Matra
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Matra koncepciók: foto) |
a (→Kapcsolódó hivatkozások: hivatkozások) |
||
72. sor: | 72. sor: | ||
* [http://rootes-chrysler.co.uk/car-history/history-matra.html Matra autógyártás története] | * [http://rootes-chrysler.co.uk/car-history/history-matra.html Matra autógyártás története] | ||
* [http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/history.html A Matra és a Renault Espace] | * [http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/history.html A Matra és a Renault Espace] | ||
+ | * [http://matra.com/article/historique-chiffres-cles/ Matra koncepciók] | ||
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" |
A lap 2016. február 5., 09:49-kori változata
Matra | |
Mécanique Aviation TRAction | |
Alapítva | 1964 |
Megszűnt | 1993 |
Székhely | Romorantin-Lanthenay , Franciaország |
Kulcsemberek | René Bonnet, Jean-Luc Lagardère |
A(z) Matra weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A korábban légügyi technológiákat beszállító cég a René Bonet felvásárlásával lépett be az autópiacra. A Matra (Mécanique Avion TRAction) kínálatában elsőként a René Bonet Djet modellje jelent meg, majd 1967-ben piacra dobta a Matra M530-as modellt. Habár a kupé formavilága megnyerő volt, s a Fordtól kölcsönvett V4-es is megbízhatónak tűnt, a Matra mégsem tudta sikerre vinni a modellt, elsősorban a viszonteladói hálózat fejletlensége miatt. Ennek felismerése vezetett a Simcaval történt együttműködési megállapodáshoz, így a Matra használhatta a Simca értékesítői hálózatát.
Az egyre szorosabbá váló együttműködés első közös gyümölcse a Bagheera volt, melynek egyetlen üléssorán a sofőrön kívül még két utas kapott szűkös helyet.
Egyes források szerint a Matra tervezte a Renault nagy sikerű modelljét, az első egyterűt, a Renault Espace-t, más források szerint csak részt vett a tervezésben, illetve a típus kezdeti gyártásában.
Veterán Matra autók
Szériagyártású modellek
- Matra Djet (1964-1966)
- Matra Jet 5 (1967-1968)
- Matra Jet 6 (1967-1968)
- Matra M530 (1967-1973)
- Matra Bagheera (1973-1980)
- Matra Rancho (1977-1984)
- Matra Murena (1981-1983)
- Matra Murena S (1982-1984)
Matra koncepciók
- Matra 6
- Matra P29
- Matra Renault Zoom
- Matra Laser by Michelotti
- Matra P43
- Matra P55
Versenyautók
- Matra MS5 F2 1967
- Matra MS10 F1 1968
- Matra MS80 F1 1969
- Matra MS84 F1 1969
- Matra 670 Le Mans 1972-1974
A Matra részvétele az autósportban
Az 1960-as évek közepén a Matra sikereket ért el Formula–3-ban és a Formula–2-ben az MS5 autóval. Jacky Ickx 1967-ben lenyűgöző teljesítményt nyújtott, a német nagydíjon. A belga a harmadik leggyorsabb lett az időmérő edzésen, amelyen Formula–1-es autók is részt vettek. 8:14-es idő futott az 1600 köbcentis F2-es Matra MS5-tel, ezzel több 3000 köbcentis F1-es autót is megelőzött. (A verseny kiesett a felfüggesztés eltörése miatt)
A Matra 1968-ban a Formula–1-ben nevezett saját csapatával, de Ken Tyrrell is Matra autókal indult. Tyrrell autóit a Cosworth DFV motorokkal szerelte fel, Jackie Stewart három versenyen győzött az idényben, az utolsó futamig esélyes volt a bajnoki címre a Matra MS10-zel. Az autó legfőbb újítása az eltérő szerkezetű üzemanyagtankja volt, amelyet a repülésből vettek át. Az autó ennek köszönhetően 15 kg-mal könnyebb lett. (az FIA veszélyesnek tartotta ezt a technológiát és 1970-ben betiltotta) 1969-ben a Matra visszavonta gyári csapatát, és a sikeresebb Tyrrell csapatra fókuszáltak csak. Stewart könnyedén megszerezte a bajnoki címet a Matra MS80-nal. Elsőként szerzett a sportágban bajnoki címet francia konstruktőr. Látványos teljesítmény hogy ez már a második eltöltött évben sikerült. A Lotus és a McLaren mellett a Matra is kísérletezett a négykerék-meghajtással 1969-ben, Johnny Servoz-Gavinnak sikerült egyedül pontot szereznie egy ilyen autóval, a Matra MS84-gyel.A Matra a Simca (az amerikai Chrysler leányvállalata) partnere lett, amely nem engedte meg, hogy a jövőben a Ford Cosworth motorral induljanak. 1970-ben a Matra a Simcával történt szerződés miatt a Tyrrellt a Matra V12-es motor használatára kérte. A Tyrrell költségvetésének nagy részét a Ford biztosította, valamint a francia állami tulajdonban lévő Elf olajipari cég szerződésben állt a Renault-val, amely kizárta a Simcával való együttműködést.
A Tyrrell és a Matra kapcsolata így véget ért, Ken Tyrrell saját autót épített, míg a Matra újra gyári csapatával és a V12-essel motorral vett részt a versenyeken, 1972-ig, de világbajnoki versenyeken futamgyőzelmek nem születtek.
A Matra motort szállított a Ligier-nek 1976-tól 1978-ig és 1981-től 1982-ig. Jacques Laffitte három győzelmet aratott a Ligier-Matrával.
A cég sikeres volt a sportautóversenyeken: 1972 és 1974 között három Le Mans-i 24 órás versenyt nyertek a Matra 670-essel, míg a Sportautó világbajnokságban 1973-ban és 1974-ben győztek.
Kapcsolódó hivatkozások
- A Matra cég története Wikipedia EN
- Matra sportautók Wikipédia HU
- Matra autógyártás története
- A Matra és a Renault Espace
- Matra koncepciók