Škoda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Kapcsolódó Škoda hivatkozások: hivatkozás) |
(szerkesztések) |
||
(59 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Škoda | | név = Škoda | ||
- | | logo = | + | | logo = Skoda.Logo01.jpg |
- | | képméret = | + | | képméret = |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Škoda - Laurin & Klement |
| alapítva = 1895 (Laurin & Klement) | | alapítva = 1895 (Laurin & Klement) | ||
| alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]] | | alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]] | ||
11. sor: | 14. sor: | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = www.skoda.com | | honlap = www.skoda.com | ||
- | }} | + | }}== '''Veterán Škoda márkatörténet''' == |
- | + | ||
- | == Veterán Škoda márkatörténet == | + | |
Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. [[Václav Klement]] – a kereskedő – és [[Václav Larurin]] – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. | Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. [[Václav Klement]] – a kereskedő – és [[Václav Larurin]] – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. | ||
- | Az akkor [[Laurin & Klement]] néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek. | + | [[Fájl:LK logo.jpg|left]]Az akkor [[Laurin & Klement]] néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek. |
A cég licenc alapján [[Hispano-Suiza]] modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a [[Škoda Tudor]]. | A cég licenc alapján [[Hispano-Suiza]] modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a [[Škoda Tudor]]. | ||
27. sor: | 28. sor: | ||
A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a [[Volkswagen]] csoport. | A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a [[Volkswagen]] csoport. | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | == '''Veterán Škoda autók''' == | ||
- | == | + | ==== '''I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt''' ==== |
+ | {|style="border:inset 6px brown" | ||
+ | |-style="color:white" bgcolor="sandybrown" | ||
+ | |____________________ | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:inset 4px gold" colspan="3" align="center"|[[Fájl:LKlogo02.jpg]] | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement A | ||
+ | '''(1905–1907)''' | ||
+ | |[[Fájl:LKA1905.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | *Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 80mm, löket: 100 mm, Lökettérfogat: 1,005 x 3, *Teljesítmény:7 HP, | ||
+ | *Hajtómű:Mechanikus 3 sebességes, | ||
+ | *Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek | ||
+ | *Karosszéria: nyitott kétüléses, Maximális sebesség: 45 km/h | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement B (1906–1908)''' | ||
+ | |[[Fájl:LKB1906 02.jpg|200px|]] | ||
+ | | | ||
+ | *Motor: V2, vízhűtéses, Furat: 110mm, löket:100 mm, Lökettérfogat: 1,399 x 3, *Teljesítmény: 9 LE, | ||
+ | *Hajtómű: Mechanikus 3 sebességes, | ||
+ | *Felfüggesztés: félelliptikus laprugók, Fékek: dobfék/hátsó kerekek | ||
+ | *Karosszéria: nyitott 4 üléses, Maximális sebesség: 45 km / h | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement C (1906–1908)''' | ||
+ | |[[Fájl:L k c.jpg|200px|]] | ||
+ | |A Lauren & Klement, az 1906-1908 években készítette, összesen cca. 14 darabot. | ||
+ | Az orrban elhelyezett V-Twin motor térfogata 2042 ccm, ami a 3 fokozatú mechanikus váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. Tömege cca. 800 kg, maximális sebessége 50 km/h lehetett. A tengelytáv: 2630 mm, a nyomtáv - 1300 mm. | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement B2 (1907-1908)''' | ||
+ | |[[Fájl:L_k_b2.jpg|200px|]] | ||
+ | |A Lauren & Klement B2-ből 10 db készült 1907-1908-ban. Soros négyhengeres 1595 ccm-es vízhűtéses motorja a hátsó kerekeket hajtotta. A motor , a teljesítmény 9 kW (12 LE). A maximális sebessége 45 km/h volt. | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement E (1906–1909)''' | ||
+ | |[[Fájl:Z8589563X,Laurin---Klement-Typ-E-1907-1911.jpg|200px|]] | ||
+ | |Gyártása Laurin & Klement E indult 1906 évben. Volt elérhető csomagok: kettős Phaeton, Limuzin, szedán. A motor vízhűtéses, négyhengeres motor kapott helyet az első. A hajtás volt, hogy a hátsó kerekek. Motor - 4526 cm ³, és ő fejlesztette ki 26 kW ( 35 LE), 110 mm - a furat és a löket 120 mm. | ||
+ | Maximális sebessége 85 km / h Termelést megszüntették 1907 évben keletkezett 14 autó. | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement C2 (1907–1908)''' | ||
+ | |[[Fájl:Lkc2.jpg|200px]] | ||
+ | |A Laurin & Klement C2 12/14 HP-ből 49 db-otgyártottak,háromféle karosszéria elrendezéssel. | ||
+ | Motor: négyütemű, benzinüzemű, vízhűtéses, orrmotor,hátsó hajtás. Lökettérfogat 2281 ccm. 10,3 kW ( 14 LE). Váz: létraváz, szegecselt acél U-alakú profilt. Súly: 820/1030 kg. Sebesség: 45 km / h | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement F (1907–1909)''' | ||
+ | |[[Fájl:L k f medium.jpg|200px]] | ||
+ | |A négyhengeres motor 2437 ccm, teljesítmény: 14 LE, hát egyenlőre ennyi... | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement FF (1907)''' | ||
+ | |[[Fájl:LK FF 1907.jpg|200px|]] | ||
+ | |1907-ben Mr. Resler, a Laurin & Klement vezető tervezője elkészítette az " FF " modell terveit. A nyolchengeres motorral felszerelt autó löket térfogata 4,9 liter, teljesítménye 45 lóerő volt. Az autó annyira jól sikerült, hogy a Párizsi Autószalonon a bemutatón - egy igazi gyöngyszem a mérnöki munkában- szlogennel szerepelt. | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement FC (1907–1909)''' | ||
+ | |[[Fájl:FC 1908.jpg|200px|]] | ||
+ | |Az FC nyitott kétüléses sportautó, Klasszikus felépítéssel, orr-motor, hátsókerék hajtás. | ||
+ | Soros négyhengeres benzinmotorja 2438 ccm-es, furat: - 84 mm löket: 110 mm. Hajtómű: három fokozatú mech. sebességváltó. Felfüggesztés: laprugók, tengelytáv: 2448 mm, nyomtáv: 1300 / 1300 mm, súlya 900 kg, maximális sebessége 80 - 90 km / h | ||
+ | 1907-1909-ig mindössze 19 autót gyártottak. Ezek közül néhány más motort kapott (1943, 1994 és 2496 ccm). | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement HO/ HL/HLb (1907–1913) teherautók és buszok''' | ||
+ | |[[Fájl:HO HL 01.jpg|200px]] | ||
+ | |Teherautók hátsókerék hajtás. A benzines motor vízhűtéses, soros 4-hengeres mentén az első tengelyen. A kötet az 5919 cm 3 ( HO , HL ) 7364 cm 3 ( HL ) 7965 cm 3 ( HLB ). Szervokormány motor 23,5 kW ( 32 LE) ( HO, HL ) és 29,4 kW ( 40 LE) ( HL, HLB ). | ||
+ | Alváz tömege 3800 kg ( HL ), és 4000 kg ( HO, ML ). A maximális sebessége 25 km / h (omnibuszok), 16 km / h (kamion). | ||
+ | DE, HL: HOP - Omnibus a 12 ülő-és 5 álló utasok HOS - Omnibus-től 17 a 22 ülő utas, HL - HL teherautó HLB : a berendezés egy adott vásárló esetében HO - Omnibus (-tól 16 -ig 36 ülő utas) HL - teherautó | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement BS (1908–1909)''' | ||
+ | |[[Fájl:LK BS 1907.jpg|200px]] | ||
+ | |Nyitott kétüléses autót a motor található az első és hátsó kerék hajtás. | ||
+ | motor térfogata 1398 cm 3 , furat 90 mm löket 110 mm, Szervokormány 7 kW ( 9 LE). | ||
+ | Tengelytávja 2142 mm, súlya 700 kg, maximális sebessége 50 km / h | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement FCS (1908–1909)''' | ||
+ | |[[Fájl:LKFCS2.jpg|200px]] | ||
+ | |Nyitott kétüléses sportautó. Szerelt soros négyhengeres felső szelepes motorja 3486 cm 3 , furat 86 mm, lökete 150 mm, L & K karburátor. Teljesítmény-ig 71 kW ( 96 LE). A négy sebességes sebességváltó, a tengelytáv 2130 mm, kaliber 1300 / 1300 mm, súlya 930 kg, maximális sebessége körülbelül 130 km / h-ban épült 8 autók. Néhányan közülük, hogy más motorok ( 1994 , 2439 , 2496 és 2940 cc.) | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement G (1908–1911)''' | ||
+ | |[[Fájl:LKG.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement DO/DL (1909–1912)''' | ||
+ | |[[Fájl:LK_DODL.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement FDO/FDL (1909–1915)''' | ||
+ | |[[Fájl:LK_FDL.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement EN (1909–1910)''' | ||
+ | |[[Fájl:Animated-car-gif.gif]] | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement FN/GDV/RC (1909–1913)''' | ||
+ | |[[Fájl:LKfngdvrc.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement FCR (1909)''' | ||
+ | |[[Fájl:LK_FCR5600.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-bgcolor="sandybrown" align="center" | ||
+ | |'''Laurin & Klement L/LO (1909–1911)''' | ||
+ | |[[Fájl:LK_L_LO.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
* Laurin & Klement ENS (1910–1911) | * Laurin & Klement ENS (1910–1911) | ||
* Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915) | * Laurin & Klement K/Kb/LOKb (1911–1915) | ||
69. sor: | 152. sor: | ||
* Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923) | * Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923) | ||
- | ==== I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt ==== | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
+ | ==== '''I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt''' ==== | ||
+ | *[[Laurin & Klement T|Laurin & Klement T / Ta]] (1914) | ||
+ | *[[Laurin & Klement MK6]] (Laurin & Klement MK6 / 445 / 450) (1920) | ||
+ | *[[Laurin & Klement A (1922)]] (Laurin & Klement A / 100) (1922) | ||
+ | *[[Laurin & Klement 105]] (1923) | ||
+ | *[[Laurin & Klement 150]] (1923) | ||
+ | *[[Laurin & Klement 350]] (1925) | ||
+ | *[[Laurin & Klement 110]] (1925) | ||
+ | *[[Laurin & Klement 120]] (1925) | ||
+ | *[[Škoda 360]] (Laurin & Klement 360) (1926) | ||
* [[Laurin & Klement MS/540/545]] (1920–1923) | * [[Laurin & Klement MS/540/545]] (1920–1923) | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:MS540.jpg]] | ||
+ | |||
+ | nehéz haszongépjármű hátsókerék-hajtás | ||
+ | Motor: négyütemű, szikragyújtású, vízhűtéses, soros 4 hengeres L-SV, 5912 ccm | ||
+ | |||
+ | Teljesítmény: 29,4 kW (40 LE) | ||
+ | |||
+ | Erőátvitel: NA | ||
+ | Alváz: létraváz, szegecselt acél U-profilok | ||
+ | |||
+ | Súly: alváz 2000-3000 kg hasznos 2500-3000 kg | ||
+ | |||
+ | Felépítmény: közüzemi többcélú kialakítás, az ügyfél konkrét rendelése alapján | ||
+ | - zárt felépítmény, teherautók, buszok, speciális teherautók, 1923 óta felváltva utas-és teherszállító pótkocsik (Martin) | ||
+ | |||
+ | Megjegyzés: felszerelt motorok mechanikai korlátozók (szabályozók) sebesség | ||
+ | |||
+ | Gyártott autók MS 390 db, 540 118 db, 545 100 db, 608 összesen | ||
+ | |||
+ | |||
* [[Laurin & Klement – Škoda 545]] (1924–1927) | * [[Laurin & Klement – Škoda 545]] (1924–1927) | ||
- | + | [[Fájl:MS545.jpg]] | |
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | ==== '''I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek''' ==== | ||
- | * [[Škoda 422]] (1929) | + | Az előzőekben a Lauren & Klement gépkocsi gyártással kapcsolatos történetét tekintettük át. Most az egyesülés utáni történet következik. A Skoda a maga korában már nagy jelentőséggel bírt a nehéziparban, a jármű és motorgyártásban, valamint a hadiiparban is, ami a bővülés után még markánsabban jelentkezett. |
- | * [[Škoda 633]] (1931) | + | Az 1930-as években a Skoda mégis bekerült, részben a válság, részben az üzleti érdekeltségek közötti harc miatt, a -Steyr-Daimler-Puch- érdekeltségi körébe. Ezt követően pedig, hamarosan a "III. birodalom" ausztriai és csehországi terjeszkedése,még az üzleti érdekeket is felülírta, ezzel a céget a hadiipari termelés sorába állítva. |
- | * [[Škoda Popular]] (1934) | + | {|style="border:inset 5px sandybrown" |
- | * [[Škoda Rapid]] (1934) | + | |-align="center" bgcolor="sandybrown" |
- | * [[Škoda Superb]] (1939-1940) | + | |colspan="3"|[[Fájl:skoda_banner01.jpg|720px]] |
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |Škoda 110, 410...... | ||
+ | |[[Fájl:Animated-car-gif.gif]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda H6 Hispano Suiza]] (1926) | ||
+ | |[[Fájl:SkodaHispanouizaH6.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda 422]] (1929-193*) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda422 1929.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda 633]] (1931) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda633.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda 860]] (1932) Cabriolet | ||
+ | |[[Fájl:1932_Skoda_860_Cabriolet.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda Popular]] (1934) | ||
+ | |[[Fájl:Skodapopular1934.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda Popular Sport]] (1934) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-MonteCarlo.jpg|200px]] | ||
+ | |Skoda Monte Carlo | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda Rapid]] (1934) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-rapid-car.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |* [[Škoda Superb]] (1939-1940) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-superb.JPG|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | ==== '''II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek''' ==== | ||
- | ==== | + | {|align="center" style="border:inset 4px Thistle" |
+ | |-align="center" | ||
+ | |colspan="3"|[[Fájl:skoda_banner02.jpg|720px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1101 Tudor]] (1946-1949) | ||
+ | |[[Fájl:1101 tudor.png|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:1101 Tudor Cabriolet.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1101 P Colonial]] (1947-1949) | ||
+ | |[[Fájl:1101 colonial.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1102 Sedan]] (1948-1952) | ||
+ | |[[Fájl:1102 sedan.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda VOS]] (1948-1952)Special Limousine | ||
+ | |[[Fájl:1950 Skoda VOS Special Limousine.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1200 Sedan]] (1952-1956) | ||
+ | |[[Fájl:1952 Skoda 1200 sedan.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1201]] (1955-1961) | ||
+ | |[[Fájl:1201 sedan.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1201 STW]] (1955-1961) | ||
+ | |[[Fájl:1201 stw.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 440 Spartak]] (1955-1959) | ||
+ | |[[Fájl:440 spartak.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 445]] (1957-1959) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda445.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 450]] (1957-1959) | ||
+ | |[[Fájl:S450_01.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Felicia]] (1959-1964) | ||
+ | |[[Fájl:Ss felicia.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Felicia Super]] (1961-1964) | ||
+ | |[[Fájl:S_felicia_61.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Octavia]] (1959-1964) | ||
+ | |[[Fájl:S_oktavia.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Octavia Super]] (1959-1964) | ||
+ | |[[Fájl:S_oktavia_super.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Octavia 1200 TS]] (1961-1964) | ||
+ | |[[Fájl:S_oktavia_TS_1961.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1202]] (1961-1973) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda_1202_Front.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:1202_pickup.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Octavia Combi]] (1961-1971) | ||
+ | |[[Fájl:1961-octavia-combi-1a.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1203]] (1968-1999)/TAZ-1500/ | ||
+ | |[[Fájl:Skoda1203.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | | [[Škoda 1000 MB]] (1964-1969) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda_1000MB,_1966.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:1000mbc(kombi)10.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 1000 MB|Škoda 1100 MB]] (1966-1969) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda_1100MB_-1968.JPG|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-1000MBX.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda S 100/L]] (1969-1977) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-100L.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda S 110/L]] (1969-1976) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-110l.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda S 110 LS]] (1971-1976) | ||
+ | |[[Fájl:S110LS.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | | | ||
+ | *[[Škoda S 110 R]] (1970-1980) | ||
+ | *[[Škoda S 130 R]] | ||
+ | |[[Fájl:Skoda110r_1.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 105 S/L/GL]] (1976-1987) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda105_S.jpg|200px]] | ||
+ | | | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | | | ||
+ | |[[Fájl:S105L.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:105GL.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | | [[Škoda 105 SP]] (1976-?) | ||
+ | |[[Fájl:S105Furgonm.JPG|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:Skoda_logo.png|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Garde]] (1981-1983) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-garde.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:Skoda garde.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 120/L/LS]] (1976-1989) | ||
+ | |[[Fájl:S-120L.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:868_skoda_120_ls.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda 120 GL/GLS]] (1976-1987) | ||
+ | |[[Fájl:S120gl.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:S120GLS.jpg|200px]] | ||
+ | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
+ | |[[Škoda Rapid]] (1983-198x) | ||
+ | |[[Fájl:Skoda-136-rapid-01.jpg|200px]] | ||
+ | |[[Fájl:Rapid_cabrio.jpg|200px]] | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | == '''Skoda motorkerékpárok (1899-1925)''' == | ||
+ | {|style="border:inset 4px crimson" | ||
+ | |-align="center" bgcolor="PaleGoldenrod" style="color:orangered" | ||
+ | |[[Fájl:03a_LOGO_LK_jpg.jpg|280px]] | ||
+ | '''Laurin & Clement''' | ||
+ | [[Fájl:02a_Slavia_JPG.jpg|280px]] | ||
+ | '''Slavia motorcycles''' | ||
+ | |<youtube>a1aj15SAiR8</youtube> | ||
+ | <youtube>LY0TgjaDuug</youtube> | ||
+ | <youtube>Qo5d6CX6Xlw</youtube> | ||
+ | |-align="center" bgcolor="PaleGoldenrod" style="color:orangered" | ||
+ | |'''L&K motorcycles''' | ||
+ | |{{commonskat|Laurin & Clement motorcycle}} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | == '''Skoda haszongépjárművek''' == | ||
+ | [[Fájl:Const1.gif]] | ||
+ | LIAZ követte a termelés autó Automobilfabrik Reichenberger (RAF), ami működött, mivel 1907 és közben az 1. Az I. világháború megvásárolta Mlada Boleslav cég Laurin & Klement , ma Škoda Auto . LIAZ akkori egyetlen vállalkozás neve gyártott kocsik is végrehajtott az eredeti márka Skoda, ami igaz volt közepéig-70 XX év. század. | ||
+ | A tényleges nemzeti vállalati Liberec autóversenyeket (LIAZ) alapította 1. Január 1951 , és jött létre növények Rýnovice , Hradiště Münchenben és Liberec . A következő években, aggodalom nőtt fokozatosan nőtt a foglalkoztatottak száma és a termelés - az 1975 foglalkoztatott 11.000 munkavállalók és a termelt 13.600 tehergépkocsi (önkiűrítő kocsik, traktorok, kommunális járművek, stb.) | ||
+ | Fokozatosan csatlakozott alapú, vagy más növények Melnik , Zvolen , Nagy keresztelő , Přerov és Holýšov , és miután létrehozása megyei vállalkozás 1-jétől Első 1986 volt beosztottja és autóbusz gyártója np KAROSA magas száma , a gyártó hűtött pótkocsik np Orličan Chocen vagy gyártó np trolibuszok Škoda Ostrov nad Ohri. Abban az időben, a termékeket exportált a világ minden tájáról - amellett, hogy hagyományos vevők Közép-és Kelet-Európában is volt Kelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és egyes arab államok. | ||
+ | A késő 80 év részeként a tervek KGST LIAZ is vált az egyik gyártó tervezett kis személygépkocsi, ami egy óriási segítség megoldja az éhezés az autók az akkori szocialista országokban. Abban az időben, a cég is részt vett az autók Dakar Rally , ami felkeltette a figyelmet, amit megérdemel, és ahol helyezzük top pozíciókban - III. helyezze 1987 és II. helyezzen egy évvel később, a győzelme a cég és a vezető George Moskala. | ||
+ | Miután a forradalom a 1989 és a gazdasági összeomlás a KGST országokban azonban LIAZ elvesztette szinte minden piacon, és sikerült találni egy új, az értékesítés, és ezért termelés fokozatosan csökkent. Szlovák versenyek leválasztották különálló vállalatok, 1992 a cég részben privatizálták az utalványt privatizáció , a legnagyobb tulajdonos, de állva maradt. Privatizáció fejeződött be 1995 , amikor a többség megszerezte Skoda Plzen és megváltoztatta a nevét a Skoda Liaz gazdasági megmentési program a szülő túl későn érkezett, és még üzembe új művészeti sorozat Škoda 400 (kereskedelmi megnevezés Xena a traktorok és berendezések önkormányzati Fox) segített cég jobb eredményeket. | ||
+ | A 1998 a vállalat nyilvánították fizetésképtelennek , azt törölték két hét után. A 2000 vállalat megvásárolta szlovák Sipox Holding, amely azonban nem rendelkezik elegendő forrással pénzügyi vagy termelést. A 2002 üzleti lett csődbe és legígéretesebb részét a növény, a motor üzem Rýnovice átnevezte az JAMOT végleges és az eredeti gyári München Hradiště ma gyártott Komatsu építőipari gépek. | ||
+ | *[[Skoda 706 R]] - eredeti teherautók, az egyik egy cab-mögött | ||
+ | *[[Škoda 706 RT]] - az első sorozat teherautók Skoda előre ellenőrzése fülke felett. Modernizált változata végétől a 60. években hívták Škoda 706 MT ("modernizált trambus") és különbözött a többi motor, tengely stb | ||
+ | *[[100-as sorozat]] - egy teljesen új típusú sorozat a korai 70 év kezdetétől problémákkal küzdenek a kínálat technológia és a termelés kapott éves késedelem. A 80 éves lett frissítve számos | ||
+ | **[[110-es sorozat]] (jelentős hozzájárulást bevezetése volt dönthető fülke), és később a | ||
+ | **[[150-es sorozat]] | ||
+ | *[[sorozat 200]] - 110 sorozat rekonstruálható a 90 járat | ||
+ | *[[Sorozat 300]] - egy másik jelentős frissítés 110 sorozatú, ill. 200 | ||
+ | *[[S sorozat]] - amelyet együttműködésben az osztrák gyártó Steyr (különösen cab) | ||
+ | *[[FZ-sorozat]] vagy Furman - Szlovák teherautók, többnyire valníkového típus | ||
+ | *[[400-as sorozat]] Xena és Fox - új teherautók a késő 90 évben előállított több tucat autó | ||
- | + | {| | |
- | + | |- | |
- | + | |'''Skoda járművek''' | |
- | + | |{{commonskat|Škoda vehicles}} | |
- | + | |} | |
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | |
- | + | == '''Kapcsolódó Škoda hivatkozások''' == | |
- | + | *[http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Auto Skoda márkatörténet a Wikimédián] | |
- | + | *[http://www.ask.com/wiki/%C5%A0koda_Auto#Concept_cars Skoda koncepciók] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | * [ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | * [ | + | |
- | + | ||
- | + | {| | |
- | + | |- | |
+ | |'''Skoda autocars''' | ||
+ | |{{commonskat|Škoda}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Skoda múzeum''' | ||
+ | |{{commonskat|Škoda Museum}} | ||
+ | |} | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Škoda]] | ||
+ | |} | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 16., 09:55-kori változata
Veterán Škoda márkatörténetVajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor. A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették. 1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető. A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport. Veterán Škoda autókI. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
nehéz haszongépjármű hátsókerék-hajtás Motor: négyütemű, szikragyújtású, vízhűtéses, soros 4 hengeres L-SV, 5912 ccm Teljesítmény: 29,4 kW (40 LE) Erőátvitel: NA Alváz: létraváz, szegecselt acél U-profilok Súly: alváz 2000-3000 kg hasznos 2500-3000 kg Felépítmény: közüzemi többcélú kialakítás, az ügyfél konkrét rendelése alapján - zárt felépítmény, teherautók, buszok, speciális teherautók, 1923 óta felváltva utas-és teherszállító pótkocsik (Martin) Megjegyzés: felszerelt motorok mechanikai korlátozók (szabályozók) sebesség Gyártott autók MS 390 db, 540 118 db, 545 100 db, 608 összesen
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellekAz előzőekben a Lauren & Klement gépkocsi gyártással kapcsolatos történetét tekintettük át. Most az egyesülés utáni történet következik. A Skoda a maga korában már nagy jelentőséggel bírt a nehéziparban, a jármű és motorgyártásban, valamint a hadiiparban is, ami a bővülés után még markánsabban jelentkezett. Az 1930-as években a Skoda mégis bekerült, részben a válság, részben az üzleti érdekeltségek közötti harc miatt, a -Steyr-Daimler-Puch- érdekeltségi körébe. Ezt követően pedig, hamarosan a "III. birodalom" ausztriai és csehországi terjeszkedése,még az üzleti érdekeket is felülírta, ezzel a céget a hadiipari termelés sorába állítva.
