Magyarország veteránjármű parkja 2010-ben
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(Új oldal, tartalma: „ ''Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a '''VeteránPark''' által most közreadott statisztikából. A működ…”) |
|||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | == Öreg autó nem vén autó == | ||
''Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a '''VeteránPark''' által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.'' | ''Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a '''VeteránPark''' által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.'' | ||
11. sor: | 12. sor: | ||
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagyrészük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb daraszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márka található, ez alól csal a [[Volkswagen]] két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az [[MZ]] nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több [[Pannónia]] típus és a [[Danuvia]] 125 is felküzdette magát. | A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a [[Lada]] 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagyrészük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb daraszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márka található, ez alól csal a [[Volkswagen]] két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az [[MZ]] nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több [[Pannónia]] típus és a [[Danuvia]] 125 is felküzdette magát. | ||
Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak. | Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak. | ||
+ | |||
+ | == Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó == | ||
+ | # Panhard Levassor (1898) | ||
+ | # Panhard Levassor (1899) | ||
+ | # Panhard Levassor (1900) | ||
+ | # De Dion Bouton (1902) | ||
+ | # Fiat Wiener Dolomit C3 (1910) | ||
+ | # Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914) | ||
+ | # Ford T-modell (1917) | ||
+ | # Citroën C2 (1922) | ||
+ | # Citroën Torpedo II (1922) | ||
+ | # Salmson Val 3 (1923) | ||
+ | |||
+ | ''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010'' | ||
+ | |||
+ | == Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor == | ||
+ | # Indian Scout (1927) | ||
+ | # D-Rad R-06 (1928) | ||
+ | # Harley-Davidson JD (1928) | ||
+ | # Indian 101 Scout (1928) | ||
+ | # Jawa CZ 125 (1928) | ||
+ | # MZ TS 125 (1928) | ||
+ | # NSU 501 T (1928) | ||
+ | # BMW R16 (1929) | ||
+ | # Indian D G P (1929) | ||
+ | # Harley-Davidson 30 (1930) | ||
+ | |||
+ | ''Forrás: VeteránPark – KSH, 2010'' | ||
+ | |||
+ | == Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó == | ||
+ | # Lada 2101 (11896) | ||
+ | # Volkswagen Golf (4280) | ||
+ | # Trabant 601 (5959) | ||
+ | # Wartburg 353 (3173) | ||
+ | # Lada 2103 (2739) | ||
+ | # Volkswagen 1300 (2710) | ||
+ | # Skoda 105 (2118) | ||
+ | # Polski Fiat 126P (1944) | ||
+ | # Skoda 120 (1158) | ||
+ | # Skoda S100 (1113) | ||
+ | |||
+ | Forrás: VeteránPark – KSH, 2010 | ||
+ | |||
+ | == Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor == | ||
+ | |||
+ | # MZ TS 125 (1884) | ||
+ | # MZ TS 250 (1782) | ||
+ | # Pannónia T5 (1547) | ||
+ | # Jawa 250 (1056) | ||
+ | # Pannónia P10 (739) | ||
+ | # MZ TS 125/1 (650) | ||
+ | # MZ ES 250/2 (591) | ||
+ | # Jawa 350 (479) | ||
+ | # Danuvia 125 (478) | ||
+ | # Pannónia P12 (336) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''A VeteránPark statisztika háttere''' | ||
+ | |||
+ | ''A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse le az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk vagy eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát. | ||
+ | '' | ||
+ | |||
[[Kategória:Sajtóközlemény]] | [[Kategória:Sajtóközlemény]] |
A lap 2011. január 18., 15:59-kori változata
Tartalomjegyzék |
Öreg autó nem vén autó
Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.
Oldalunk a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve látképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer.
A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó egyébként a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion Bouton, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak” tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.
Sok az egypéldányos darab
A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagyrészük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb daraszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márka található, ez alól csal a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típus és a Danuvia 125 is felküzdette magát. Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos” – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó
- Panhard Levassor (1898)
- Panhard Levassor (1899)
- Panhard Levassor (1900)
- De Dion Bouton (1902)
- Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
- Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
- Ford T-modell (1917)
- Citroën C2 (1922)
- Citroën Torpedo II (1922)
- Salmson Val 3 (1923)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor
- Indian Scout (1927)
- D-Rad R-06 (1928)
- Harley-Davidson JD (1928)
- Indian 101 Scout (1928)
- Jawa CZ 125 (1928)
- MZ TS 125 (1928)
- NSU 501 T (1928)
- BMW R16 (1929)
- Indian D G P (1929)
- Harley-Davidson 30 (1930)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó
- Lada 2101 (11896)
- Volkswagen Golf (4280)
- Trabant 601 (5959)
- Wartburg 353 (3173)
- Lada 2103 (2739)
- Volkswagen 1300 (2710)
- Skoda 105 (2118)
- Polski Fiat 126P (1944)
- Skoda 120 (1158)
- Skoda S100 (1113)
Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor
- MZ TS 125 (1884)
- MZ TS 250 (1782)
- Pannónia T5 (1547)
- Jawa 250 (1056)
- Pannónia P10 (739)
- MZ TS 125/1 (650)
- MZ ES 250/2 (591)
- Jawa 350 (479)
- Danuvia 125 (478)
- Pannónia P12 (336)
A VeteránPark statisztika háttere
A VeteránPark szerkesztői megkeresték a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy gyűjtse le az 1980-ban vagy azelőtt gyártott, Magyarországon forgalomban lévő járművek listáját. Az adatok a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi, 2010. június 30-án végrehajtott frissítése alapján készültek. A VeteránPark a toplisták összeállítása során csak azokat a márkákat és típusokat vette figyelembe, melyek nem kerültek átépítésre, állapotuk vagy eredeti vagy a korabeli gyártásnak megfelelő. A darabszámok alapján készült 10-es listák esetében egy adott típus az évjáratok összesítésével képviseltette magát.