Steyr
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. | |
STEYR-WERKE AG. | |
Alapítva | 1915 |
Alapító | Hans Ledwinka |
Megszűnt | 1978 |
Székhely | Steyr, Ausztria |
Kulcsemberek | Dr. Ferdinand Porsche |
A(z) Steyr, 1934-től Steyr-Daimler-Puch AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán Steyr márkatörténet
Az eredetileg fegyverek gyártásával foglalkozó osztrák Steyr az I. világháború után – a vesztes oldalt érintő hadiipari tevékenységtől való eltiltás következtében - új lehetőségeket keresett. A Steyr alapvetően a nagyobb méretű autók gyártására ált rá, mely nem sokkal később – a gazdasági válság közeledtével - hibás döntésnek bizonyult. A céghez 1929-ben külsős tervezőként Dr. Ferdinand Porsche érkezett, aki több modellt is készített a Steyr megbízásából. A cég nem sokkal később összeolvadt az Austro - Daimler-rel, így jött létre a Steyr-Daimler-Puch, mely a II. világháború közeledtével visszatért a kaptafához, ismét a fegyvereket, illetve katonai célokra kifejlesztett különböző gépjárműveket gyártott.
A háború után lebombázott gyárat viszonylag hamar újjáépítették, így először bicikliket, majd robogókat, végül Steyr motorral szerelt Fiat-okat állítottak elő, egészen 1978-ig, amikor is az autógyártást beszüntették.
Veterán Steyr személyautók (Pkw)
Steyr Type VII (1925-1928)
Steyr személyautók 1932-ig
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr_Type_II | (1920_1924) | S-6 hengeres, 3300 ccm. Futómű, első felfüggesztés hagyományos, hátsó: félelliptikus rugók. Fék: hátsó kerekeken, később teljes. 2150 példány. | |
Steyr Type III | (1930-) | Fájl:------ | (Tehergépkocsi) |
Steyr Type IV | (1921-1925) | mint a Type II, de S-4 hengeres, 950 példányban készül 1925-ig. | |
Steyr Type V | (1924-1925) | 1850 db (12/40) 2200 ccm-es/S-4 hengeres/40 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó | |
Steyr Type VI | (1924-1928) | Sport-túra alapkivitel, többféle felépítménnyel, 90 LE(85 db) és 145 LE(60 db) változatok, 4000/4900 ccm, néhány példány: kompresszoros. (sedan 4,4l, és race car 4,9l) | |
Steyr Type VII | (1925-1928) | (12/50) 2150 db S-6 hengeres, 3300 ccm-es/50 LE motor, klasszikus alváz és futómű, 4 fok. váltó | |
Steyr Type XII | (1925 1929) | 6 hengeres, 1560 ccm, 30 LE. Új alváz konstrukció, hagyományos első felfüggesztés, hátsó kerekek - független susp.(Schwingachse). Futószalagon gyártva, súlya 1085 kg, négyajtós roadster, maximális sebessége 85 km/h, 11.124 db, 1925-1929. -Variant- kereskedelmi típus XII N, 1927-1929 (2180 jármű). | |
Steyr_Type_XVI | (1928-1929) | 400 db 4000 ccm, hasonló a Type VI-hoz, könnyebb vázszerkezet, új futómű | |
Steyr Type 20 | (1928-1929) | 6 hengeres, 2070 cc, 95 km/h, 2900 db (14/35) | |
Steyr Austria | (1929) | Limousine és sport tourer, S-8 hengeres, 5300 ccm, 100 Le-s motor, 3 db; | |
Steyr Type 30 | (1930-1932) | tervező: Ferdinad Porsche, S-6 hengeres, 2200 ccm/40LE 4(*2)fokozatú váltó, többféle felépítmény (16/40) | |
Steyr 30S | (1931-1933) |
Steyr személyautók 1932-1945 között (Steyr-Daimler-Puch)
Steyr-220 sport kabriolett
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr_Opel | (1932_____) | 432 db, 1200 ccm | |
Steyr-130 | (1930-1932) | (--- ) | |
Steyr-230 | (1932-1935) | ||
Steyr-430 | (1933-1935) | (--- ) | |
Steyr-100 | (1934-1936) | ||
Steyr-530 | (1935-1936 ) | ||
Steyr-120 | (1936-1937) | ||
Steyr-50 | (1936-1938) | ||
Steyr-125 | (1937) | ||
Steyr-200 | (1937-1938) | ||
Steyr-630 | 1937-1939 | (500 built with bodies: Limousine, Cabriolet, Luxus-Cabriolet (by Gläser, Keibl), Ambulance) | |
Steyr-55 | 1938-1940 | this model is Steyr-50 with 1158cc engine | |
Steyr-250 | 1938-1940 | ||
Steyr-220 | 1938-1941 |
Steyr speciális-, haszon-, és katonai gépjárművek 1945-ig (Lkw)
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr_III_12/34 | (1922_1928) | 2,5 to 12/34 LE 3,3 ltr, S-6 hengeres | |
Steyr XII N 6/30 | (1927-1930) | .. to 6/30 LE, 2.2 l, S-4 hengeres OHC, 2180 db | |
Steyr XV 12/45 | (1928-) | 2,5 - 3 to 12/45 LE 3,3 ltr S-6 hengeres A válság után 1930-ban, Steyr nem egy "igazi" teherautó épült. A legtöbb 1941 előtt épített néven Steyr teherautók volt könnyű járművek technológián alapuló gépkocsik Steyr 30-630 és 100/200 és Steyr 55. | |
Steyr XVII | (1928-) | 3,0 to 15/60 LE 4 ltr S-6 hengeres Busz (22 fh)424 db, a XV. tipus nyomán | |
Steyr XII N, B, | (1927-1930) | 6/30 LE 1,6 ltr S-4 hengeres többcélú felépítmények, a kor igényei szerint | |
Steyr 40 | (1931-1939) | 8/40 LE 2,1 ltr S-6 Zyl többcélú kisteher, Steyr 30 alapelemeivel | |
Steyr 240 | (1933-1934) | 8/45 PS 2,1 ltr 6-Zyl | |
Steyr 540 | (1936-1937) | Steyr 40 N / Steyr 540 45 PS 2,1 ltr 6 Zyl | |
Steyr 740 | (1937-1939) | 55 PS 2,3 ltr 6 Zyl | |
Steyr 110 | (1934-1938) | Steyr 100 alapokon kialakított 32 Le, 1,4 ltr S-4 henger | |
Steyr 210 | (1934-1938) | NO IMAGE[[Fájl:|250px]] | Steyr 210 35 PS 1,5 ltr 4 Zyl |
Steyr 150 | (1938-1940) | 25,5 PS 1,2 ltr S-4 hengeres, többcélú felépítmény | |
Steyr 250 | (1938-1940) | 25,5 PS 1,2 l S-4 hengeres, többcélú | |
Steyr 40D 140 | (1932-) | (GelWg.) 8/40 PS 2,1 ltr S-6 hengeres, katonai kivitel | |
Steyr 40D 340 | (1933-) | (Geländewg. BH) 8/45 PS 2,1 l S-6 hengeres | |
Steyr-40D 440 | (1935-1937) | (Geländewg.) 45 LE 2.1 l, S-6 hengeres | |
Steyr 40D 640 | (1937-1941) | ||
Steyr 40D 643 | (1938-1941) | ||
Steyr-640 | (1939-1941) | (Geländewg.)55 LE, 2.3 l, S-6 hengeres | |
Steyr-270 | 1941-1944 | ||
Steyr-1500A | 1941-1944 | ||
Steyr-2000A | 1944 | ||
Steyr-470 RSO | (1942-1943) | ||
Steyr-470 RSO schwimm | (~1943) |
Steyr-Daimler-Puch 1945 után
Steyr személygépkocsik 1945-től
A háború után a Steyr-Daimler-Puch dízel motorral szerelt teherautók és buszok, kis és nagy traktorok sok-sok típusát gyártotta és újraindult a személygépkocsi és motorkerékpár gyártás is.
Steyr 2000 (1954)
A személygépkocsik közül először a FIAT 1100 E modellt kezdte összeszerelni, majd kifejlesztve saját 1400 ccm-es motorját a Fiat 1400-as nyomán, "Steyr 2000" néven kezdte gyártani. 1957-tól egészen az 1970-es évekig gyártották a kis Puch 500 szériát a FIAT 500 licence alapján, a motor azonban osztrák tervezésű, 2 hengeres, léghűtéses boxer elrendezésű volt.