II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek
Skoda motorkerékpárok (1899-1925)
Skoda haszongépjárművekLIAZ követte a termelés autó Automobilfabrik Reichenberger (RAF), ami működött, mivel 1907 és közben az 1. Az I. világháború megvásárolta Mlada Boleslav cég Laurin & Klement , ma Škoda Auto . LIAZ akkori egyetlen vállalkozás neve gyártott kocsik is végrehajtott az eredeti márka Skoda, ami igaz volt közepéig-70 XX év. század. A tényleges nemzeti vállalati Liberec autóversenyeket (LIAZ) alapította 1. Január 1951 , és jött létre növények Rýnovice , Hradiště Münchenben és Liberec . A következő években, aggodalom nőtt fokozatosan nőtt a foglalkoztatottak száma és a termelés - az 1975 foglalkoztatott 11.000 munkavállalók és a termelt 13.600 tehergépkocsi (önkiűrítő kocsik, traktorok, kommunális járművek, stb.) Fokozatosan csatlakozott alapú, vagy más növények Melnik , Zvolen , Nagy keresztelő , Přerov és Holýšov , és miután létrehozása megyei vállalkozás 1-jétől Első 1986 volt beosztottja és autóbusz gyártója np KAROSA magas száma , a gyártó hűtött pótkocsik np Orličan Chocen vagy gyártó np trolibuszok Škoda Ostrov nad Ohri. Abban az időben, a termékeket exportált a világ minden tájáról - amellett, hogy hagyományos vevők Közép-és Kelet-Európában is volt Kelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és egyes arab államok. A késő 80 év részeként a tervek KGST LIAZ is vált az egyik gyártó tervezett kis személygépkocsi, ami egy óriási segítség megoldja az éhezés az autók az akkori szocialista országokban. Abban az időben, a cég is részt vett az autók Dakar Rally , ami felkeltette a figyelmet, amit megérdemel, és ahol helyezzük top pozíciókban - III. helyezze 1987 és II. helyezzen egy évvel később, a győzelme a cég és a vezető George Moskala. Miután a forradalom a 1989 és a gazdasági összeomlás a KGST országokban azonban LIAZ elvesztette szinte minden piacon, és sikerült találni egy új, az értékesítés, és ezért termelés fokozatosan csökkent. Szlovák versenyek leválasztották különálló vállalatok, 1992 a cég részben privatizálták az utalványt privatizáció , a legnagyobb tulajdonos, de állva maradt. Privatizáció fejeződött be 1995 , amikor a többség megszerezte Skoda Plzen és megváltoztatta a nevét a Skoda Liaz gazdasági megmentési program a szülő túl későn érkezett, és még üzembe új művészeti sorozat Škoda 400 (kereskedelmi megnevezés Xena a traktorok és berendezések önkormányzati Fox) segített cég jobb eredményeket. A 1998 a vállalat nyilvánították fizetésképtelennek , azt törölték két hét után. A 2000 vállalat megvásárolta szlovák Sipox Holding, amely azonban nem rendelkezik elegendő forrással pénzügyi vagy termelést. A 2002 üzleti lett csődbe és legígéretesebb részét a növény, a motor üzem Rýnovice átnevezte az JAMOT végleges és az eredeti gyári München Hradiště ma gyártott Komatsu építőipari gépek.
Kapcsolódó Škoda hivatkozások
|