Matra

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Matra autók: szerk.)
(Veterán Matra autók: fotók)
20. sor: 20. sor:
== Veterán Matra autók ==
== Veterán Matra autók ==
-
 
+
[[Fájl:Matra Sports logo 1967.gif]] MATRA SPORT [[Fájl:MatraM660 2 rszd.jpg]]
=== Szériagyártású modellek ===
=== Szériagyártású modellek ===
* [[Matra Djet]] (1964-1966)
* [[Matra Djet]] (1964-1966)
38. sor: 38. sor:
* [[Matra MS84]] F1 1969
* [[Matra MS84]] F1 1969
* [[Matra 670]] Le Mans 1972-1974
* [[Matra 670]] Le Mans 1972-1974
 +
[[Fájl:Matra-sportcars01.jpg|720px|center]]
== A Matra részvétele az autósportban ==
== A Matra részvétele az autósportban ==

A lap 2016. február 5., 00:00-kori változata

Matra
Matra logo.gif
Mécanique Aviation TRAction
Alapítva1964
Megszűnt1993
SzékhelyRomorantin-Lanthenay , Franciaország
KulcsemberekRené Bonnet, Jean-Luc Lagardère
A(z) Matra weboldala

Tartalomjegyzék

Veterán márkatörténet

A korábban légügyi technológiákat beszállító cég a René Bonet felvásárlásával lépett be az autópiacra. A Matra (Mécanique Avion TRAction) kínálatában elsőként a René Bonet Djet modellje jelent meg, majd 1967-ben piacra dobta a Matra M530-as modellt. Habár a kupé formavilága megnyerő volt, s a Fordtól kölcsönvett V4-es is megbízhatónak tűnt, a Matra mégsem tudta sikerre vinni a modellt, elsősorban a viszonteladói hálózat fejletlensége miatt. Ennek felismerése vezetett a Simcaval történt együttműködési megállapodáshoz, így a Matra használhatta a Simca értékesítői hálózatát.

Az egyre szorosabbá váló együttműködés első közös gyümölcse a Bagheeravolt, melynek egyetlen üléssorán a sofőrön kívül még két utas kapott szűkös helyet.

Egyes források szerint a Matra tervezte a Renault nagy sikerű modelljét, az első egyterűt, a Renault Espace-t, más források szerint csak részt vett a tervezésben, illetve a típus kezdeti gyártásában.

Veterán Matra autók

Matra Sports logo 1967.gif MATRA SPORT MatraM660 2 rszd.jpg

Szériagyártású modellek


Versenyautók

Matra-sportcars01.jpg

A Matra részvétele az autósportban

Az 1960-as évek közepén a Matra sikereket ért el Formula–3-ban és a Formula–2-ben az MS5 autóval. Jacky Ickx 1967-ben lenyűgöző teljesítményt nyújtott, a német nagydíjon. A belga a harmadik leggyorsabb lett az időmérő edzésen, amelyen Formula–1-es autók is részt vettek. 8:14-es idő futott az 1600 köbcentis F2-es Matra MS5-tel, ezzel több 3000 köbcentis F1-es autót is megelőzött. (A verseny kiesett a felfüggesztés eltörése miatt)

A Matra 1968-ban a Formula–1-ben nevezett saját csapatával, de Ken Tyrrell is Matra autókal indult. Tyrrell autóit a Cosworth DFV motorokkal szerelte fel, Jackie Stewart három versenyen győzött az idényben, az utolsó futamig esélyes volt a bajnoki címre a Matra MS10-zel. Az autó legfőbb újítása az eltérő szerkezetű üzemanyagtankja volt, amelyet a repülésből vettek át. Az autó ennek köszönhetően 15 kg-mal könnyebb lett. (az FIA veszélyesnek tartotta ezt a technológiát és 1970-ben betiltotta) 1969-ben a Matra visszavonta gyári csapatát, és a sikeresebb Tyrrell csapatra fókuszáltak csak. Stewart könnyedén megszerezte a bajnoki címet a Matra MS80-nal. Elsőként szerzett a sportágban bajnoki címet francia konstruktőr. Látványos teljesítmény hogy ez már a második eltöltött évben sikerült. A Lotus és a McLaren mellett a Matra is kísérletezett a négykerék-meghajtással 1969-ben, Johnny Servoz-Gavinnak sikerült egyedül pontot szereznie egy ilyen autóval, a Matra MS84-gyel.

A Matra a Simca (az amerikai Chrysler leányvállalata) partnere lett, amely nem engedte meg, hogy a jövőben a Ford Cosworth motorral induljanak. 1970-ben a Matra a Simcával történt szerződés miatt a Tyrrellt a Matra V12-es motor használatára kérte. A Tyrrell költségvetésének nagy részét a Ford biztosította, valamint a francia állami tulajdonban lévő Elf olajipari cég szerződésben állt a Renault-val, amely kizárta a Simcával való együttműködést.

A Tyrrell és a Matra kapcsolata így véget ért, Ken Tyrrell saját autót épített, míg a Matra újra gyári csapatával és a V12-essel motorral vett részt a versenyeken, 1972-ig, de világbajnoki versenyeken futamgyőzelmek nem születtek.

A Matra motort szállított a Ligier-nek 1976-tól 1978-ig és 1981-től 1982-ig. Jacques Laffitte három győzelmet aratott a Ligier-Matrával.

A cég sikeres volt a sportautóversenyeken: 1972 és 1974 között három Le Mans-i 24 órás versenyt nyertek a Matra 670-essel, míg a Sportautó világbajnokságban 1973-ban és 1974-ben győztek.

Kapcsolódó hivatkozások