FIAT

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (1980-tól: szerkeszt, tábla, formátum)
(1940-1959: listaszerkesztés)
104. sor: 104. sor:
{|align="center" style="border:inset 6px lightblue"
{|align="center" style="border:inset 6px lightblue"
|-
|-
-
|
+
|align="center" style="border:outset 4px silver"|[[Fájl:FIATlog1959_1965.jpg|200px]]
 +
|align="center" bgcolor="lightgrey"|<youtube>_FMrdaxfjY0</youtube>
 +
|-
 +
|style="border:outset 4px silver"|
  1948
  1948
*1948 [[Fiat 1100|Fiat 1100 S Coupé]]
*1948 [[Fiat 1100|Fiat 1100 S Coupé]]
131. sor: 134. sor:
*1956 Fiat 600D Multipla
*1956 Fiat 600D Multipla
* [[Fiat Neckar 1100 E]] (1956-1957)
* [[Fiat Neckar 1100 E]] (1956-1957)
-
* [[Fiat Neckar 1100 E Familiale]] (1956-1957)
+
** [[1100 E Familiale]] (1956-1957)
* [[Fiat 1100 Transformalible]] (1956-1957)
* [[Fiat 1100 Transformalible]] (1956-1957)
  1957
  1957
154. sor: 157. sor:
* [[Fiat 1800]] (1959-1961)
* [[Fiat 1800]] (1959-1961)
* [[Fiat 2100]] (1959-1961)
* [[Fiat 2100]] (1959-1961)
-
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>_FMrdaxfjY0</youtube>______
+
|bgcolor="silver" style="color:silver"|___[[Fájl:03fiat500_topolino.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 500 Topolino''']]___ [[Fájl:05fiat1100.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1100''']] [[Fájl:06Fiat_1500_1.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1500''']][[Fájl: 07fiat1800_2100.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1800 - 2100''']]
 +
|-
 +
|align="center" colspan="2" style="border:outset 2px gold"|[[Fájl:08fiat2100ghia.jpg|720px|FIAT 2100 Ghia Coupe]]
 +
|
|}
|}

A lap 2012. október 28., 14:29-kori változata

FIAT
Fiat logo 1901.jpg
FIAT márkajelzés 1901-ből.
Alapítva1899. július 11.
AlapítóGiovanni Agnelli
SzékhelyTurin, Olaszország
A(z) FIAT weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán FIAT márkatörténet

Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899

A FIAT-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította Giovanni Agnelli di Bricherasio és Count Carlo Biscaretti di Ruffia. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.

Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres Fiat 500-as modell előfutára volt.

A cégnél a frontkerék hajtás először 1969-ben jelent meg a Fiat 127-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a Lada-nak is "ihletet adó" Fiat 124-es elődmodell - az év autója lett Európában.

Veterán Fiat autók

A FIAT által gyártott modellek sokáig a klasszikus felépítést követték (orrmotor, hátsó kerék meghajtás). Az alapítástól kezdve számos egyén megoldással gazdagították az autótechnika tárházát, a motor, az erőátvitel és a futóművek kialakítása terén is. Az 1950-es években a kisautóknál a farmotoros kivitelek számítottak újdonságnak, míg az első fronthajtásos modellek a múlt század '70-es éveiben meg nem jelentek (FIAT 127).

Jellemző a szoros kapcsolattartás, mind az olasz (Ferrari) és nemzetközi márkákkal (Steyr, NSU, Simca, Polski Fiat -1934-, SEAT) mind a jelentős formatervező irodák többségével (Bertone, stb) Az átadott liszencek (Polski FIAT, Lada, Zastava, NSU-FIAT, Steyr-FIAT, Steyr-Puch) száma is bizonyítja ezt, de nem csak egyoldalú együttműködésről volt szó. A FIAT Panda 4*4 meghajtását és felfüggesztését a Steyr-Puch gyakorlott mérnökei végezték, akik a Mercedes G sorozat kialakításához is nagyban hozzájárultak (most MAGNA-STEYR)

A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.

A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cégcsoporthoz tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a Fiat cégcsoport Wikipédia HU oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.

Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek (Szerkesztési irányelvek), továbbá a Gyorstalpaló szerkesztőknek cikk tanulmányozása után.


1899-1929

FIAT 520 Superfiat

1930-1939

FIAT Ardita 1935

1940-1959

FIATlog1959 1965.jpg
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
  • 1954 Fiat 1900 Diesel
1955
1956
1957
1958
1959
___
FIAT 500 Topolino
___
FIAT 1100
FIAT 1500
FIAT 1800 - 2100
FIAT 2100 Ghia Coupe

1960-1969

1960
1961
1962
1963
1964
1965

1966

1967
1968
1969
__________

1970-1979

1970
  • 1970 Fiat 124 Special T
  • 1970 Fiat 418 urban bus
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
__________

1980-tól

Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.

1981
1982
1983
__________

FIAT legendák

FIAT fénykép és videó gyűjtemény

Kapcsolódó FIAT hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg