FIAT

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Fiat autók: szerkeszt)
(Kapcsolódó FIAT hivatkozások: hiv szerk.)
292. sor: 292. sor:
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások ==
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások ==
 +
*[http://hu.wikipedia.org/wiki/Fiat FIAT Wikipédia HU]
 +
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_4_HP Az első FIAT 3.5HP Wikipédia EN]
 +
*[http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Fiat_models_since_1899 FIAT típuslista Wikipédia EN]
 +
*[http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat FIAT Wikipédia EN]
 +
*[http://www.fiatspa.com/en-US/Pages/Home.aspx FIAT S.p.A. cégcsoport]
 +
*[http://www.fiat.com/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_COM/home.jsp FIAT Művek]
 +
 +
[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]]
 +
[[Fájl:backtop.jpg|link=FIAT]]
 +
[[Kategória:Autómárka]]
[[Kategória:Autómárka]]

A lap 2012. október 24., 09:07-kori változata

FIAT
Fiat logo 1901.jpg
FIAT márkajelzés 1901-ből.
Alapítva1899. július 11.
AlapítóGiovanni Agnelli
SzékhelyTurin, Olaszország
A(z) FIAT weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán FIAT márkatörténet

Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899

A FIAT-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította Giovanni Agnelli di Bricherasio és Count Carlo Biscaretti di Ruffia. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.

Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres Fiat 500-as modell előfutára volt.

A cégnél a frontkerék hajtás először 1969-ben jelent meg a Fiat 127-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a Lada-nak is "ihletet adó" Fiat 124-es elődmodell - az év autója lett Európában.

Veterán Fiat autók

A FIAT által gyártott modellek sokáig a klasszikus felépítést követték (orrmotor, hátsó kerék meghajtás). Az alapítástól kezdve számos egyén megoldással gazdagították az autótechnika tárházát, a motor, az erőátvitel és a futóművek kialakítása terén is. Az 1950-es években a kisautóknál a farmotoros kivitelek számítottak újdonságnak, míg az első fronthajtásos modellek a múlt század '70-es éveiben meg nem jelentek (FIAT 127).

Jellemző a szoros kapcsolattartás, mind az olasz (Ferrari) és nemzetközi márkákkal (Steyr, NSU, Simca, Polski Fiat -1934-, SEAT) mind a jelentős formatervező irodák többségével (Bertone, stb) Az átadott liszencek (Polski FIAT, Lada, Zastava, NSU-FIAT, Steyr-FIAT, Steyr-Puch) száma is bizonyítja ezt, de nem csak egyoldalú együttműködésről volt szó. A FIAT Panda 4*4 meghajtását és felfüggesztését a Steyr-Puch gyakorlott mérnökei végezték, akik a Mercedes G sorozat kialakításához is nagyban hozzájárultak (most MAGNA-STEYR)

A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.

Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek (Szerkesztési irányelvek), továbbá a Gyorstalpaló szerkesztőknek cikk tanulmányozása után.

A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cégcsoporthoz tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a Fiat cégcsoport Wikipédia HU oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek a márkával kapcsolatban.

1899-1929

1930-1939

1940-1965

1966-1979



Szerkesztés alatt

Const1.gif

Kapcsolódó FIAT hivatkozások

VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg