FIAT

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
a (1970-1979: formátum másolás)
a (1970-1979: jav)
 
(18 közbeeső változat nincs mutatva)
12. sor: 12. sor:
| honlap = http://www.fiat.com
| honlap = http://www.fiat.com
}}
}}
 +
== Veterán FIAT márkatörténet ==
== Veterán FIAT márkatörténet ==
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
[[Fájl:01_1899_FIAT3_5HP.JPG|thumb|left|440px|'''Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899''']]
[[Fájl:01_1899_FIAT3_5HP.JPG|thumb|left|440px|'''Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899''']]
A '''FIAT'''-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította [[Giovanni Agnelli di Bricherasio]] és [[Count Carlo Biscaretti di Ruffia]]. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.  
A '''FIAT'''-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította [[Giovanni Agnelli di Bricherasio]] és [[Count Carlo Biscaretti di Ruffia]]. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.  
19. sor: 21. sor:
Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres [[Fiat 500]]-as modell előfutára volt.  
Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres [[Fiat 500]]-as modell előfutára volt.  
-
A cégnél a frontkerék hajtás először 1969-ben jelent meg a [[Fiat 127]]-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a [[Lada]]-nak is "ihletet adó" [[Fiat 124]]-es elődmodell - az év autója lett Európában.
+
A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a [[Fiat 127]]-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a [[Lada]]-nak is "ihletet adó" [[Fiat 124]]-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította.
 +
 
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Veterán Fiat autók ==
== Veterán Fiat autók ==
32. sor: 36. sor:
A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.
A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.
-
A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cégcsoporthoz tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a [http://hu.wikipedia.org/wiki/Fiat#A_c.C3.A9gcsopothoz_tartoz.C3.B3_egykori_.C3.A9s_jelenlegi_t.C3.ADpusok Fiat cégcsoport Wikipédia HU] oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.  
+
A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cég csoporthjához tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a [http://hu.wikipedia.org/wiki/Fiat#A_c.C3.A9gcsopothoz_tartoz.C3.B3_egykori_.C3.A9s_jelenlegi_t.C3.ADpusok Fiat cégcsoport Wikipédia HU] oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.  
Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek ([[Szerkesztési irányelvek]]), továbbá a [[Gyorstalpaló szerkesztőknek]] cikk tanulmányozása után.
Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek ([[Szerkesztési irányelvek]]), továbbá a [[Gyorstalpaló szerkesztőknek]] cikk tanulmányozása után.
38. sor: 42. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1899-1929'''===
==='''1899-1929'''===
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
|-
|-
-
|
+
|bgcolor="beige"|
*1899 [[Fiat 4 HP|Fiat 3.5 CV]]
*1899 [[Fiat 4 HP|Fiat 3.5 CV]]
*1900 [[Fiat 6 HP]]
*1900 [[Fiat 6 HP]]
75. sor: 80. sor:
*1928 [[Fiat 525]]
*1928 [[Fiat 525]]
*1929 [[Fiat 514]]
*1929 [[Fiat 514]]
-
|bgcolor="silver"|[[Fájl:Fiat-520-superfiat-03.jpg|thumb|520px|'''FIAT 520 Superfiat''']]
+
|bgcolor="silver"|[[Fájl:Fiat-logo18992.jpg|center]]
 +
----
 +
 
 +
[[Fájl:Fiat-520-superfiat-03.jpg|thumb|520px|'''FIAT 520 Superfiat''']]
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1930-1939'''===
==='''1930-1939'''===
100. sor: 109. sor:
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1940-1959'''===
==='''1940-1959'''===
{|align="center" style="border:inset 6px lightblue"
{|align="center" style="border:inset 6px lightblue"
|-
|-
-
|
+
|align="center" style="border:outset 4px silver"|[[Fájl:FIATlog1959_1965.jpg|200px]]
 +
|align="center" bgcolor="lightgrey"|<youtube>_FMrdaxfjY0</youtube>
 +
|-
 +
|style="border:outset 4px silver"|
  1948
  1948
*1948 [[Fiat 1100|Fiat 1100 S Coupé]]
*1948 [[Fiat 1100|Fiat 1100 S Coupé]]
131. sor: 144. sor:
*1956 Fiat 600D Multipla
*1956 Fiat 600D Multipla
* [[Fiat Neckar 1100 E]] (1956-1957)
* [[Fiat Neckar 1100 E]] (1956-1957)
-
* [[Fiat Neckar 1100 E Familiale]] (1956-1957)
+
** [[1100 E Familiale]] (1956-1957)
* [[Fiat 1100 Transformalible]] (1956-1957)
* [[Fiat 1100 Transformalible]] (1956-1957)
  1957
  1957
154. sor: 167. sor:
* [[Fiat 1800]] (1959-1961)
* [[Fiat 1800]] (1959-1961)
* [[Fiat 2100]] (1959-1961)
* [[Fiat 2100]] (1959-1961)
-
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>_FMrdaxfjY0</youtube>______
+
|bgcolor="silver" style="color:silver"|___[[Fájl:03fiat500_topolino.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 500 Topolino''']]___ [[Fájl:05fiat1100.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1100''']] [[Fájl:06Fiat_1500_1.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1500''']][[Fájl: 07fiat1800_2100.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1800 - 2100''']]
 +
|-
 +
|align="center" colspan="2" style="border:outset 2px gold"|[[Fájl:08fiat2100ghia.jpg|720px|FIAT 2100 Ghia Coupe]]
 +
|
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
=== '''1960-1969''' ===
=== '''1960-1969''' ===
266. sor: 283. sor:
* [[Fiat Dino 2400 Coupé]] (1969-1972)
* [[Fiat Dino 2400 Coupé]] (1969-1972)
* [[Fiat 130]] (1969-1971)
* [[Fiat 130]] (1969-1971)
-
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
+
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>956VmSEFDsQ</youtube>______
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1970-1979'''===
==='''1970-1979'''===
-
{|align="center" style="border:inset 6px crimson"
+
{|align="center" style="border:inset 6px orangered"
|-
|-
|
|
356. sor: 374. sor:
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1980-tól'''===
==='''1980-tól'''===
 +
Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.
Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.
 +
{|align="center" style="border:inset 6px navy"
 +
|-
 +
|
  1981
  1981
* [[Fiat Rtimo Abarth 105 TC]] (1981-1985)
* [[Fiat Rtimo Abarth 105 TC]] (1981-1985)
378. sor: 401. sor:
* [[Fiat Ritmo Abarth 130 TC]] (1983-1986)
* [[Fiat Ritmo Abarth 130 TC]] (1983-1986)
* [[Fiat Ritmo Bertone]] (1985-1988)
* [[Fiat Ritmo Bertone]] (1985-1988)
-
 
