Škoda

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
4. sor: 4. sor:
| képméret = 150px
| képméret = 150px
| képaláírás =  
| képaláírás =  
-
| alapítva = (1895 - Klement-Laurin]
+
| alapítva = 1895 (Klement-Laurin)
| alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]]
| alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]]
| megszűnt =
| megszűnt =
21. sor: 21. sor:
A cég licenc alapján [[Hispano-Suiza]] modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a [[Škoda Tudor]].  
A cég licenc alapján [[Hispano-Suiza]] modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a [[Škoda Tudor]].  
-
A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a [[Ladák|Lada]] és a [[Wartburg]]-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.   
+
A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a [[Lada|Ladák]] és a [[Wartburg]]-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.   
1964-ben jelenik meg a [[Škoda 1000 MB]], mely az orrmotoros korszak nyitányának tekinthető.  
1964-ben jelenik meg a [[Škoda 1000 MB]], mely az orrmotoros korszak nyitányának tekinthető.  
30. sor: 30. sor:
== Veterán Škoda autók ==
== Veterán Škoda autók ==
 +
'''A Lauring-Klement korszakból'''
 +
 +
* Laurin & Klement A (1905–1907)
 +
* Laurin & Klement B (1906–1908)
 +
* Laurin & Klement C (1906–1908)
 +
* Laurin & Klement D (1906–1907)
 +
* Laurin & Klement E (1906–1909)
 +
* Laurin & Klement B2 (1907–1908)
 +
* Laurin & Klement C2 (1907–1908)
 +
* Laurin & Klement F (1907–1909)
 +
* Laurin & Klement FF (1907)
 +
* Laurin & Klement FC (1907–1909)
 +
* Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913)
 +
* Laurin & Klement BS (1908–1909)
 +
* Laurin & Klement FCS (1908–1909)
 +
* Laurin & Klement G (1908–1911)
 +
* Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
 +
* Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
 +
* Laurin & Klement EN (1909–1910)
 +
* Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
 +
* Laurin & Klement FCR (1909)
 +
* Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
 +
* Laurin & Klement ENS (1910–1911)
 +
* Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
 +
* Laurin & Klement LK (1911–1912)
 +
* Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
 +
* Laurin & Klement DN (1912–1915)
 +
* Laurin & Klement RK (1912–1916)
 +
* Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
 +
* Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
 +
* Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
 +
* Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
 +
* Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
 +
* Laurin & Klement Ms (1914–1920)
 +
* Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
 +
* Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
 +
* Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
 +
* Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)
 +
* Laurin & Klement MS/540/545 (1920–1923)
 +
* Laurin & Klement – Škoda 545 (1924–1927)
 +
 +
'''Škoda  márkanév alatt'''
 +
 +
* [[Škoda 422]] (1929)
 +
* [[Škoda 633]] (1931)
 +
* [[Škoda Popular]] (1934)
 +
* [[Škoda Rapid]] (1934)
 +
* [[Škoda Superb]] (1939-1940)
 +
* [[Škoda 1101 Tudor]] (1946-1939)
 +
* [[Škoda 1101 P Colonial]] (1947-1949)
 +
* [[Škoda 1102 Sedan]] (1948-1952)
 +
* [[Škoda 1200 Sedan]] (1952-1956)
 +
* [[Škoda 1201]] (1955-1961)
 +
* [[Škoda 1201 STW]] (1955-1961)
 +
* [[Škoda 440 Spartak]] (1955-1959)
 +
* [[Škoda 445]] (1957-1959)
 +
* [[Škoda 450]] (1957-1959)
 +
* [[Škoda Felicia]] (1959-1964)
 +
* [[Škoda Felicia Super]] (1961-1964)
 +
* [[Škoda Octavia]] (1959-1964)
 +
* [[Škoda Octavia Super]] (1959-1964)
 +
* [[Škoda Octavia 1200 TS]] (1961-1964)
 +
* [[Škoda 1202]] (1961-1973)
 +
* [[Škoda Octavia Combi]] (1961-1971)
 +
* [[Škoda 1000 MB ]] (1964-1969)
 +
* [[Škoda S 100/L]] (1969-1977)
 +
* [[Škoda S 110/L]] (1969-1976)
 +
* [[Škoda S 110 LS]] (1971-1976)
 +
* [[Škoda S 110 R]] (1970-1980)
 +
* [[Škoda 105 S/L]] (1976-1987)
 +
* [[Škoda 120/L/GL]] (1976-1989)
 +
* [[Škoda 120 GL/GLS]] (1976-1987)

A lap 2010. június 16., 13:44-kori változata

Škoda
Alapítva1895 (Klement-Laurin)
AlapítóVáclav Klement, Václav Larurin
SzékhelyMladá Boleslav, Csehország
A(z) Škoda weboldala


Veterán Škoda márkatörténet

Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”.

Az akkor Klement-Laurin néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Klement-Laurin így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.

A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor.

A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették.

1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely az orrmotoros korszak nyitányának tekinthető.

A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport.


Veterán Škoda autók

A Lauring-Klement korszakból

  • Laurin & Klement A (1905–1907)
  • Laurin & Klement B (1906–1908)
  • Laurin & Klement C (1906–1908)
  • Laurin & Klement D (1906–1907)
  • Laurin & Klement E (1906–1909)
  • Laurin & Klement B2 (1907–1908)
  • Laurin & Klement C2 (1907–1908)
  • Laurin & Klement F (1907–1909)
  • Laurin & Klement FF (1907)
  • Laurin & Klement FC (1907–1909)
  • Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913)
  • Laurin & Klement BS (1908–1909)
  • Laurin & Klement FCS (1908–1909)
  • Laurin & Klement G (1908–1911)
  • Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)
  • Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)
  • Laurin & Klement EN (1909–1910)
  • Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)
  • Laurin & Klement FCR (1909)
  • Laurin & Klement L/LO (1909–1911)
  • Laurin & Klement ENS (1910–1911)
  • Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915)
  • Laurin & Klement LK (1911–1912)
  • Laurin & Klement S/Sa (1911–1916)
  • Laurin & Klement DN (1912–1915)
  • Laurin & Klement RK (1912–1916)
  • Laurin & Klement Sb/Sc (1912–1915)
  • Laurin & Klement M/Mb/MO (1913–1915)
  • Laurin & Klement MK/400 (1913–1924)
  • Laurin & Klement O/OK (1913–1916)
  • Laurin & Klement Sd/Se/Sg/Sk (1913–1917)
  • Laurin & Klement Ms (1914–1920)
  • Laurin & Klement Sh/Sk (1914–1917)
  • Laurin & Klement T/Ta (1914–1921)
  • Laurin & Klement Si/Sl/Sm/So/200/205 (1916–1924)
  • Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923)
  • Laurin & Klement MS/540/545 (1920–1923)
  • Laurin & Klement – Škoda 545 (1924–1927)

Škoda márkanév alatt


Kapcsolódó Škoda hivatkozások