Škoda
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Skoda motorkerékpárok: video) |
(szerkesztések) |
||
(19 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | {| | ||
+ | |bgcolor="ivory"| | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Škoda | | név = Škoda | ||
| logo = Skoda.Logo01.jpg | | logo = Skoda.Logo01.jpg | ||
- | | képméret = | + | | képméret = |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Škoda - Laurin & Klement |
| alapítva = 1895 (Laurin & Klement) | | alapítva = 1895 (Laurin & Klement) | ||
| alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]] | | alapító = [[Václav Klement]], [[Václav Larurin]] | ||
11. sor: | 14. sor: | ||
| kulcsemberek = | | kulcsemberek = | ||
| honlap = www.skoda.com | | honlap = www.skoda.com | ||
- | }} | + | }}== '''Veterán Škoda márkatörténet''' == |
- | + | ||
- | == '''Veterán Škoda márkatörténet''' == | + | |
Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. [[Václav Klement]] – a kereskedő – és [[Václav Larurin]] – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. | Vajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. [[Václav Klement]] – a kereskedő – és [[Václav Larurin]] – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. | ||
27. sor: | 28. sor: | ||
A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a [[Volkswagen]] csoport. | A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a [[Volkswagen]] csoport. | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
- | + | ||
== '''Veterán Škoda autók''' == | == '''Veterán Škoda autók''' == | ||
==== '''I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt''' ==== | ==== '''I. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt''' ==== | ||
- | |||
- | |||
{|style="border:inset 6px brown" | {|style="border:inset 6px brown" | ||
|-style="color:white" bgcolor="sandybrown" | |-style="color:white" bgcolor="sandybrown" | ||
154. sor: | 152. sor: | ||
* Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923) | * Laurin & Klement Md/Me/Mf/Mg/Mh/Mi/Ml/300/305 (1917–1923) | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
==== '''I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt''' ==== | ==== '''I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt''' ==== | ||
193. sor: | 191. sor: | ||
[[Fájl:MS545.jpg]] | [[Fájl:MS545.jpg]] | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
==== '''I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek''' ==== | ==== '''I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek''' ==== | ||
239. sor: | 237. sor: | ||
|} | |} | ||
- | [[Fájl: | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] |
- | + | ||
==== '''II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek''' ==== | ==== '''II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek''' ==== | ||
- | |||
{|align="center" style="border:inset 4px Thistle" | {|align="center" style="border:inset 4px Thistle" | ||
|-align="center" | |-align="center" | ||
- | |colspan="3"|[[Fájl:skoda_banner02.jpg| | + | |colspan="3"|[[Fájl:skoda_banner02.jpg|720px]] |
|-align="center" bgcolor="beige" | |-align="center" bgcolor="beige" | ||
|[[Škoda 1101 Tudor]] (1946-1949) | |[[Škoda 1101 Tudor]] (1946-1949) | ||
374. sor: | 370. sor: | ||
|[[Fájl:Rapid_cabrio.jpg|200px]] | |[[Fájl:Rapid_cabrio.jpg|200px]] | ||
|} | |} | ||
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | |
- | == '''Skoda motorkerékpárok''' == | + | == '''Skoda motorkerékpárok (1899-1925)''' == |
- | <youtube>a1aj15SAiR8</youtube> | + | {|style="border:inset 4px crimson" |
- | + | |-align="center" bgcolor="PaleGoldenrod" style="color:orangered" | |
+ | |[[Fájl:03a_LOGO_LK_jpg.jpg|280px]] | ||
+ | '''Laurin & Clement''' | ||
+ | [[Fájl:02a_Slavia_JPG.jpg|280px]] | ||
+ | '''Slavia motorcycles''' | ||
+ | |<youtube>a1aj15SAiR8</youtube> | ||
+ | <youtube>LY0TgjaDuug</youtube> | ||
+ | <youtube>Qo5d6CX6Xlw</youtube> | ||
+ | |-align="center" bgcolor="PaleGoldenrod" style="color:orangered" | ||
+ | |'''L&K motorcycles''' | ||
+ | |{{commonskat|Laurin & Clement motorcycle}} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
== '''Skoda haszongépjárművek''' == | == '''Skoda haszongépjárművek''' == | ||
+ | [[Fájl:Const1.gif]] | ||
+ | LIAZ követte a termelés autó Automobilfabrik Reichenberger (RAF), ami működött, mivel 1907 és közben az 1. Az I. világháború megvásárolta Mlada Boleslav cég Laurin & Klement , ma Škoda Auto . LIAZ akkori egyetlen vállalkozás neve gyártott kocsik is végrehajtott az eredeti márka Skoda, ami igaz volt közepéig-70 XX év. század. | ||
+ | A tényleges nemzeti vállalati Liberec autóversenyeket (LIAZ) alapította 1. Január 1951 , és jött létre növények Rýnovice , Hradiště Münchenben és Liberec . A következő években, aggodalom nőtt fokozatosan nőtt a foglalkoztatottak száma és a termelés - az 1975 foglalkoztatott 11.000 munkavállalók és a termelt 13.600 tehergépkocsi (önkiűrítő kocsik, traktorok, kommunális járművek, stb.) | ||
+ | Fokozatosan csatlakozott alapú, vagy más növények Melnik , Zvolen , Nagy keresztelő , Přerov és Holýšov , és miután létrehozása megyei vállalkozás 1-jétől Első 1986 volt beosztottja és autóbusz gyártója np KAROSA magas száma , a gyártó hűtött pótkocsik np Orličan Chocen vagy gyártó np trolibuszok Škoda Ostrov nad Ohri. Abban az időben, a termékeket exportált a világ minden tájáról - amellett, hogy hagyományos vevők Közép-és Kelet-Európában is volt Kelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és egyes arab államok. | ||
+ | A késő 80 év részeként a tervek KGST LIAZ is vált az egyik gyártó tervezett kis személygépkocsi, ami egy óriási segítség megoldja az éhezés az autók az akkori szocialista országokban. Abban az időben, a cég is részt vett az autók Dakar Rally , ami felkeltette a figyelmet, amit megérdemel, és ahol helyezzük top pozíciókban - III. helyezze 1987 és II. helyezzen egy évvel később, a győzelme a cég és a vezető George Moskala. | ||
+ | Miután a forradalom a 1989 és a gazdasági összeomlás a KGST országokban azonban LIAZ elvesztette szinte minden piacon, és sikerült találni egy új, az értékesítés, és ezért termelés fokozatosan csökkent. Szlovák versenyek leválasztották különálló vállalatok, 1992 a cég részben privatizálták az utalványt privatizáció , a legnagyobb tulajdonos, de állva maradt. Privatizáció fejeződött be 1995 , amikor a többség megszerezte Skoda Plzen és megváltoztatta a nevét a Skoda Liaz gazdasági megmentési program a szülő túl későn érkezett, és még üzembe új művészeti sorozat Škoda 400 (kereskedelmi megnevezés Xena a traktorok és berendezések önkormányzati Fox) segített cég jobb eredményeket. | ||
+ | A 1998 a vállalat nyilvánították fizetésképtelennek , azt törölték két hét után. A 2000 vállalat megvásárolta szlovák Sipox Holding, amely azonban nem rendelkezik elegendő forrással pénzügyi vagy termelést. A 2002 üzleti lett csődbe és legígéretesebb részét a növény, a motor üzem Rýnovice átnevezte az JAMOT végleges és az eredeti gyári München Hradiště ma gyártott Komatsu építőipari gépek. | ||
+ | *[[Skoda 706 R]] - eredeti teherautók, az egyik egy cab-mögött | ||
+ | *[[Škoda 706 RT]] - az első sorozat teherautók Skoda előre ellenőrzése fülke felett. Modernizált változata végétől a 60. években hívták Škoda 706 MT ("modernizált trambus") és különbözött a többi motor, tengely stb | ||
+ | *[[100-as sorozat]] - egy teljesen új típusú sorozat a korai 70 év kezdetétől problémákkal küzdenek a kínálat technológia és a termelés kapott éves késedelem. A 80 éves lett frissítve számos | ||
+ | **[[110-es sorozat]] (jelentős hozzájárulást bevezetése volt dönthető fülke), és később a | ||
+ | **[[150-es sorozat]] | ||
+ | *[[sorozat 200]] - 110 sorozat rekonstruálható a 90 járat | ||
+ | *[[Sorozat 300]] - egy másik jelentős frissítés 110 sorozatú, ill. 200 | ||
+ | *[[S sorozat]] - amelyet együttműködésben az osztrák gyártó Steyr (különösen cab) | ||
+ | *[[FZ-sorozat]] vagy Furman - Szlovák teherautók, többnyire valníkového típus | ||
+ | *[[400-as sorozat]] Xena és Fox - új teherautók a késő 90 évben előállított több tucat autó | ||
+ | {| | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Skoda járművek''' | ||
+ | |{{commonskat|Škoda vehicles}} | ||
+ | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
== '''Kapcsolódó Škoda hivatkozások''' == | == '''Kapcsolódó Škoda hivatkozások''' == | ||
