FIAT
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→FIAT legendák: fotók) |
a (→1970-1979: jav) |
||
(10 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
12. sor: | 12. sor: | ||
| honlap = http://www.fiat.com | | honlap = http://www.fiat.com | ||
}} | }} | ||
+ | |||
== Veterán FIAT márkatörténet == | == Veterán FIAT márkatörténet == | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
[[Fájl:01_1899_FIAT3_5HP.JPG|thumb|left|440px|'''Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899''']] | [[Fájl:01_1899_FIAT3_5HP.JPG|thumb|left|440px|'''Az első 3,5 LE-s FIAT, anno 1899''']] | ||
A '''FIAT'''-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította [[Giovanni Agnelli di Bricherasio]] és [[Count Carlo Biscaretti di Ruffia]]. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum. | A '''FIAT'''-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította [[Giovanni Agnelli di Bricherasio]] és [[Count Carlo Biscaretti di Ruffia]]. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum. | ||
20. sor: | 22. sor: | ||
A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a [[Fiat 127]]-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a [[Lada]]-nak is "ihletet adó" [[Fiat 124]]-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította. | A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a [[Fiat 127]]-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a [[Lada]]-nak is "ihletet adó" [[Fiat 124]]-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította. | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Veterán Fiat autók == | == Veterán Fiat autók == | ||
32. sor: | 36. sor: | ||
A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal. | A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal. | ||
- | A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a | + | A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cég csoporthjához tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a [http://hu.wikipedia.org/wiki/Fiat#A_c.C3.A9gcsopothoz_tartoz.C3.B3_egykori_.C3.A9s_jelenlegi_t.C3.ADpusok Fiat cégcsoport Wikipédia HU] oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek. |
Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek ([[Szerkesztési irányelvek]]), továbbá a [[Gyorstalpaló szerkesztőknek]] cikk tanulmányozása után. | Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek ([[Szerkesztési irányelvek]]), továbbá a [[Gyorstalpaló szerkesztőknek]] cikk tanulmányozása után. | ||
38. sor: | 42. sor: | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==='''1899-1929'''=== | ==='''1899-1929'''=== | ||
{|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | {|align="center" style="border:inset 6px sandybrown" | ||
|- | |- | ||
- | | | + | |bgcolor="beige"| |
*1899 [[Fiat 4 HP|Fiat 3.5 CV]] | *1899 [[Fiat 4 HP|Fiat 3.5 CV]] | ||
*1900 [[Fiat 6 HP]] | *1900 [[Fiat 6 HP]] | ||
75. sor: | 80. sor: | ||
*1928 [[Fiat 525]] | *1928 [[Fiat 525]] | ||
*1929 [[Fiat 514]] | *1929 [[Fiat 514]] | ||
- | |bgcolor="silver"|[[Fájl:Fiat-520-superfiat-03.jpg|thumb|520px|'''FIAT 520 Superfiat''']] | + | |bgcolor="silver"|[[Fájl:Fiat-logo18992.jpg|center]] |
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Fiat-520-superfiat-03.jpg|thumb|520px|'''FIAT 520 Superfiat''']] | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==='''1930-1939'''=== | ==='''1930-1939'''=== | ||
100. sor: | 109. sor: | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==='''1940-1959'''=== | ==='''1940-1959'''=== | ||
162. sor: | 172. sor: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
=== '''1960-1969''' === | === '''1960-1969''' === | ||
275. sor: | 286. sor: | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==='''1970-1979'''=== | ==='''1970-1979'''=== | ||
{|align="center" style="border:inset 6px orangered" | {|align="center" style="border:inset 6px orangered" | ||
362. sor: | 374. sor: | ||
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______ | |bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______ | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
