Matra

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Kapcsolódó hivatkozások: hivatkozások)
(Szériagyártású modellek: color)
 
(Egy közbeeső változat nincs mutatva)
24. sor: 24. sor:
[[Fájl:Matra-cars02.jpg]]
[[Fájl:Matra-cars02.jpg]]
=== Szériagyártású modellek ===
=== Szériagyártású modellek ===
 +
{|widht="740px"
 +
|-bgcolor="blue" align="center"
 +
|colspan="3"|'''Matra modell lista'''
 +
|-bgcolor="lighblue"
 +
|
* [[Matra Djet]] (1964-1966)
* [[Matra Djet]] (1964-1966)
* [[Matra Jet 5]] (1967-1968)
* [[Matra Jet 5]] (1967-1968)
32. sor: 37. sor:
* [[Matra Murena]] (1981-1983)
* [[Matra Murena]] (1981-1983)
* [[Matra Murena S]] (1982-1984)
* [[Matra Murena S]] (1982-1984)
 +
|
 +
[[Fájl:Matra-Bonnet-Djet-474x316-2dd8c0e1c8525d25.jpg|270px|left]]
 +
|
 +
[[Fájl:Matra-530-SX.jpg|270px]]
 +
|-bgcolor="blue"
 +
|
 +
|align="center"|'''Matra Bonnet Djet'''
 +
|align="center"|'''Matra 530 SX'''
 +
|}
=== Matra koncepciók ===
=== Matra koncepciók ===

A lap jelenlegi, 2016. február 7., 11:23-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Matra
Matra logo.gif
Mécanique Aviation TRAction
Alapítva1964
Megszűnt1993
SzékhelyRomorantin-Lanthenay , Franciaország
KulcsemberekRené Bonnet, Jean-Luc Lagardère
A(z) Matra weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A korábban légügyi technológiákat beszállító cég a René Bonet felvásárlásával lépett be az autópiacra. A Matra (Mécanique Avion TRAction) kínálatában elsőként a René Bonet Djet modellje jelent meg, majd 1967-ben piacra dobta a Matra M530-as modellt. Habár a kupé formavilága megnyerő volt, s a Fordtól kölcsönvett V4-es is megbízhatónak tűnt, a Matra mégsem tudta sikerre vinni a modellt, elsősorban a viszonteladói hálózat fejletlensége miatt. Ennek felismerése vezetett a Simcaval történt együttműködési megállapodáshoz, így a Matra használhatta a Simca értékesítői hálózatát.

Matra (1).jpg

Az egyre szorosabbá váló együttműködés első közös gyümölcse a Bagheera volt, melynek egyetlen üléssorán a sofőrön kívül még két utas kapott szűkös helyet.

Egyes források szerint a Matra tervezte a Renault nagy sikerű modelljét, az első egyterűt, a Renault Espace-t, más források szerint csak részt vett a tervezésben, illetve a típus kezdeti gyártásában.

Veterán Matra autók

Matra-cars02.jpg

Szériagyártású modellek

Matra modell lista
Matra-Bonnet-Djet-474x316-2dd8c0e1c8525d25.jpg

Matra-530-SX.jpg

Matra Bonnet Djet Matra 530 SX

Matra koncepciók

Matra-concept02.jpg

Versenyautók

Matra-sport02.jpg

Matra-sportcars01.jpg

A Matra részvétele az autósportban

Az 1960-as évek közepén a Matra sikereket ért el Formula–3-ban és a Formula–2-ben az MS5 autóval. Jacky Ickx 1967-ben lenyűgöző teljesítményt nyújtott, a német nagydíjon. A belga a harmadik leggyorsabb lett az időmérő edzésen, amelyen Formula–1-es autók is részt vettek. 8:14-es idő futott az 1600 köbcentis F2-es Matra MS5-tel, ezzel több 3000 köbcentis F1-es autót is megelőzött. (A verseny kiesett a felfüggesztés eltörése miatt)

Matra engine V12.jpg
A Matra 1968-ban a Formula–1-ben nevezett saját csapatával, de Ken Tyrrell is Matra autókal indult. Tyrrell autóit a Cosworth DFV motorokkal szerelte fel, Jackie Stewart három versenyen győzött az idényben, az utolsó futamig esélyes volt a bajnoki címre a Matra MS10-zel. Az autó legfőbb újítása az eltérő szerkezetű üzemanyagtankja volt, amelyet a repülésből vettek át. Az autó ennek köszönhetően 15 kg-mal könnyebb lett. (az FIA veszélyesnek tartotta ezt a technológiát és 1970-ben betiltotta) 1969-ben a Matra visszavonta gyári csapatát, és a sikeresebb Tyrrell csapatra fókuszáltak csak. Stewart könnyedén megszerezte a bajnoki címet a Matra MS80-nal. Elsőként szerzett a sportágban bajnoki címet francia konstruktőr. Látványos teljesítmény hogy ez már a második eltöltött évben sikerült. A Lotus és a McLaren mellett a Matra is kísérletezett a négykerék-meghajtással 1969-ben, Johnny Servoz-Gavinnak sikerült egyedül pontot szereznie egy ilyen autóval, a Matra MS84-gyel.

A Matra a Simca (az amerikai Chrysler leányvállalata) partnere lett, amely nem engedte meg, hogy a jövőben a Ford Cosworth motorral induljanak. 1970-ben a Matra a Simcával történt szerződés miatt a Tyrrellt a Matra V12-es motor használatára kérte. A Tyrrell költségvetésének nagy részét a Ford biztosította, valamint a francia állami tulajdonban lévő Elf olajipari cég szerződésben állt a Renault-val, amely kizárta a Simcával való együttműködést.

A Tyrrell és a Matra kapcsolata így véget ért, Ken Tyrrell saját autót épített, míg a Matra újra gyári csapatával és a V12-essel motorral vett részt a versenyeken, 1972-ig, de világbajnoki versenyeken futamgyőzelmek nem születtek.

A Matra motort szállított a Ligier-nek 1976-tól 1978-ig és 1981-től 1982-ig. Jacques Laffitte három győzelmet aratott a Ligier-Matrával.

A cég sikeres volt a sportautóversenyeken: 1972 és 1974 között három Le Mans-i 24 órás versenyt nyertek a Matra 670-essel, míg a Sportautó világbajnokságban 1973-ban és 1974-ben győztek.

Matra-cutaway02.jpg

VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó hivatkozások

A Wikimédia Commons tartalmaz Matra témájú médiaállományokat.
VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg