| székhely = Mladá Boleslav, Csehország
 +
| jelmondat =
 +
| kulcsemberek =
 +
| honlap = www.skoda.com
 +
}}
 +
 
 +
== Veterán Škoda márkatörténet ==
 +
 
 +
Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. [[Václav Klement]] – a kereskedő – és [[Václav Larurin]] – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.
 +
 
 +
Az akkor [[Klement-Laurin]] néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A.  Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Klement-Laurin  így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.
 +
 
 +
A cég licenc alapján [[Hispano-Suiza]] modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a [[Škoda Tudor]].
 +
 
 +
A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a [[Ladák|Lada]] és a [[Wartburg]]-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették. 
 +
 
 +
1964-ben jelenik meg a [[Škoda 1000 MB]], mely az orrmotoros korszak nyitányának tekinthető.
 +
 
 +
A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a [[Volkswagen]] csoport.
 +
 
 +
 
 +
== Veterán Škoda autók ==
 +
 
 +
 
 +
 
 +
== Kapcsolódó Škoda hivatkozások ==
 +
 
 +
[[Kategória:Autómárka]]
 +
[[Kategória:Csehszlovákia]]
 +
[[Kategória:Csehország]]

A lap 2010. június 16., 13:40-kori változata

Škoda
Alapítva(1895 - Klement-Laurin]
AlapítóVáclav Klement, Václav Larurin
SzékhelyMladá Boleslav, Csehország
A(z) Škoda weboldala


Veterán Škoda márkatörténet

Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.

Az akkor Klement-Laurin néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Klement-Laurin így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.

A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor.

A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Lada és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.

1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely az orrmotoros korszak nyitányának tekinthető.

A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport.


Veterán Škoda autók

Kapcsolódó Škoda hivatkozások