FIAT
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
a (→1980-tól: szerkeszt, tábla, formátum) |
(→1940-1959: listaszerkesztés) |
||
104. sor: | 104. sor: | ||
{|align="center" style="border:inset 6px lightblue" | {|align="center" style="border:inset 6px lightblue" | ||
|- | |- | ||
- | | | + | |align="center" style="border:outset 4px silver"|[[Fájl:FIATlog1959_1965.jpg|200px]] |
+ | |align="center" bgcolor="lightgrey"|<youtube>_FMrdaxfjY0</youtube> | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 4px silver"| | ||
1948 | 1948 | ||
*1948 [[Fiat 1100|Fiat 1100 S Coupé]] | *1948 [[Fiat 1100|Fiat 1100 S Coupé]] | ||
131. sor: | 134. sor: | ||
*1956 Fiat 600D Multipla | *1956 Fiat 600D Multipla | ||
* [[Fiat Neckar 1100 E]] (1956-1957) | * [[Fiat Neckar 1100 E]] (1956-1957) | ||
- | * [[ | + | ** [[1100 E Familiale]] (1956-1957) |
* [[Fiat 1100 Transformalible]] (1956-1957) | * [[Fiat 1100 Transformalible]] (1956-1957) | ||
1957 | 1957 | ||
154. sor: | 157. sor: | ||
* [[Fiat 1800]] (1959-1961) | * [[Fiat 1800]] (1959-1961) | ||
* [[Fiat 2100]] (1959-1961) | * [[Fiat 2100]] (1959-1961) | ||
- | |bgcolor="silver" style="color:silver"| | + | |bgcolor="silver" style="color:silver"|___[[Fájl:03fiat500_topolino.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 500 Topolino''']]___ [[Fájl:05fiat1100.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1100''']] [[Fájl:06Fiat_1500_1.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1500''']][[Fájl: 07fiat1800_2100.jpg|thumb|center|460px|'''FIAT 1800 - 2100''']] |
+ | |- | ||
+ | |align="center" colspan="2" style="border:outset 2px gold"|[[Fájl:08fiat2100ghia.jpg|720px|FIAT 2100 Ghia Coupe]] | ||
+ | | | ||
|} | |} | ||
A lap 2012. október 28., 14:29-kori változata
FIAT | |
FIAT márkajelzés 1901-ből. | |
Alapítva | 1899. július 11. |
Alapító | Giovanni Agnelli |
Székhely | Turin, Olaszország |
A(z) FIAT weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán FIAT márkatörténet
A FIAT-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította Giovanni Agnelli di Bricherasio és Count Carlo Biscaretti di Ruffia. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.
Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres Fiat 500-as modell előfutára volt.
A cégnél a frontkerék hajtás először 1969-ben jelent meg a Fiat 127-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a Lada-nak is "ihletet adó" Fiat 124-es elődmodell - az év autója lett Európában.
Veterán Fiat autók
A FIAT által gyártott modellek sokáig a klasszikus felépítést követték (orrmotor, hátsó kerék meghajtás). Az alapítástól kezdve számos egyén megoldással gazdagították az autótechnika tárházát, a motor, az erőátvitel és a futóművek kialakítása terén is. Az 1950-es években a kisautóknál a farmotoros kivitelek számítottak újdonságnak, míg az első fronthajtásos modellek a múlt század '70-es éveiben meg nem jelentek (FIAT 127).
A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.
A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cégcsoporthoz tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a Fiat cégcsoport Wikipédia HU oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.
Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek (Szerkesztési irányelvek), továbbá a Gyorstalpaló szerkesztőknek cikk tanulmányozása után.
1899-1929
|
1930-1939
1940-1959
1948
1949
1950
1951
1952 1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
| ______ | |
1960-1969
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
| __________ |
1970-1979
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
| __________ |
1980-tól
Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.
1981
1982
1983
| __________ |
FIAT legendák
FIAT fénykép és videó gyűjtemény
Kapcsolódó FIAT hivatkozások
- FIAT Wikipédia HU
- Az első FIAT 3.5HP Wikipédia EN
- FIAT típuslista Wikipédia EN
- FIAT Wikipédia EN
- FIAT S.p.A. cégcsoport
- FIAT Művek