+
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
 +
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== '''FIAT legendák''' ==
== '''FIAT legendák''' ==
 +
[[Fájl:102fiatmefistofele1924.jpg|720px|center]]
 +
[[Fájl:103Fiat_Logo.jpeg|frame|center|'''FIAT logók 1899-2077''']]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== '''FIAT fénykép és videó gyűjtemény''' ==
== '''FIAT fénykép és videó gyűjtemény''' ==
 +
[[Fájl:19Fiat_Dino_2400_Bertone.jpg|740px|center|'''FIAT Dino 2400 ''(Bertone design)''''']]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások ==
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások ==
396. sor: 426. sor:
*[http://www.fiat.com/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_COM/home.jsp FIAT Művek]
*[http://www.fiat.com/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_COM/home.jsp FIAT Művek]
-
[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 
-
[[Fájl:backtop.jpg|link=FIAT]]
 
 +
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown"
 +
|-
 +
|style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
|bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"|
 +
*'''[[Szerkesztési irányelvek]]'''
 +
*'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]'''
 +
*'''[[Kapcsolat]]'''
 +
|style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=FIAT]]
 +
|}
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]

A lap jelenlegi, 2012. december 2., 20:48-kori változata

FIAT
Fiat logo 1901.jpg
FIAT márkajelzés 1901-ből.
Alapítva1899. július 11.
AlapítóGiovanni Agnelli
SzékhelyTurin, Olaszország
A(z) FIAT weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán FIAT márkatörténet

VeteranBanner2012b.jpg

Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899

A FIAT-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította Giovanni Agnelli di Bricherasio és Count Carlo Biscaretti di Ruffia. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.

Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres Fiat 500-as modell előfutára volt.

A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a Fiat 127-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a Lada-nak is "ihletet adó" Fiat 124-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította.

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán Fiat autók

A FIAT által gyártott modellek sokáig a klasszikus felépítést követték (orrmotor, hátsó kerék meghajtás). Az alapítástól kezdve számos egyén megoldással gazdagították az autótechnika tárházát, a motor, az erőátvitel és a futóművek kialakítása terén is. Az 1950-es években a kisautóknál a farmotoros kivitelek számítottak újdonságnak, míg az első fronthajtásos modellek a múlt század '70-es éveiben meg nem jelentek (FIAT 127).

Jellemző a szoros kapcsolattartás, mind az olasz (Ferrari) és nemzetközi márkákkal (Steyr, NSU, Simca, Polski Fiat -1934-, SEAT) mind a jelentős formatervező irodák többségével (Bertone, stb) Az átadott liszencek (Polski FIAT, Lada, Zastava, NSU-FIAT, Steyr-FIAT, Steyr-Puch) száma is bizonyítja ezt, de nem csak egyoldalú együttműködésről volt szó. A FIAT Panda 4*4 meghajtását és felfüggesztését a Steyr-Puch gyakorlott mérnökei végezték, akik a Mercedes G sorozat kialakításához is nagyban hozzájárultak (most MAGNA-STEYR)

A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.

A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cég csoporthjához tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a Fiat cégcsoport Wikipédia HU oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.

Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek (Szerkesztési irányelvek), továbbá a Gyorstalpaló szerkesztőknek cikk tanulmányozása után.


VeteranBanner2012b.jpg

1899-1929

Fiat-logo18992.jpg

FIAT 520 Superfiat

VeteranBanner2012b.jpg

1930-1939

FIAT Ardita 1935

VeteranBanner2012b.jpg

1940-1959

FIATlog1959 1965.jpg
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
  • 1954 Fiat 1900 Diesel
1955
1956
1957
1958
1959
___
FIAT 500 Topolino
___
FIAT 1100
FIAT 1500
FIAT 1800 - 2100
FIAT 2100 Ghia Coupe

VeteranBanner2012b.jpg

1960-1969

1960
1961
1962
1963
1964
1965

1966

1967
1968
1969
__________

VeteranBanner2012b.jpg

1970-1979

1970
  • 1970 Fiat 124 Special T
  • 1970 Fiat 418 urban bus
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
__________

VeteranBanner2012b.jpg

1980-tól

Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.

1981
1982
1983
__________

VeteranBanner2012b.jpg

FIAT legendák

102fiatmefistofele1924.jpg
FIAT logók 1899-2077

VeteranBanner2012b.jpg

FIAT fénykép és videó gyűjtemény

FIAT Dino 2400 (Bertone design)


VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó FIAT hivatkozások


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg