Ford Thunderbird

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

A lap korábbi változatát látod, amilyen Veteranpark (vitalap | szerkesztései) 2011. augusztus 5., 09:49-kor történt szerkesztése után volt.
(eltér) ←Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)
Ford Thunderbird
Veteran-Ford-Thunderbird-oldalrol.jpg
Egy 1958-as Ford Thungerbird az Álomautó Múzeumból.
Gyártási adatok
GyártóFord
Gyártás helyeDetroit, USA
Gyártás éve1954-1966



Veterán Ford Thunderbird típustörténet

A Ford Thunderbird megszületésében nem kis szerepe volt az európai sportautó gyártás új irányainak. A második világháború után az Európából hazatérő katonák csinos menyecskékkel és vonzó sportkocsikkal tértek haza.

A döntően Nagy-Britanniában gyártott, kis kétüléses roadsterek felpezsdítették az amerikai autópiacot. Az MG, a Jaguar, a Triumph és társaik az amerikai autógyárakat is elgondolkodtatták. A General Motors lépett először, s 1953-ban megjelent a Chevrolet Corvette.

A Ford nem sokáig késlekedett az ellencsapással: az 1954-es Detroiti Autókiállításon megjelent a csinos, kétüléses Thunderbird roadster, amely nevét egy a bőséges esőzésről és jólétről gondoskodó indián istenségről kapta. A Thunderbird a Fairlane szedán megkurtított alvázára épült, de egy átlagos Fordnál majdnem 30 centivel rövidebb és jóval alacsonyabb volt. Elhagyták az akkoriban szokáspos kétárnyalatú fényezést, és a krómdíszítéseket is a minimumra csökkentették. Ráadásul a Thunderbird levehető, műanyagból készült keményteteje és puhább futóműve miatt jóval kényelmesebb volt, mint az import-sportkocsik.


A motorháztető alatt 4,8 literes felülszelepelt V8-as terpeszkedett, amely Holley gyártmányú, négytorkú porlasztója segítségével háromfokozatú kéziváltóhoz kapcsolva 193, míg az opciós Fordomatic automata váltóval 198 lóerőre volt képes. 1956-ra már a leggyengébb motor is 215 lóerő teljesítményre volt képes, míg az 5,1 literes csúcsmodell 340-re.

A Thunderbirdből első évben több, mint 16000 darab fogyott - ezzel kategóriájának éllovasa lett. 1956-ra éppen ezért nem sokat módosítottak a bevált recepten: a pótkereket áthelyezték az autó farára, s ezzel kapcsolatban áttervezték a hátsó lökhárítót. Az '56-os modellévben újabb 15000 Thunderbird-t sikerült értékesíteni, ám ez csak apró cseppnek számított a Ford évi többszázezres termeléséhez képest.


Kapcsolódó oldtimer Ford Thunderbird források, hivatkozások