==='''1980-tól'''=== | ==='''1980-tól'''=== | ||
390. sor: | 403. sor: | ||
|bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______ | |bgcolor="silver" style="color:silver"|____<youtube>xxx</youtube>______ | ||
|} | |} | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== '''FIAT legendák''' == | == '''FIAT legendák''' == | ||
397. sor: | 411. sor: | ||
[[Fájl:103Fiat_Logo.jpeg|frame|center|'''FIAT logók 1899-2077''']] | [[Fájl:103Fiat_Logo.jpeg|frame|center|'''FIAT logók 1899-2077''']] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== '''FIAT fénykép és videó gyűjtemény''' == | == '''FIAT fénykép és videó gyűjtemény''' == | ||
+ | [[Fájl:19Fiat_Dino_2400_Bertone.jpg|740px|center|'''FIAT Dino 2400 ''(Bertone design)''''']] | ||
+ | [[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]] | ||
== Kapcsolódó FIAT hivatkozások == | == Kapcsolódó FIAT hivatkozások == |
A lap jelenlegi, 2012. december 2., 20:48-kori változata
FIAT | |
FIAT márkajelzés 1901-ből. | |
Alapítva | 1899. július 11. |
Alapító | Giovanni Agnelli |
Székhely | Turin, Olaszország |
A(z) FIAT weboldala |
Tartalomjegyzék |
Veterán FIAT márkatörténet
A FIAT-ot (Fabbrica Italiana Automobili Torino) 1899-ben alapította Giovanni Agnelli di Bricherasio és Count Carlo Biscaretti di Ruffia. A cég első, még az alapítás évében bemutatott autója nem saját tervezésű volt. A kezdetekkor a kis erőforrással rendelkező autók mellett igazi benzinfalók is készültek az üzemben, például egy 1907-ben bemutatott hathengeres, 11 literes monstrum.
Mivel a Fiat a hadiipar beszállítója lett, ezért sikeresen vészelte át az első világháborút, s ezt követően már több tízezer darabban készültek a modellek. Ekkor jelent meg a Fiat 500 Topolino, mely a rendkívül sikeres Fiat 500-as modell előfutára volt.
A cégnél a frontkerék meghajtás először 1969-ben jelent meg a Fiat 127-ben, mely 1972-ben - csakúgy mint a Lada-nak is "ihletet adó" Fiat 124-es elődmodell - az év autója lett Európában. A hagyomány ezzel még nem szakadt meg, mint azt a 131-es sorozat sikere is bizonyította.
Veterán Fiat autók
A FIAT által gyártott modellek sokáig a klasszikus felépítést követték (orrmotor, hátsó kerék meghajtás). Az alapítástól kezdve számos egyén megoldással gazdagították az autótechnika tárházát, a motor, az erőátvitel és a futóművek kialakítása terén is. Az 1950-es években a kisautóknál a farmotoros kivitelek számítottak újdonságnak, míg az első fronthajtásos modellek a múlt század '70-es éveiben meg nem jelentek (FIAT 127).
A nagy számban gyártott, népszerű szériák mellett igazán egyedi és elegáns sportautók is szerepeltek a kínálatban, nem csak a műkedvelők számára, hanem az autósport profi versenyzőit is kiszolgálva speciális változatokkal.
A FIAT cégcsoport nehézipari "nagyágyú" a cég csoporthjához tartozó márkák (régi és mostani) részletes felsorolását megtalálhatjátok a Fiat cégcsoport Wikipédia HU oldalon, ahol további hivatkozások is felsorolásra kerültek.
Az alábbiakban megkíséreljük a FIAT személyautó modellek összegyűjtését és felsorolásukat azzal, hogy az oldalainkon hivatkozott típuslapokon bárki, bármikor szerkeszthet és bővíthet, a főoldalon is leírt feltételek (Szerkesztési irányelvek), továbbá a Gyorstalpaló szerkesztőknek cikk tanulmányozása után.
1899-1929
|
|
1930-1939
1940-1959
1948
1949
1950
1951
1952 1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
| ______ | |
1960-1969
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
| __________ |
1970-1979
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
| __________ |
1980-tól
Lassan közeledünk napjainkhoz. Egyre több modellel találkozhatunk a közutakon is, még használatban. De ezek a modellek is, majdan a veterán autók kategóriájába sorolódnak, és a kandalló mellett, a hintaszékből mutogatjuk unokáinknak a fényképeiket.
1981
1982
1983
| __________ |
FIAT legendák
FIAT fénykép és videó gyűjtemény
Kapcsolódó FIAT hivatkozások
- FIAT Wikipédia HU
- Az első FIAT 3.5HP Wikipédia EN
- FIAT típuslista Wikipédia EN
- FIAT Wikipédia EN
- FIAT S.p.A. cégcsoport
- FIAT Művek