Puch
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
(→Puch - Műhely Team -: műszaki történet, javítások) |
(szerk. javítások) |
||
(19 közbeeső változat nincs mutatva) | |||
5. sor: | 5. sor: | ||
| képaláírás = | | képaláírás = | ||
| alapítva = 1889 | | alapítva = 1889 | ||
- | | alapító = Johann Puch | + | | alapító = [[Johann Puch]] |
| megszűnt = 1934, Steyr-Daimler-Puch 1987, (most Magna-Steyr) | | megszűnt = 1934, Steyr-Daimler-Puch 1987, (most Magna-Steyr) | ||
| székhely = Graz, Ausztria | | székhely = Graz, Ausztria | ||
16. sor: | 16. sor: | ||
== Puch márkatörténet == | == Puch márkatörténet == | ||
- | A céget Johann Puch alapította Ausztriában, az első kerékpárokat 1903-ban kezdték gyártani. 1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente. Az I. világháború alatt a Puch AG. fontos beszállítója volt az osztrák-magyar hadseregnek. Azonban a Habsburg birodalom összeomlása után, a piac és a termelés csökkent, az autógyártás igények hiányában megszűnt. 1934-ben egyesül a Steyr | + | A céget [[Johann Puch]] alapította Ausztriában, az első kerékpárokat 1903-ban kezdték gyártani. 1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente. Az I. világháború alatt a Puch AG. fontos beszállítója volt az osztrák-magyar hadseregnek. Azonban a Habsburg birodalom összeomlása után, a piac és a termelés csökkent, az autógyártás igények hiányában megszűnt. 1934-ben egyesül a [[Steyr]] és [[Austro-Daimler]] vállakozásaival és így képez egy céget a Steyr-Daimler-Puch. |
[[Fájl:VS50L_babyblue.jpg|thumb|left|400px|'''Puch VS50L "Baby Blue"''']] | [[Fájl:VS50L_babyblue.jpg|thumb|left|400px|'''Puch VS50L "Baby Blue"''']] | ||
- | 1952-ben gyártották az első Puch robogót. A legendás Puch 500 gyártása 1957-ben kezdődik. Egyre több motorkerékpárt exportálnak az Egyesült Államokban -Allstate- és -Sears- néven. A gyár 1987-ben bezár, miután megvásárolja a Piaggio Italia. | + | 1952-ben gyártották az első [[Puch]] robogót. A legendás Puch 500 gyártása 1957-ben kezdődik. Egyre több motorkerékpárt exportálnak az Egyesült Államokban -Allstate- és -Sears- néven. A gyár 1987-ben bezár, miután megvásárolja a Piaggio Italia. |
Az első Puch moped az ötvenes években a Steyr-Daimler-Puch MS 50 volt, az úgynevezett baby-Puch, mert a törékeny és kistestű. A Puch rajongók úgy vélik, hogy ez volt az első tényleges moped. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy a segéd biciklimotor hol ér véget, és a moped hol kezdődik? Az ötvenes évek robogó őrülete elmosta a modell kategóriákat. Mopedek? Robogók? Vagy egy "scooterette"? Dongó a bicajon? | Az első Puch moped az ötvenes években a Steyr-Daimler-Puch MS 50 volt, az úgynevezett baby-Puch, mert a törékeny és kistestű. A Puch rajongók úgy vélik, hogy ez volt az első tényleges moped. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy a segéd biciklimotor hol ér véget, és a moped hol kezdődik? Az ötvenes évek robogó őrülete elmosta a modell kategóriákat. Mopedek? Robogók? Vagy egy "scooterette"? Dongó a bicajon? | ||
28. sor: | 28. sor: | ||
== Puch motorok 1934-ig == | == Puch motorok 1934-ig == | ||
- | [[Fájl:Const1.gif]] | + | [[Fájl:Const1.gif|center]] |
- | [[Fájl: | + | {|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: gold; background:beige; " |
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Modell | ||
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Évjárat | ||
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Kép | ||
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Jellemzők | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch D | ||
+ | |1903-1907 | ||
+ | |[[Fájl:001Puch_D.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch C | ||
+ | |1905-1906 | ||
+ | |[[Fájl:002Puch_C.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch P Sidecar | ||
+ | |1905-1906 | ||
+ | |[[Fájl:003Puch_P_6-7_hp.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
- | + | |- | |
+ | |Puch 5 | ||
+ | |(1905-1908) | ||
+ | |[[Fájl:Puch_Motorkerekpar_model_5_1905-8.jpg|300px]] | ||
+ | |(V2-5 HP) | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch LM | ||
