Panni robogó

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

VeteranBanner2012b.jpg

Panni R50
Panni2.jpg
Panni robogó
Gyártási adatok
GyártóCsepeli Kerékpárgyár, Egri Finomszerelvény Gyár
Gyártás helyeBP-Csepel, Felnémet
Gyártás éve1958-1962
Darabszám~ < 20.000 db
Kategóriarobogó
A(z) R50 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz1850 mm
Magasság980 mm / 760 mm ülés
Tömeg58 kg (szárazon)
Tengelytáv1170 mm
Üzemanyagbenzin (keverék)
Üzemanyagtartály5,7 l
Teljesítmény
MotorVT50R egyhengeres, kétütemű, léghűtéses, 50 ccm-es robogómotor (a Berva moped módosított motorja, indítókaros)
FelépítésFelfüggesztés: elől - rövid lengőkar gumirugókkal/hátul - lengővilla tekercsrugókkal Fékek: mechanikus működtetésű "félfékdobok" elöl-hátul
Váltólánchajtású olajfürdős kuplung, kétfokozatú kéziváltó, lánchajtás
Teljesítmény1,5 - 1,8 LE
Max. nyomatékN.A.
Átlagfogyasztás2,2 l/100 km
GyorsulásN.A.
Max. sebesség45 km/h

Kapcsolódó modellek
Berva moped


Tartalomjegyzék

Elődök

A Panni egy, a Csepeli Kerékpárgyárban, majd az egri Finomszerelvénygyárban 1958 és 1962 között készült törperobogó márkaneve volt.

A Panninak nem volt közvetlen elődje. Bár már korábban is készültek itthon segédmotoros kerékpárok, robogókat nem gyártottak addig. Az 1950-es évek közepén kezdték meg az új magyar moped tervezését külföldi tapasztalatok felhasználásával, ekkor döntöttek úgy, hogy a moped műszaki alapjaira törperobogót is építenek.


Történet

Panni VT-50R.jpg

Képforrás: Veterán mopedek és motorkerékpárok

Tervezés, fejlesztés

Az újonnan kifejlesztett VT50 erőforrást már úgy tervezték, hogy legyen pedál nélküli, robogóban használható változata is. Ez a VT50R kódot kapta. Ehhez aztán a Csepeli Kerékpárgyárban terveztek egy, a kor divatjának megfelelő, nagykerekű, alacsony vázas törperobogót. A forma erősen hasonlított a korabeli nyugatnémet Victoria Nicky robogóra. A pedálok hiánya miatt a hátsó féket nem "kontrázással", hanem külön lábpedállal kellett működtetni, lábtartóként pedig széles trepniket használtak. A kerekek elöl-hátul lengőkarokra támaszkodtak, elöl gumirugókon, hátul hosszú tekercsrugókon rugóztak, lengéscsillapítás nélkül. A kerekek - a Bervától eltérően - kis méretű, ún. félfékdobbal készültek. A motorkerékpárt pedálozás helyett kézi indítókarral kellett indítani.

A gyártás kezdetei

Az eleinte Csepel Panni, később csak egyszerűen Panni R50 néven emlegetett típust a kerékpárgyárban kezdték gyártani.

A robogó az 1957-es Budapesti Ipari Vásáron mutatkozott be, ahol is nagy sikert aratott.
Panni-robogo-1959.jpg
A divatos formát és korszerű megoldásokat azonban feledtette a motor: a kis, 1,5 lóerős kétütemű erőforrás nehezen tudta mozgatni a Bervánál nehezebb, nagyobb homlokfelületű motort és a zárt burkolat miatt erősen melegedett. Ezen különféle megoldásokkal próbáltak segíteni, nagyrészt sikertelenül. A motort kétféle felszereltségi szintben gyártották. Az egyszerűbb változatok sebességmérője helyén krómozott fedlap volt és nem kaptak kormányzárat.

Költözés Felnémetre és a gyártás vége

1960-ban a gyártás egységesítése érdekében az egri Finomszerelvénygyárba költöztették az összeszerelést. Innentől kezdve folyamatos volt az alkatrészek egységesítése egészen a gyártás 1962-es befejezéséig.

Panni R75

A Panni bemutatásakor felmerült az igény a vásárlók részéről a kétszemélyes kivitelre is, amely a Pannóniák és Danuviák olcsóbb, bizonyos szempontokból célszerűbb alternatívája lehetett volna. Ezért a gyár belekezdett a nagyobb hengerűrtartalmú, kétszemélyes Panni R75 tervezésébe. A motorból egyetlen prototípus készült el, ezt az 1958-as Budapesti Ipari Vásáron mutatták be a nagyközönségnek. Sorozatgyártásra a kedvező fogadtatás ellenére sem került sor. A motor később a Két emelet boldogság című 1960-as magyar filmben is látható volt.

Galéria

Panni.JPGPanni1.JPG Panni post.jpgPanni-robogo-1959 02.jpg Pannimanual.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Források, hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg