FIAT

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Veterán Fiat autók: jav)
a (1970-1979: jav)
 
(7 közbeeső változat nincs mutatva)
12. sor: 12. sor:
| honlap = http://www.fiat.com
| honlap = http://www.fiat.com
}}
}}
 +
== Veterán FIAT márkatörténet ==
== Veterán FIAT márkatörténet ==
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
[[Fájl:01_1899_FIAT3_5HP.JPG|thumb|left|440px|'''Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899''']]
[[Fájl:01_1899_FIAT3_5HP.JPG|thumb|left|440px|'''Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899''']]
A '''FIAT'''-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította [[Giovanni Agnelli di Bricherasio]] és [[Count Carlo Biscaretti di Ruffia]]. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.  
A '''FIAT'''-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította [[Giovanni Agnelli di Bricherasio]] és [[Count Carlo Biscaretti di Ruffia]]. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.  
20. sor: 22. sor:
A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a [[Fiat 127]]-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a [[Lada]]-nak is "ihletet adó" [[Fiat 124]]-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította.
A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a [[Fiat 127]]-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a [[Lada]]-nak is "ihletet adó" [[Fiat 124]]-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította.
 +
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Veterán Fiat autók ==
== Veterán Fiat autók ==
38. sor: 42. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1899-1929'''===
==='''1899-1929'''===
80. sor: 85. sor:
[[Fájl:Fiat-520-superfiat-03.jpg|thumb|520px|'''FIAT 520 Superfiat''']]
[[Fájl:Fiat-520-superfiat-03.jpg|thumb|520px|'''FIAT 520 Superfiat''']]
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1930-1939'''===
==='''1930-1939'''===
103. sor: 109. sor:
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1940-1959'''===
==='''1940-1959'''===
165. sor: 172. sor:
|
|
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
=== '''1960-1969''' ===
=== '''1960-1969''' ===
278. sor: 286. sor:
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1970-1979'''===
==='''1970-1979'''===
{|align="center" style="border:inset 6px orangered"
{|align="center" style="border:inset 6px orangered"
365. sor: 374. sor:
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==='''1980-tól'''===
==='''1980-tól'''===
393. sor: 403. sor:
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______
|}
|}
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== '''FIAT legendák''' ==
== '''FIAT legendák''' ==
400. sor: 411. sor:
[[Fájl:103Fiat_Logo.jpeg|frame|center|'''FIAT logók 1899-2077''']]
[[Fájl:103Fiat_Logo.jpeg|frame|center|'''FIAT logók 1899-2077''']]
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== '''FIAT fénykép és videó gyűjtemény''' ==
== '''FIAT fénykép és videó gyűjtemény''' ==
[[Fájl:19Fiat_Dino_2400_Bertone.jpg|740px|center|'''FIAT Dino 2400 ''(Bertone design)''''']]
[[Fájl:19Fiat_Dino_2400_Bertone.jpg|740px|center|'''FIAT Dino 2400 ''(Bertone design)''''']]
 +
 +
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások ==
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások ==

A lap jelenlegi, 2012. december 2., 20:48-kori változata

FIAT
Fiat logo 1901.jpg
FIAT márkajelzés 1901-ből.
Alapítva1899. július 11.
AlapítóGiovanni Agnelli
SzékhelyTurin, Olaszország
A(z) FIAT weboldala


Tartalomjegyzék

Veterán FIAT márkatörténet

VeteranBanner2012b.jpg

Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899

A FIAT-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította Giovanni Agnelli di Bricherasio és Count Carlo Biscaretti di Ruffia. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.

Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres Fiat 500-as modell előfutára volt.

A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a Fiat 127-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a Lada-nak is "ihletet adó" Fiat 124-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította.

VeteranBanner2012b.jpg

Veterán Fiat autók

A FIAT által gyártott modellek sokáig a klasszikus felépítést követték (orrmotor, hátsó kerék meghajtás). Az alapítástól kezdve számos egyén megoldással gazdagították az autótechnika tárházát, a motor, az erőátvitel és a futóművek kialakítása terén is. Az 1950-es években a kisautóknál a farmotoros kivitelek számítottak újdonságnak, míg az első fronthajtásos modellek a múlt század '70-es éveiben meg nem jelentek (FIAT 127).

Jellemző a szoros kapcsolattartás, mind az olasz (Ferrari) és nemzetközi márkákkal (Steyr, NSU, Simca, Polski Fiat -1934-, SEAT) mind a jelentős formatervező irodák többségével (Bertone, stb) Az átadott liszencek (Polski FIAT, Lada, Zastava, NSU-FIAT, Steyr-FIAT, Steyr-Puch) száma is bizonyítja ezt, de nem csak egyoldalú együttműködésről volt szó. A FIAT Panda 4*4 meghajtását és felfüggesztését a Steyr-Puch gyakorlott mérnökei végezték, akik a Mercedes G sorozat kialakításához is nagyban hozzájárultak (most MAGNA-STEYR)

A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.

A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cég csoporthjához tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a Fiat cégcsoport Wikipédia HU oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.

Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek (Szerkesztési irányelvek), továbbá a Gyorstalpaló szerkesztőknek cikk tanulmányozása után.


VeteranBanner2012b.jpg

1899-1929

Fiat-logo18992.jpg

FIAT 520 Superfiat

VeteranBanner2012b.jpg

1930-1939

FIAT Ardita 1935

VeteranBanner2012b.jpg

1940-1959

FIATlog1959 1965.jpg
1948
1949
1950
1951
1952
1953
1954
  • 1954 Fiat 1900 Diesel
1955
1956
1957
1958
1959
___
FIAT 500 Topolino
___
FIAT 1100
FIAT 1500
FIAT 1800 - 2100
FIAT 2100 Ghia Coupe

VeteranBanner2012b.jpg

1960-1969

1960
1961
1962
1963
1964
1965

1966

1967
1968
1969
__________

VeteranBanner2012b.jpg

1970-1979

1970
  • 1970 Fiat 124 Special T
  • 1970 Fiat 418 urban bus
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
__________

VeteranBanner2012b.jpg

1980-tól

Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.

1981
1982
1983
__________

VeteranBanner2012b.jpg

FIAT legendák

102fiatmefistofele1924.jpg
FIAT logók 1899-2077

VeteranBanner2012b.jpg

FIAT fénykép és videó gyűjtemény

FIAT Dino 2400 (Bertone design)


VeteranBanner2012b.jpg

Kapcsolódó FIAT hivatkozások


VeteranPark-logo-webes.png Backtop.jpg