+ | |1925 | ||
+ | |[[Fájl:004puch_lm05_1923.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 175 | ||
+ | |1925-1926 | ||
+ | |[[Fájl:005Puch175_1925.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 220 | ||
+ | |1927 | ||
+ | |[[Fájl:006puch220.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250 | ||
+ | |1929 | ||
+ | |[[Fájl:Puch250Lade16-Y.jpg|300px]] | ||
+ | |V2, Ladepumpen prototyp. | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250T | ||
+ | |(1929-1933) | ||
+ | |[[Fájl:010Puch250T_29_33.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250N | ||
+ | |1932 | ||
+ | |[[Fájl:1932PuchN250.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch-250 Sport | ||
+ | |1930-1932 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250SL | ||
+ | |1933 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
- | + | |- | |
- | + | |Puch 500N | |
- | + | |1933 | |
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 500V ADP | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch-250 SS | ||
+ | |1932-1934? | ||
+ | | | ||
+ | |("blau-gelbe") | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch-500 N2 | ||
+ | |1933 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch-500 N | ||
+ | |1932 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
- | + | == Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch) == | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | [[Fájl:Puch_Styriette_1939.gif|540px]] | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | '''Puch-60 Styrette 1939-ből''' tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával. | |
- | + | === '''Puch motorok 1934-1945-ig''' === | |
+ | modell felsorolás >> under construction | ||
- | |||
- | [[Fájl: | + | {|align="center" rules=rows border=1 {{széptáblázat}} style="border: inset 5px; border-color: gold; background:beige; " |
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Modell | ||
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Évjárat | ||
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Kép | ||
+ | !align="center" bgcolor="peru" style="color:white"|Jellemzők | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250E | ||
+ | |(1934 1937) | ||
+ | |[[Fájl:011Puch250E.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250L | ||
+ | |(1934 1937) | ||
+ | |[[Fájl:012Puch250L.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250S4 | ||
+ | |(1934-1942) | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250R | ||
+ | |(1935 1937) | ||
+ | |[[Fájl:013Puch250R.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | |Puch 250T3 | ||
+ | |(1938) | ||
+ | |[[Fájl:014Puch250T3.jpg|300px]] | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
- | |||
- | + | *Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc | |
+ | |||
+ | *Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc | ||
+ | |||
+ | *Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc, | ||
+ | |||
+ | *Puch-200 ADP, ?-1934-? | ||
+ | |||
+ | *Puch-200 S4, ?-1934-? | ||
+ | |||
+ | *Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc | ||
+ | |||
+ | *Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from | ||
+ | |||
+ | *Puch-250 L, 1933-1937 | ||
+ | |||
+ | *Puch-250 E, 1933-1937 | ||
+ | |||
+ | *Puch-250 R, 1933-1937 | ||
+ | |||
+ | *Puch-250 ADP, ?-1934-? | ||
+ | |||
+ | *Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w | ||
+ | |||
+ | *Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from | ||
+ | |||
+ | *Puch-500 V, 1934-1937 | ||
+ | |||
+ | *Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc | ||
+ | |||
+ | 1939 Puch S4 Military | ||
+ | |||
+ | === '''Puch motorok 1945-től, napjainkig''' === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | 1952 Puch 150 TL | ||
+ | |||
+ | 1952 Puch TF 250 | ||
+ | |||
+ | 1953 Puch R125 | ||
+ | |||
+ | 1954 Puch 250 SGS | ||
+ | |||
+ | 1955 Puch 125 SV | ||
+ | |||
+ | 1955 Puch SGS 250 | ||
+ | |||
+ | 1956 Puch 125 RLA | ||
+ | |||
+ | 1958 Puch SG250 | ||
+ | |||
+ | 1958 Puch Alpine 150 | ||
+ | |||
+ | 1959 Puch 150 SRA | ||
+ | |||
+ | 1960 Puch Split Single 250cc, four-speed manual. | ||
+ | |||
+ | 1961 Puch Alpine SR150 150cc. | ||
+ | |||
+ | 1961 Puch DS60R | ||
+ | |||
+ | In 1961/1962 the Austrian company Puch offered two models in the UK, the more upmarket 59cc Cheetah Scooterette which sold for £99 17/- 6d, and the bog-standard 50cc MS 50 Nomad for £82 10/-. They are remarkably similar. From the outset, Puch enjoyed an excellent reputation for its high standard of design, build and reliability - and equally popular were the risque adverts they brought out between the 1950s and 1970s. | ||
+ | |||
+ | 1961 Puch Cheetah Scooter Model DS60R Scooterette | ||
+ | |||
+ | In 1962 the Austrian company Puch offered two models in the UK, the more upmarket 59cc | ||
+ | Cheetah Scooterette which sold for £99 17/- 6d, and the bog-standard 50cc MS 50 Nomad for £82 10/- | ||
+ | |||
+ | 1962 Puch Cheeta 90cc. | ||
+ | |||
+ | 1962 Puch MS50 | ||
+ | |||
+ | 1962 Puch Cheetah | ||
+ | |||
+ | 1962 PUCH Moped Model MS 50 VD Renamed it the Nomad in English-speaking | ||
+ | countries. | ||
+ | |||
+ | In 1962, the Austrian company Puch offered two models in the UK, the slightly more upmarket 59cc Cheetah Scooterette which sold for £99 17/- 6d, and this model, the bog-standard 50cc MS 50 Nomad, for £82 10/- | ||
+ | |||
+ | 1963 Puch Sears Allstate 250cc | ||
+ | |||
+ | 1965 Puch 250 SGS | ||
+ | |||
+ | 1966 Sears Moped 50cc. | ||
+ | |||
+ | 1966 Puch 175cc | ||
+ | |||
+ | 1967 Puch M125 | ||
+ | |||
+ | 1967 Sears Puch 250cc | ||
+ | |||
+ | 1968 Puch 250 | ||
+ | |||
+ | 1968 Sears Steyr Puch 250 | ||
+ | |||
+ | 1968 Puch M125 | ||
+ | |||
+ | 1969 Puch MS50V | ||
+ | |||
+ | 1970 Puch MS50D | ||
+ | |||
+ | 1970 Puch MS50V | ||
+ | |||
+ | 1970 Puch M125S Puch M125S road review | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch MS50V | ||
+ | |||
+ | 1973 Puch Maxi S, 49cc | ||
+ | |||
+ | 1973 Puch VZ50 3P Produced 1973-1975 | ||
+ | |||
+ | 1973 Puch M125 | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch M2 | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch MS50D | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch VZ 50 3P | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch M2 Moped | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch M50 Sport | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch Motocross, 175cc | ||
+ | |||
+ | 1974 Puch MV50 | ||
+ | |||
+ | 1976 Puch Twin Carb 250cc | ||
+ | |||
+ | 1976 Puch MV50 S, 49cc | ||
+ | |||
+ | 1976 Puch Grand Prix 49cc. | ||
+ | |||
+ | 1976 Puch M50 GP | ||
+ | |||
+ | 1977 Puch Monza 4 S | ||
+ | |||
+ | 1977 Puch M50-6 | ||
+ | |||
+ | 1978 Puch Grand Prix M50 SDP 49cc. | ||
+ | |||
+ | 1980 Puch Maxi Zorplan Shopper 3-Wheeler | ||
+ | |||
+ | 1982 Puch Monza 49cc. | ||
+ | |||
+ | 1982 ????????????? 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 504 F 4 T 1988 | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 125 HF 1988 | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 504 F 4 T 1985 | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE 1985 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 250 HF 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE Safari 1986 | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE Safari 1985 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 350 F4T 1984 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 125 HF 1986 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 560 F 4 T 1985 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 560 F 4 T 1986 | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE Safari 1988 | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE 1986 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE Safari 1986 | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE Safari 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 350 F 5 1985 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 250 HF 1988 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 125 F 5 1985 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE 1988 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE Safari 1988 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 250 F 5 1985 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 350 F 5 1987 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 560 F 4 T 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 504 F 4 T 1986 | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE 1986 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE Safari 1985 | ||