- | |||
*[http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Auto Skoda márkatörténet a Wikimédián] | *[http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Auto Skoda márkatörténet a Wikimédián] | ||
- | |||
*[http://www.ask.com/wiki/%C5%A0koda_Auto#Concept_cars Skoda koncepciók] | *[http://www.ask.com/wiki/%C5%A0koda_Auto#Concept_cars Skoda koncepciók] | ||
- | + | {| | |
+ | |- | ||
+ | |'''Skoda autocars''' | ||
+ | |{{commonskat|Škoda}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Skoda múzeum''' | ||
+ | |{{commonskat|Škoda Museum}} | ||
+ | |} | ||
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
398. sor: | 434. sor: | ||
|style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Škoda]] | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Škoda]] | ||
|} | |} | ||
- | + | |} | |
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] |
A lap jelenlegi, 2013. április 16., 09:55-kori változata
Veterán Škoda márkatörténetVajon mire jut egy sikeres könyvkereskedő és egy gépész a XIX. század végén, a XX. elején? Hát persze, hogy közös céget alapítanak és megteremtik a Škoda előfutárát. Václav Klement – a kereskedő – és Václav Larurin – a gépész - vállalkozása kezdetben biciklijavító műhelyként működött. Persze az indulás története sem éppen hétköznapi, Václav Klement német gyártású biciklijéhez szeretett volna pótalkatrészt rendelni, írt is egy levelet cseh nyelven a gyártónak. Nemsokára németül jött a válasz, „ha szeretne választ kapni a kérdésére, próbáljon meg olyan nyelven írni, amit meg is értünk”. Az akkor Laurin & Klement néven futó vállalkozás már 1888-ban megépítette első motorkerékpárját, 1905-ben pedig elkészült az első kisautó, a Model A. Egy évtizeddel később már nem csak autókat, de buszokat és teherautókat is gyártott a cég. 1924-ben azonban tűz ütött ki a gyárban, így a két alapító új partner után nézett, hogy finanszírozza a gyártás újraindítását. A Laurin & Klement így olvad be Škodovy ipari óriáscégbe, pár évvel később pedig már Škoda név alatt gördülnek ki a modellek.A cég licenc alapján Hispano-Suiza modelleket gyártott ebben az időben (melyeket Superb típusjelölés alatt hozott forgalomba), de saját modellpalettáján is dolgozott. A II. világháború után 1946-ban megjelenik az első „szocialista” modell, a Škoda Tudor. A Škoda egyike volt a fontos autóbeszállítóknak a szocialista országokban, a márka megbecsültsége valahol a Ladák és a Wartburg-ok között félúton helyezkedett el. Nyugatra is jutott belőle, bár hírnevét inkább – puritánsága és megbízhatatlansága kapcsán – vicces anekdoták éltették. 1964-ben jelenik meg a Škoda 1000 MB, mely a farmotoros korszak nyitányának tekinthető. A céget 1991-ben vásárolta meg a Cseh Köztársaságtól a Volkswagen csoport. Veterán Škoda autókI. világháború előtti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellek Laurin & Klement név alatt
nehéz haszongépjármű hátsókerék-hajtás Motor: négyütemű, szikragyújtású, vízhűtéses, soros 4 hengeres L-SV, 5912 ccm Teljesítmény: 29,4 kW (40 LE) Erőátvitel: NA Alváz: létraváz, szegecselt acél U-profilok Súly: alváz 2000-3000 kg hasznos 2500-3000 kg Felépítmény: közüzemi többcélú kialakítás, az ügyfél konkrét rendelése alapján - zárt felépítmény, teherautók, buszok, speciális teherautók, 1923 óta felváltva utas-és teherszállító pótkocsik (Martin) Megjegyzés: felszerelt motorok mechanikai korlátozók (szabályozók) sebesség Gyártott autók MS 390 db, 540 118 db, 545 100 db, 608 összesen
I. és II. világháború közti oldtimer Škoda modellekAz előzőekben a Lauren & Klement gépkocsi gyártással kapcsolatos történetét tekintettük át. Most az egyesülés utáni történet következik. A Skoda a maga korában már nagy jelentőséggel bírt a nehéziparban, a jármű és motorgyártásban, valamint a hadiiparban is, ami a bővülés után még markánsabban jelentkezett. Az 1930-as években a Skoda mégis bekerült, részben a válság, részben az üzleti érdekeltségek közötti harc miatt, a -Steyr-Daimler-Puch- érdekeltségi körébe. Ezt követően pedig, hamarosan a "III. birodalom" ausztriai és csehországi terjeszkedése,még az üzleti érdekeket is felülírta, ezzel a céget a hadiipari termelés sorába állítva.
II. világháború utáni oldtimer Škoda modellek
Skoda motorkerékpárok (1899-1925)
Skoda haszongépjárművekLIAZ követte a termelés autó Automobilfabrik Reichenberger (RAF), ami működött, mivel 1907 és közben az 1. Az I. világháború megvásárolta Mlada Boleslav cég Laurin & Klement , ma Škoda Auto . LIAZ akkori egyetlen vállalkozás neve gyártott kocsik is végrehajtott az eredeti márka Skoda, ami igaz volt közepéig-70 XX év. század. A tényleges nemzeti vállalati Liberec autóversenyeket (LIAZ) alapította 1. Január 1951 , és jött létre növények Rýnovice , Hradiště Münchenben és Liberec . A következő években, aggodalom nőtt fokozatosan nőtt a foglalkoztatottak száma és a termelés - az 1975 foglalkoztatott 11.000 munkavállalók és a termelt 13.600 tehergépkocsi (önkiűrítő kocsik, traktorok, kommunális járművek, stb.) Fokozatosan csatlakozott alapú, vagy más növények Melnik , Zvolen , Nagy keresztelő , Přerov és Holýšov , és miután létrehozása megyei vállalkozás 1-jétől Első 1986 volt beosztottja és autóbusz gyártója np KAROSA magas száma , a gyártó hűtött pótkocsik np Orličan Chocen vagy gyártó np trolibuszok Škoda Ostrov nad Ohri. Abban az időben, a termékeket exportált a világ minden tájáról - amellett, hogy hagyományos vevők Közép-és Kelet-Európában is volt Kelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és egyes arab államok. A késő 80 év részeként a tervek KGST LIAZ is vált az egyik gyártó tervezett kis személygépkocsi, ami egy óriási segítség megoldja az éhezés az autók az akkori szocialista országokban. Abban az időben, a cég is részt vett az autók Dakar Rally , ami felkeltette a figyelmet, amit megérdemel, és ahol helyezzük top pozíciókban - III. helyezze 1987 és II. helyezzen egy évvel később, a győzelme a cég és a vezető George Moskala. Miután a forradalom a 1989 és a gazdasági összeomlás a KGST országokban azonban LIAZ elvesztette szinte minden piacon, és sikerült találni egy új, az értékesítés, és ezért termelés fokozatosan csökkent. Szlovák versenyek leválasztották különálló vállalatok, 1992 a cég részben privatizálták az utalványt privatizáció , a legnagyobb tulajdonos, de állva maradt. Privatizáció fejeződött be 1995 , amikor a többség megszerezte Skoda Plzen és megváltoztatta a nevét a Skoda Liaz gazdasági megmentési program a szülő túl későn érkezett, és még üzembe új művészeti sorozat Škoda 400 (kereskedelmi megnevezés Xena a traktorok és berendezések önkormányzati Fox) segített cég jobb eredményeket. A 1998 a vállalat nyilvánították fizetésképtelennek , azt törölték két hét után. A 2000 vállalat megvásárolta szlovák Sipox Holding, amely azonban nem rendelkezik elegendő forrással pénzügyi vagy termelést. A 2002 üzleti lett csődbe és legígéretesebb részét a növény, a motor üzem Rýnovice átnevezte az JAMOT végleges és az eredeti gyári München Hradiště ma gyártott Komatsu építőipari gépek.
Kapcsolódó Škoda hivatkozások
|