Isotta-Fraschini
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Bevezető: jav) |
|||
(18 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
{{Márka | {{Márka | ||
| név = Isotta-Fraschini | | név = Isotta-Fraschini | ||
- | | logo = | + | | logo = IsottaFraschini_logo02.gif |
- | | képméret = | + | | képméret = 180px |
- | | képaláírás = | + | | képaláírás = Fabbrica Automobili Isotta Fraschini Milano |
| alapítva = 1900 | | alapítva = 1900 | ||
- | | alapító = Vincenzo Fraschini, Cesare Isotta | + | | alapító = Vincenzo Fraschini, |
+ | |||
+ | Cesare Isotta | ||
| megszűnt = 1949 | | megszűnt = 1949 | ||
| székhely = Milánó, Olaszország | | székhely = Milánó, Olaszország | ||
| jelmondat = | | jelmondat = | ||
- | | kulcsemberek = | + | | kulcsemberek = Vincenzo Fraschini, |
- | | honlap = | + | |
+ | Cesare Isotta | ||
+ | | honlap = www.isottafraschini.com/ | ||
}} | }} | ||
16. sor: | 21. sor: | ||
A négykerekűekért rajongó Vincenzo Fraschini és az autóiparban komoly lehetőségeket látó ügyvéd-befektető, Cesare Isotta az 1800-as évék végén kezdett [[Renault]] és [[De Dions]] autók importálásával foglalkozni. 1900-ban csatlakozott hozzájuk a tehetséges mérnök, Guistino Cattano, aki az első '''Isotta-Fraschini''' modellt papírra vetette. | A négykerekűekért rajongó Vincenzo Fraschini és az autóiparban komoly lehetőségeket látó ügyvéd-befektető, Cesare Isotta az 1800-as évék végén kezdett [[Renault]] és [[De Dions]] autók importálásával foglalkozni. 1900-ban csatlakozott hozzájuk a tehetséges mérnök, Guistino Cattano, aki az első '''Isotta-Fraschini''' modellt papírra vetette. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Isotta fraschini an 20 30hp 1909.jpg|450px]] | ||
A cég 1907-ben kifogyott a pénzből, a csődtől azonban egy pénzügyi befektető megmentette a céget. Az I. világháború után mutatta be luxusmodelljét, a [[Isotta-Fraschini Tipo 8]]-at, mely a [[Rolls-Royce]] közvetlen vetélytársa lett. A modell olyannyira sikeres volt, hogy a filmcsillagok is szívesen választották. A két alapító 1922-ben hagyta el a céget, s innen indult a márka hanyatlása is, az új tulajdonos ugyanis inkább a repülőgépmotorok gyártásába fektetett pénzt és energiát. A II. világháború után a cég ugyan piacra dobott egy új modellt, a [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]]-t, ám abból mindössze 8 darab fogyott. | A cég 1907-ben kifogyott a pénzből, a csődtől azonban egy pénzügyi befektető megmentette a céget. Az I. világháború után mutatta be luxusmodelljét, a [[Isotta-Fraschini Tipo 8]]-at, mely a [[Rolls-Royce]] közvetlen vetélytársa lett. A modell olyannyira sikeres volt, hogy a filmcsillagok is szívesen választották. A két alapító 1922-ben hagyta el a céget, s innen indult a márka hanyatlása is, az új tulajdonos ugyanis inkább a repülőgépmotorok gyártásába fektetett pénzt és energiát. A II. világháború után a cég ugyan piacra dobott egy új modellt, a [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]]-t, ám abból mindössze 8 darab fogyott. | ||
- | + | [[Fájl:Wallpapers castagna isotta-fraschini 1929 1.jpg|720px|center]] | |
- | + | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | |
== Veterán Isotta-Fraschini autók == | == Veterán Isotta-Fraschini autók == | ||
28. sor: | 35. sor: | ||
* [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]] (1948-1949) | * [[Isotta-Fraschini 8C Monterosa]] (1948-1949) | ||
+ | [[Fájl:Isotta-fraschini_tipo_8_1919_images_1_b.jpg|center]] | ||
- | + | '''Versenyautók''' | |
+ | * [[Tipo D]], 1905–1907 | ||
+ | * [[Tipo FE]], 1908 (Voiturette) | ||
+ | '''Teherautók''' | ||
+ | * [[D65]] | ||
+ | * [[D80]] | ||
+ | |||
+ | '''Obusse''' | ||
+ | * [[TS 40F1]] | ||
+ | * [[F1]] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg|735px]] | ||
+ | |||
+ | == Szakirodalom == | ||
+ | * Richard v. Frankenberg, Marco Matteucci: Geschichte des Automobils. Sigloch Service Edition / STIG Torino, Künzelsau 1973, DNB 760297916. | ||
+ | * Hans-Otto Neubauer (Hrsg.): Chronik des Automobils. Chronik Verlag im Bertelsmann Lexikon Verlag, Gütersloh/ München 1994, ISBN 3-570-14338-4. | ||
+ | * Harald H. Linz, Halwart Schrader: Die große Automobil - Enzyklopädie. 100 Jahre Geschichte. 2500 Marken aus 65 Ländern. 2. Auflage. BLV Buchverlag, München/ Wien/ Zürich 1992, ISBN 3-405-12974-5. | ||
+ | * G. N. Georgano (Hrsg.): Complete Encyclopedia of Motorcars, 1885 to the Present. 2. Auflage. Dutton Press, New York 1973, ISBN 0-525-08351-0. (englisch) | ||
+ | * Ernest Schmid, Martin Wiesmann: Autoveteranen. Gloria-Verlag, Bergdietikon (Schweiz) 1967, DNB 988869462. | ||
+ | * Roger Gloor: Nachkriegswagen. 2. Auflage. Hallwag AG, Bern/ Stuttgart 1981, ISBN 3-444-10263-1. | ||
+ | * Hugh G. Conway: Les Grandes Marques: Bugatti. Gründ, Paris 1984, ISBN 2-7000-5175-8. (französisch) | ||
+ | |||
+ | == Kapcsolódó hivatkozások == | ||
+ | {{Commonscat|Isotta-Fraschini vehicles|Isotta-Fraschini}} | ||
* [http://www.isottafraschini.com/ Isotta-Fraschini Márkaoldal] | * [http://www.isottafraschini.com/ Isotta-Fraschini Márkaoldal] | ||
+ | * [http://de.wikipedia.org/wiki/Isotta_Fraschini Isotta-Fraschini Wikipedia] | ||
+ | * [http://www.isottafraschini.it/ Website der Isotta Fraschini Motori S.p.A.] | ||
+ | * [https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/olf/struktur.php?bestand=20677&sprungId=632285&syssuche=Isotta+Fraschini&logik=&nolights=&letztesLimit=suchen Staatsarchiv Freiburg, historische Fotos, ''Isotta Fraschini ''] | ||
+ | * [http://www.conceptcarz.com/view/model/73/Isotta.aspx Isotta-Fraschini bei conceptcarz.com] (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012) | ||
+ | * [http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=search.php&keys=isotta&method=0 Isotta-Fraschini bei ultimatecarpage.com] (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012) | ||
+ | * [http://www.carfolio.com/search/results/?terms=isotta Isotta-Fraschini bei carfolio.com] (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012) | ||
+ | * http://www.conceptcarz.com/vehicle/z11654/Isotta-Fraschini-Type-FE.aspx | ||
+ | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
+ | |- | ||
+ | |style="border:outset 3px orange"|[[Fájl:VeteranPark-logo-webes.png|link=http://veteranpark.hu/oldtimer/Kezd%C5%91lap]] | ||
+ | |bgcolor="beige" style="border:outset 3px orange"| | ||
+ | *'''[[Szerkesztési irányelvek]]''' | ||
+ | *'''[[Gyorstalpaló szerkesztőknek]]''' | ||
+ | *'''[[Kapcsolat]]''' | ||
+ | |style="border:outset 4px orange"|[[Fájl:backtop.jpg|link=Isotta-Fraschini]] | ||
+ | |} | ||
[[Kategória:Autómárka]] | [[Kategória:Autómárka]] | ||
[[Kategória:Olaszország]] | [[Kategória:Olaszország]] | ||
+ | |||
+ | <meta name="keywords" content="veterán Isotta-Fraschini,oldtimer Isotta-Fraschini"></meta> | ||
+ | <meta name="description" content="Isotta-Fraschini - Oldtimer autók, motorok egyéb járművek a VeteránPark közösségi portálon. Kedveli a veterán járműveket? Ossza meg velünk tapasztalatát!"></meta> |
A lap jelenlegi, 2015. április 14., 00:05-kori változata
Isotta-Fraschini | |
Fabbrica Automobili Isotta Fraschini Milano | |
Alapítva | 1900 |
Alapító | Vincenzo Fraschini, Cesare Isotta |
Megszűnt | 1949 |
Székhely | Milánó, Olaszország |
Kulcsemberek | Vincenzo Fraschini, Cesare Isotta |
A(z) Isotta-Fraschini weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán márkatörténet
A négykerekűekért rajongó Vincenzo Fraschini és az autóiparban komoly lehetőségeket látó ügyvéd-befektető, Cesare Isotta az 1800-as évék végén kezdett Renault és De Dions autók importálásával foglalkozni. 1900-ban csatlakozott hozzájuk a tehetséges mérnök, Guistino Cattano, aki az első Isotta-Fraschini modellt papírra vetette.