+ | |||
+ | Puch 350 HWE Safari 1987 | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE 1988 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 350 F 5 1986 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch 600 HWE 1985 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 125 HF 1987 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 560 F 4 T 1988 | ||
+ | |||
+ | Puch GS 250 HF 1986 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch GS 350 F 5 1988 Puch | ||
+ | |||
+ | Puch Imola GX 50 | ||
+ | |||
+ | Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani. | ||
<youtube>CtkmfY4PZ6g</youtube> | <youtube>CtkmfY4PZ6g</youtube> | ||
77. sor: | 406. sor: | ||
== Puch motorsport == | == Puch motorsport == | ||
+ | |||
+ | '''Az első átütő sikert a Puch 1931-ben a Német Grand Prix-n érte el 250 ccm-es, V-2 elrendezésű légkompresszoros motorjával, a nyeregben a svájci Elvetio Toricellivel. | ||
+ | A versenyt a Nürburgring - Nordschleife pályán rendezték.''' | ||
+ | [http://en.wikipedia.org/wiki/German_motorcycle_Grand_Prix Német Nagydíj történet / eredmények] | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Puch250Lade16-Y.jpg|340px]][[Fájl:Puch250Lade10.jpg|320px]] | ||
+ | |||
+ | '''Puch 250 Ladepumpe prototyp (1929) German Grand Prix 1931 (racer Elvetio Toricelli)''' | ||
+ | |||
+ | '''A Puch számos pálya-, túra-, országúti-, cross-, és trial-sportmodellt fejlesztett és gyártott fennállásának ideje alatt. Alább, megpróbáltunk egy kis ízelítőt adni ezekből.''' | ||
+ | |||
'''Puch EMC 125 (1953)''' | '''Puch EMC 125 (1953)''' | ||
+ | [[Fájl:PuchEMC125_1953.jpg|400px]] | ||
+ | '''Puch 125-ös alapra kidolgozott, kecses munka 1953-ből''' | ||
[[Fájl:Puch_1952.jpg]] | [[Fájl:Puch_1952.jpg]] | ||
- | + | ||
[[Fájl:13775693.jpg|690px]] | [[Fájl:13775693.jpg|690px]] | ||
- | '''Egy | + | '''Egy 250-es ikerdugattyús "Americaner" Puch 250 Road Racer''' |
[[Fájl:Puch1976customOhlins2007a250ccm.JPG|690px]] | [[Fájl:Puch1976customOhlins2007a250ccm.JPG|690px]] | ||
'''Harry Everts motocross világbajnok Puch 250 ccm-es, ikerkarburátoros versenygépe 1976-ból.''' | '''Harry Everts motocross világbajnok Puch 250 ccm-es, ikerkarburátoros versenygépe 1976-ból.''' | ||
- | |||
== '''Puch - Műhely Team''' - == | == '''Puch - Műhely Team''' - == | ||
- | |||
'''Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is!''' | '''Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is!''' | ||
''(csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)'' | ''(csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)'' | ||
+ | |||
+ | '''Puch Monza tunning''' | ||
<youtube>xFeQMJU6UEs</youtube> | <youtube>xFeQMJU6UEs</youtube> | ||
- | ''' | + | '''Két nagy technikai húzás''' |
- | + | A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban. | |
+ | |||
+ | === '''A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden''' === | ||
- | [[ | + | ([[Split-single engine]] vagy Doppelkolben zweitakt motor) |
- | + | [[Fájl:Puch_doppel.jpg|180px]][[Fájl:Puchpist1.jpg|480px]] | |
- | Két henger, közös égéstér, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés | + | '''Metszetrajz, illetve a működés közbeni 3 fázisrajz (Puch)''' |
+ | |||
+ | '''Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata''' | ||
+ | |||
+ | Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés. | ||
Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet | Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet | ||
115. sor: | 463. sor: | ||
[[Fájl:Puch_Doppelkolben_snittfoto.jpg]] | [[Fájl:Puch_Doppelkolben_snittfoto.jpg]] | ||
- | Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll. | + | Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll. (Puch, Graz, AT) |
- | * '''[[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!''' | + | * '''Alább a [[Twin]] elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!''' |
- | [[Fájl:Twn.jpg|300px]] | + | [[Fájl:Twn.jpg|300px]][[Fájl:1953_twn_bdg250_split_single.JPG|300px]] |
+ | |||
+ | (Triumph, Nürnberg, DE) | ||
+ | |||
+ | === '''A második megoldás, feltöltő szivattyú''' === | ||
+ | '''melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor.''' | ||
+ | |||
+ | [[Fájl:Ladepumpe.jpg]][[Fájl:MysteryEngine001_mitladepumpe.jpg|440px]] | ||
+ | |||
+ | Fent egy DKW elrendezés látható, míg a Puch kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül ugyanúgy, egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929) | ||
+ | |||
+ | '''''A teljes igazsághoz tartozik, hogy az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök [[Alberto Garelli]] fejlesztette ki és szabadalmaztatta. Cége, a [[Garelli Motociclette]], ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.''''' | ||
+ | |||
+ | Most pedig, egy kis "műhelyhang" | ||
+ | <youtube>BQfgyOVdpLI</youtube> | ||
- | |||
--[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. augusztus 22., 09:13 (CEST) | --[[Szerkesztő:Gaal Szilveszter|Gaal Szilveszter]] 2012. augusztus 22., 09:13 (CEST) | ||
== Források, hivatkozások == | == Források, hivatkozások == | ||
- | + | Szerkesztés alatt | |
[[Kategória:Motormárka]] | [[Kategória:Motormárka]] | ||
[[Kategória:Ausztria]] | [[Kategória:Ausztria]] |
A lap jelenlegi, 2012. szeptember 27., 04:41-kori változata
Puch AG. | |
Alapítva | 1889 |
Alapító | Johann Puch |
Megszűnt | 1934, Steyr-Daimler-Puch 1987, (most Magna-Steyr) |
Székhely | Graz, Ausztria |
A(z) Puch AG. weboldala |
Tartalomjegyzék |
Puch márkatörténet
A céget Johann Puch alapította Ausztriában, az első kerékpárokat 1903-ban kezdték gyártani. 1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente. Az I. világháború alatt a Puch AG. fontos beszállítója volt az osztrák-magyar hadseregnek. Azonban a Habsburg birodalom összeomlása után, a piac és a termelés csökkent, az autógyártás igények hiányában megszűnt. 1934-ben egyesül a Steyr és Austro-Daimler vállakozásaival és így képez egy céget a Steyr-Daimler-Puch.
1952-ben gyártották az első Puch robogót. A legendás Puch 500 gyártása 1957-ben kezdődik. Egyre több motorkerékpárt exportálnak az Egyesült Államokban -Allstate- és -Sears- néven. A gyár 1987-ben bezár, miután megvásárolja a Piaggio Italia.
Az első Puch moped az ötvenes években a Steyr-Daimler-Puch MS 50 volt, az úgynevezett baby-Puch, mert a törékeny és kistestű. A Puch rajongók úgy vélik, hogy ez volt az első tényleges moped. Azt azonban nehéz eldönteni, hogy a segéd biciklimotor hol ér véget, és a moped hol kezdődik? Az ötvenes évek robogó őrülete elmosta a modell kategóriákat. Mopedek? Robogók? Vagy egy "scooterette"? Dongó a bicajon?
A Puch márkanév jól ismert a mopedesek és motorkerékpárosok között. Sok öreg motorosnak egy Puch Maxi moped volt az első álma. Az 1970-es években az igények csökkenése a moped piacon a Puchot is megviselte, időszakos feléledése után olasz kézbe került a márka és a név. (bár nem használják)
Puch motorok 1934-ig
Puch motorok 1934-től (Steyr-Daimler-Puch)
Puch-60 Styrette 1939-ből tulajdonképpen egy stramm bicikli, "Dongó" szerű motorocskával.
Puch motorok 1934-1945-ig
modell felsorolás >> under construction
Modell | Évjárat | Kép | Jellemzők |
---|---|---|---|
Puch 250E | (1934 1937) | ||
Puch 250L | (1934 1937) | ||
Puch 250S4 | (1934-1942) | ||
Puch 250R | (1935 1937) | ||
Puch 250T3 | (1938) |
- Puch-60 "Styriette", 1938-1939, 1-cyl. 60,3cc
- Puch-125, 1940-1950(-1952), 1-cyl. 2-pistons, 124,75cc
- Puch-200, 1937-1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 198cc,
- Puch-200 ADP, ?-1934-?
- Puch-200 S4, ?-1934-?
- Puch-250 S4, 1934-1942, 1-cyl. 2-pistons, 248cc
- Puch-250 T3, (1937?) 1938-?, 1-cyl. 2-pistons, 248cc, 103k b/w image from
- Puch-250 L, 1933-1937
- Puch-250 E, 1933-1937
- Puch-250 R, 1933-1937
- Puch-250 ADP, ?-1934-?
- Puch-350 GS, 1937-1942, 1-cyl. 2-pistons, 349cc, 82k b/w
- Puch-500 VL, 1937-1938-?, 2-cyl., every - 2-pistons, 496cc, 101k b/w image from
- Puch-500 V, 1934-1937
- Puch-800, 1936-1938-?, 4-cyl., 792cc
1939 Puch S4 Military
Puch motorok 1945-től, napjainkig
1952 Puch 150 TL
1952 Puch TF 250
1953 Puch R125
1954 Puch 250 SGS
1955 Puch 125 SV
1955 Puch SGS 250
1956 Puch 125 RLA
1958 Puch SG250
1958 Puch Alpine 150
1959 Puch 150 SRA
1960 Puch Split Single 250cc, four-speed manual.
1961 Puch Alpine SR150 150cc.
1961 Puch DS60R
In 1961/1962 the Austrian company Puch offered two models in the UK, the more upmarket 59cc Cheetah Scooterette which sold for £99 17/- 6d, and the bog-standard 50cc MS 50 Nomad for £82 10/-. They are remarkably similar. From the outset, Puch enjoyed an excellent reputation for its high standard of design, build and reliability - and equally popular were the risque adverts they brought out between the 1950s and 1970s.
1961 Puch Cheetah Scooter Model DS60R Scooterette
In 1962 the Austrian company Puch offered two models in the UK, the more upmarket 59cc Cheetah Scooterette which sold for £99 17/- 6d, and the bog-standard 50cc MS 50 Nomad for £82 10/-
1962 Puch Cheeta 90cc.
1962 Puch MS50
1962 Puch Cheetah
1962 PUCH Moped Model MS 50 VD Renamed it the Nomad in English-speaking countries.
In 1962, the Austrian company Puch offered two models in the UK, the slightly more upmarket 59cc Cheetah Scooterette which sold for £99 17/- 6d, and this model, the bog-standard 50cc MS 50 Nomad, for £82 10/-
1963 Puch Sears Allstate 250cc
1965 Puch 250 SGS
1966 Sears Moped 50cc.
1966 Puch 175cc
1967 Puch M125
1967 Sears Puch 250cc
1968 Puch 250
1968 Sears Steyr Puch 250
1968 Puch M125
1969 Puch MS50V
1970 Puch MS50D
1970 Puch MS50V
1970 Puch M125S Puch M125S road review
1974 Puch MS50V
1973 Puch Maxi S, 49cc
1973 Puch VZ50 3P Produced 1973-1975
1973 Puch M125
1974 Puch M2
1974 Puch MS50D
1974 Puch VZ 50 3P
1974 Puch M2 Moped
1974 Puch M50 Sport
1974 Puch Motocross, 175cc
1974 Puch MV50
1976 Puch Twin Carb 250cc
1976 Puch MV50 S, 49cc
1976 Puch Grand Prix 49cc.
1976 Puch M50 GP
1977 Puch Monza 4 S
1977 Puch M50-6
1978 Puch Grand Prix M50 SDP 49cc.
1980 Puch Maxi Zorplan Shopper 3-Wheeler
1982 Puch Monza 49cc.
1982 ????????????? 1987
Puch GS 504 F 4 T 1988
Puch 600 HWE 1987
Puch GS 125 HF 1988
Puch 350 HWE 1987
Puch GS 504 F 4 T 1985
Puch 350 HWE 1985
Puch GS 250 HF 1987
Puch 600 HWE Safari 1986
Puch 600 HWE Safari 1985
Puch GS 350 F4T 1984 Puch
Puch GS 125 HF 1986 Puch
Puch GS 560 F 4 T 1985
Puch GS 560 F 4 T 1986
Puch 350 HWE Safari 1988
Puch 350 HWE 1986 Puch
Puch 350 HWE Safari 1986
Puch 600 HWE Safari 1987
Puch GS 350 F 5 1985 Puch
Puch GS 250 HF 1988 Puch
Puch GS 125 F 5 1985 Puch
Puch 350 HWE 1988 Puch
Puch 600 HWE Safari 1988
Puch GS 250 F 5 1985 Puch
Puch GS 350 F 5 1987 Puch
Puch GS 560 F 4 T 1987
Puch GS 504 F 4 T 1986
Puch 600 HWE 1986 Puch
Puch 350 HWE Safari 1985
Puch 350 HWE Safari 1987
Puch 600 HWE 1988 Puch
Puch GS 350 F 5 1986 Puch
Puch 600 HWE 1985 Puch
Puch GS 125 HF 1987 Puch
Puch GS 560 F 4 T 1988
Puch GS 250 HF 1986 Puch
Puch GS 350 F 5 1988 Puch
Puch Imola GX 50
Nos mint látjuk, ember legyen a talpán aki eligazodik a márka sokféle típusán és évjáratán, hát még én! Addig is, amíg sikerül kikászálódnom a típusok szövevényéből, egy két video remélem senkinek sem fog megártani.