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr-FIAT 500 Topolino | (1949-1954) | ||
Steyr-FIAT 1100e | (1948~****) | ||
Steyr-FIAT 1100E | (1949-1953) | 1400 ccm -es Steyr motor | |
Steyr 2000 | (1953-1959) | 2000 ccm-es Steyr alapmotor,>> luxus, 2300 sport, cabriolett változatok | |
Steyr-Puch 500 | (1957-1973) | Steyr-500, 600, 650 ccm-es 2 hengeres boxer, léghűtés | |
Steyr-FIAT 126 | (1973~****) | Steyr 650 ccm-es boxermotorral |
Steyr "off-road"
Nagyon jelentős volt a számos terepjáró autótípus, melyet az osztrák gyárban szereltek össze, az eredetihez képest kisebb-nagyobb módosításokkal. Elsőnek pl.: a kéthengeres Haflinger és a 4 x 4 vagy 6 x 6-os Pinzgauer, majd a Fiat Panda 4x4 (999cc), ezeket pedig a Mercedes G-Puch követte. A Haflinger-t 1959-1974 állították elő, a Pinzgauer-t 1971-2000-ig, míg a Puch G (más néven a Mercedes G-osztály), 1979-ben.
"Puch G" sorozat, - military -
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Steyr_Haflinger | (1959_1974) | Steyr Puch 500 alapokon The Haflinger is a small, lightweight, four wheel drive, high mobility vehicle about 3.5 m long and 1.5 m wide, powered by a 643 cc twin horizontally opposed, rear mounted, air-cooled engine. Weighing around 600 kg (1322.8 lb), the Haflinger can be lifted by four strong people and yet can carry a load of 500 kg (1102.3 lb). This truck falls into the category of the light utility vehicle. | |
Steyr Pinzgauer | (1971-folymatos) | Engine Inline 4-cylinder Steyr-designed petrol/gasoline engine, or inline 5- or inline 6- cylinder diesel engine
65 kW (88 PS; 87 bhp) Payload capacity 2.5 tonnes[1] Transmission 5-speed manual 4-speed automatic (Pinzgauer II) Suspension 4- or 6-wheel drive Operational range 400 km (249 mi) Speed 4x4: 110 km/h (68 mph) / 6x6: 100 km/h (62 mph) | |
Fiat Panda 4x4 Steyr | (1983~89) | A Steyer-Puch fejlesztette ki a Panda 4x4 hajtásláncát egyezik a Panda spcf. | |
Puch G-klasse | (1979-) | (Mercedes G-klasse) egyezik a Gklasse spcf | |
Steyr 12M18 | (199-) | Engine: liquid-cooled six - cylinder - 4 - stroke diesel engine with direct injection and turbo-charging
Engine power: 130 kW (177 hp) Drive: Permanent all-wheel Design speed: 98 km / h Range: 700 km Maximum load: 5150 kg Total weight: 11500 kg Facilities: Winch, hydraulic platform |
12M18 "OFF Road"
Steyr haszongépjárművek
Teherautók, buszok és speciális felépítményű gépjárművek széles skáláján mozgott a termékkínálat. A hazai utakon is találkozunk még velük.
Speciális mentőautó, Puch - Pinzgauer
A Steyr és a Csepel Autógyár
A II. VH után a Csepel Autógyár, Steyr motorok liszencei alapján kezdte meg gépjármű motorjainak fejlesztését, ebből kínálunk egy kis ízelítőt.
Egy tanulságos cikkrészlet idézete
A Csepel Autógyár, amely semmilyen kapcsolatban nem állt a Csepel Vas- és Fémművekkel közel 30 éven át készített teherautókat, s egészen az 1990-es évekig fennmaradt, mint alkatrész-beszállító. Az első Steyr-liszensz alapján készített 350-től a Lapplanderig hosszú, s göröngyös volt az út.
A politikai és gazdasági környezet megváltozása, a tervutasításos gazdálkodás bevezetése során a kormány a járműközlekedés problémáit is számba vette. A gyökeres átalakítások, – melyekbe a vállalatok államosítása is beletartozott – végén, s az újonnan alakult KGST rendelkezéseinek megfelelően Magyarország az autóbusz- és teherautógyártásra koncentrált. Az újonnan létrejövő termelőüzemek, az Ikarus és a Csepel Autó termelésének beindításával új fejezet kezdődött a hazai autóipar történetében.
1945-1948 – azaz az első hároméves terv során a magyar autó- és traktorgyártó vállalatok, a Mávag és a Rába háború előtti típusaik gyártását folytatták tovább. A Nehézipari Központ (NIK) 1948 folyamán felmérte az igényeket. A Beszkárt modernebb Diesel-motort és autóbuszt kért; a MÁVAUT nem csupán a Beszkárt támogatását kérte, de megemlítette, hogy szükségük lenne egy 30-35 személyes új busztípusra is; a Honvédelmi Minisztérium illetékesei 1,3 és 3,5 tonnás terepjáró gépkocsikra vágytak; a Földművelésügyi Minisztérium új traktortípus kialakítását szorgalmazta.