A cég 1907-ben kifogyott a pénzből, a csődtől azonban egy pénzügyi befektető megmentette a céget. Az I. világháború után mutatta be luxusmodelljét, a Isotta-Fraschini Tipo 8-at, mely a Rolls-Royce közvetlen vetélytársa lett. A modell olyannyira sikeres volt, hogy a filmcsillagok is szívesen választották. A két alapító 1922-ben hagyta el a céget, s innen indult a márka hanyatlása is, az új tulajdonos ugyanis inkább a repülőgépmotorok gyártásába fektetett pénzt és energiát. A II. világháború után a cég ugyan piacra dobott egy új modellt, a Isotta-Fraschini 8C Monterosa-t, ám abból mindössze 8 darab fogyott.
Veterán Isotta-Fraschini autók
- Isotta-Fraschini Tipo 8 (1919-1924)
- Isotta-Fraschini Tipo 8A (1924-1931)
- Isotta-Fraschini Tipa 8B (1931-1936)
- Isotta-Fraschini 8C Monterosa (1948-1949)
Versenyautók
Teherautók
Obusse
Szakirodalom
- Richard v. Frankenberg, Marco Matteucci: Geschichte des Automobils. Sigloch Service Edition / STIG Torino, Künzelsau 1973, DNB 760297916.
- Hans-Otto Neubauer (Hrsg.): Chronik des Automobils. Chronik Verlag im Bertelsmann Lexikon Verlag, Gütersloh/ München 1994, ISBN 3-570-14338-4.
- Harald H. Linz, Halwart Schrader: Die große Automobil - Enzyklopädie. 100 Jahre Geschichte. 2500 Marken aus 65 Ländern. 2. Auflage. BLV Buchverlag, München/ Wien/ Zürich 1992, ISBN 3-405-12974-5.
- G. N. Georgano (Hrsg.): Complete Encyclopedia of Motorcars, 1885 to the Present. 2. Auflage. Dutton Press, New York 1973, ISBN 0-525-08351-0. (englisch)
- Ernest Schmid, Martin Wiesmann: Autoveteranen. Gloria-Verlag, Bergdietikon (Schweiz) 1967, DNB 988869462.
- Roger Gloor: Nachkriegswagen. 2. Auflage. Hallwag AG, Bern/ Stuttgart 1981, ISBN 3-444-10263-1.
- Hugh G. Conway: Les Grandes Marques: Bugatti. Gründ, Paris 1984, ISBN 2-7000-5175-8. (französisch)
Kapcsolódó hivatkozások
- Isotta-Fraschini Márkaoldal
- Isotta-Fraschini Wikipedia
- Website der Isotta Fraschini Motori S.p.A.
- Staatsarchiv Freiburg, historische Fotos, Isotta Fraschini
- Isotta-Fraschini bei conceptcarz.com (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012)
- Isotta-Fraschini bei ultimatecarpage.com (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012)
- Isotta-Fraschini bei carfolio.com (englisch) (abgerufen am 17. Juli 2012)
- http://www.conceptcarz.com/vehicle/z11654/Isotta-Fraschini-Type-FE.aspx