250 SGS restauration
350 GS "military" restauration
veterán motoros találkozó. (Puchok is, meg.... )
Puch motorsport
Az első átütő sikert a Puch 1931-ben a Német Grand Prix-n érte el 250 ccm-es, V-2 elrendezésű légkompresszoros motorjával, a nyeregben a svájci Elvetio Toricellivel. A versenyt a Nürburgring - Nordschleife pályán rendezték. Német Nagydíj történet / eredmények
Puch 250 Ladepumpe prototyp (1929) German Grand Prix 1931 (racer Elvetio Toricelli)
A Puch számos pálya-, túra-, országúti-, cross-, és trial-sportmodellt fejlesztett és gyártott fennállásának ideje alatt. Alább, megpróbáltunk egy kis ízelítőt adni ezekből.
Puch EMC 125 (1953)
Puch 125-ös alapra kidolgozott, kecses munka 1953-ből
Egy 250-es ikerdugattyús "Americaner" Puch 250 Road Racer
Harry Everts motocross világbajnok Puch 250 ccm-es, ikerkarburátoros versenygépe 1976-ból.
Puch - Műhely Team -
Egy kis rafinéria és csodát lehet tenni egy mopeddel is! (csak ne "Riga" ötvözeteket használjunk!)
Puch Monza tunning
Két nagy technikai húzás
A sok akkori újdonságból két, a mai napig élő és még mindig továbbfejleszthető műszaki megoldás az amit külön is ki kell emelnünk, bár egyik sem "Puch" találmány, de a fejlesztésekben még is a grazi vállalkozásnak jött be a legjobban.
A Puchnál előszeretettel alkalmazott, jól bevált ikerdugattyús motor konstrukcióról röviden
(Split-single engine vagy Doppelkolben zweitakt motor)
Metszetrajz, illetve a működés közbeni 3 fázisrajz (Puch)
Az ikerdugattyús kétütemű működési vázlata
Két henger, közös égéstér, a két dugattyú közös "Y" hajtókarra felfűzve, jól szakaszolt szívás és kipufogás terek, átöblítés hatásfok növekedés.
Túra és sport változatoknál: ikerkarburátor, dupla gyújtás(két trafó, két megszakító, két gyújtógyertya, korai CDI gyújtás is szóba jöhet
- ...és a valóságban.....
Itt a két dugattyú a motor hossztengelyében áll. (Puch, Graz, AT)
- Alább a Twin elrendezés: a két dugattyú "Y" hajtókarra van fűzve, keresztirányú elrendezéssel, ezért jobb a hűtése!
(Triumph, Nürnberg, DE)
A második megoldás, feltöltő szivattyú
melynél a teljesítmény növelés motiválta a fejlesztőket (Puch, DKW, stb.) adódik az ikerdugattyús elrendezés kínálta lehetőségekből, a dugattyús feltöltő szivattyú (ladepumpe), amely "túltöltötte" levegővel a hengereket, mint egyfajta kompresszor.
Fent egy DKW elrendezés látható, míg a Puch kísérleti motor egy V elrendezésű változat volt, melyet a blokkon belül ugyanúgy, egy plusz hengerként kialakított légszivattyú látott el levegővel. (Puch 250, V2, Ladepumpen prototyp. 1929)
A teljes igazsághoz tartozik, hogy az első osztott egységes motort 1912-ben az olasz mérnök Alberto Garelli fejlesztette ki és szabadalmaztatta. Cége, a Garelli Motociclette, ekkor készített egy 346 ccm-es motorbiciklit, közúti használatra és versenyzésre. A termelési 1926-ig folytatódott, amikor a Garelli egyre inkább a katonai piacok felé fordul. A Garelli motorkerékpárok építése során nem fejlesztették tovább ezt a verziót, illetve nem is gyártották már ezeket a motorokat. A Puch azonban megtette ezt, sok más klasszikus márka mellett.
Most pedig, egy kis "műhelyhang"
--Gaal Szilveszter 2012. augusztus 22., 09:13 (CEST)
Források, hivatkozások
Szerkesztés alatt