A Nehézipari Központ úgy találta, hogy külföldi liszensz vásárlásával ezek az igények gyorsan teljesíthetőek. Három gyárat szemeltek ki:
- Gräf & Stift, Ausztria
- Steyr, Ausztria
- MAN, Németország
Mivel a győri Rába már régóta a MAN partnere volt, ezért Winkler Dezsőt kérték fel a tárgyalásokra. A MAN azonban Németország nyugati zónájába esett, így a párbeszéd lassan folyt. A Steyr-hez azonban jó kapcsolatot biztosított Puch János, aki a háború előtt a Steyr-Austro Daimler képviselet vezető tisztviselője volt, s az államosítás után a NIK kötelékében helyezkedett el.
Puch segítségével a Nehézipari Központ munkatársai meglátogathatták a Steyr gyárat, s megtekintették a gyár új típusait. A Steyr 1948-ban kezdte meg új dízelmotor családjának gyártását. Az egy-, két- és négyhengeres erőforrások főbb szerkezeti egységei csereszabatosak voltak. A dízelmotorok mellett elkészült több új tehergépkocsi- és traktor is. A NIK munkatársait főleg a 380-as típusú teherautó nyűgözte le.
Steyr-380
Motorkerékpárok a Steyr és a Puch gyártásban
Puch 250 SGS (1965)
(részletesebben lásd /2012. szeptembertől/ a motorkerékpár márkák oldalán Puch márkanéven)
Az osztrák Puch cég az első motorkerékpárt 1903-ban szerelte össze. 1912-ben, amikor a cégalapító Johann Puch nyugdíjba ment, a gyár több mint 300 motorkerékpárt és autót szerelt össze évente, mellesleg még 16.000 kerékpárt is. Az üzleti élet jelentősen lelassult az első világháború végét követően, majd 1934-ben, mikor összevonták a Steyr-t és Austro-Daimler-t, a Puch is az összevonás örvényébe került. Hát kérem, így alakult ki a Steyr-Daimler-Puch.
Puch motorokat szerelt az AGS, Dalesman, DMF, Ganna, Meray, Monark, Tomos és egyéb márkák.
A cég készített egy sor motorkerékpár és motoros robogó típust is, melyekből számos modell került forgalomba az Egyesült Államokban, így a a Sears Roebuck, az SR 125 motorkerékpár, amelyet "házilagos összeszerelésre" dobozban szállítottak a megrendelő otthonában. Az Austro-Daimler külön ágazatot épített ki a nehéz traktorok és teherautók gyártására, még 1915 előtt Ennek hagyományain a Steyr, a saját civil mezőgazdasági vontató fejlesztését újraindítva, a termelést 1947-ben kezdte meg.
A háború után a Steyr-Daimler-Puch folytatta a kerékpárok és segédmotoros kerékpárok gyártását, fokozatosan létrehozva a forgalmazói láncot több országban is,így pl.: a kerékpárokat forgalmazó Sears céggel. Az 1970-es évek közepén a "Steyr-Daimler-Puch-Amerika" néven Connecticut (USA) jegyezték be, amely kerékpárok és mopedek behozatalára és forgalmazására jött létre.
Az Austro-Daimler-Puch kerékpárok gyártása a grazi (AT)üzemben maradt, amíg a motorkerékpár és kerékpár gyártás részlegeit a cég 1987 közepén eladta a "Piaggio & CSPA Olaszország" vállalkozásának.
A Steyr és a Puch jellegzetes termékei, kiemelkedő tartósságuk és szívósságuk miatt sok lelkes rajongót szereztek szerte a világon.
Típus | Évjárat | Fénykép | Ismertetés, megjegyzés |
---|---|---|---|
Puch 175 Sears Allstate | (1963) | A Steyr-Puch a Puch motorkerékpárokat a tengerentúlon, Sears, Allstate és Roebuck neveken forgalmazta, házilagos összeszereléssel is. | |
Puch 175 ISDT | (1963) | International Six Day Trial modell, Sears (USA) | |
Puch_250_SGS | (1965) | ||
Puch SR 125 | (1967_____) |
- Puch SR 125
- Sears Allstate 1959 Puch
Kapcsolódó Steyr hivatkozások
- Wikipédia Steyr-Daimler-Puch EN
- Wikipédia Steyr-Daimler-Puch DE
- Wikipédia Steyr Gmbh
- Steyr Motors official website
- Steyr tipuslista