Johann Puch
A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből
Az első Puch, a "Voiturette" (kosárka) 1900-ból
Tartalomjegyzék |
Rövid életrajz
Johann Puch (1862 június 27. Szlovénia - †1914 július 19. Zágráb Horvátország) feltaláló és mesterszerelő, aki később egy nagyon jelentős járműgyárat alapított. Speciális lakatos szakképzettséget szerzett, majd az ausztriai Stájer-országban telepedett le és ott dolgozott.
1889-ben Johann Puch, az ausztriai Grazban alapította meg a később világhírűvé vált járműgyár elődjét a " Fahrradfabrikation Strauchergasse 18 a " szerelőműhelyt, majd tíz év múlva az " Erste Steiermärkische Fahrrad-Fabriks-AG " gyárat. Kerékpárok gyártásával foglalkoztak, míg 1903-ban megkezdték a különböző típusú motorkerékpárok, majd rövidesen autómobilok gyártását is.
1912-ben Johann Puch nyugdíjba ment, de a társaság tiszteletbeli elnöke maradt. Ebben az évben a társaság mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztatott és 16.000 kerékpár mellett, több mint 300 motorkerékpárt és autót gyártottak évente.
1914-ig J. Puch 21 különböző típusú autót, teherautókat, autóbuszokat, katonai és egyéb speciális járműveket, tervezett és fejlesztett, beleértve a császári család és az uralkodó luxus limuzinjait, továbbá az osztrák-magyar hadsereg különböző I. világháborúban használt járműveit.Nevéhez sok, a mai napig alkalmazott műszaki fejlesztés és újdonság kapcsolódik (35 találmány illetve szabadalom), továbbá az az üzleti érdekeken is túlmutató elszántság, mellyel a céget vezette és elképzeléseit sikerre vitte.
Sok-sok sportsiker is kíséri a cég történetét, melyet ezek a műszaki újdonságok alapoztak meg.
Életrajzi momentumok
Tandem projekt 1912-1931
Ahhoz, hogy megértsük az ikerdugattyús elrendezés lényegét, menjünk vissza a 1912-be, mikor az olasz mérnök Alberto Garelli feltalálta ezt. Igen, A. Garelli, a "Garelli Motociclette"-nél épített egy 346cc motort, kifejezetten motorkerékpárok számára. Az elképzelés az volt, hogy ezzel a side-by-side megoldással felszámolja a 2 ütemű motorok gyengeségeit, és megnöveli hatásfokukat, nevezetesen a gyenge nyomatékleadást az alacsony-közepes fordulatszám tartományban.
A Puch AG már több mint egy évtizede működött, és gyorsan halad a kerékpár gyártó mester által megkezdett úton. A motorkerékpárok és egyéb termékek egyre szélesebb körben terjedtek el, amihez a gyárnak és a fejlesztőknek is fel kellett venni a versenyt.
Sajnos Johann Puch magának is kíméletlen tempót diktált, ami 1914-ben korai halálához vezetett. A fejlesztés lelassult, az első világháború kitörése pedig további gátat szabott ennek az irányzatnak. Az Ausztria számára vesztes háborút követően, az osztrák cég mondhatjuk, nem a legjobb egészségnek örvendett.
Az 1920-as években egy másik olasz mérnök, Giovanni Marcellino jelent meg a Puchnál, akit azért küldtek, hogy a a grazi gyár felszámolásról értesítse megbízóit. Marcellino, nemhogy tájékoztatta őket, hanem gyökeret eresztett a grazi Puch-nál, és az újrainduló motorkerékpár gyártásban oszlopos szerepet vállat.
A Garelli -motordesign- alkalmazásával, nevezetesen a dugattyúk tandem elrendezésével és az un. egyhengeres levegő feltöltő pumpa alkalmazásával (ladepumpe), Marcellino közreműködésével a Puch egy nagyon nyomatékos, de rugalmas kétütemű motort fejlesztett ki.
A Puch ezzel a levegő feltöltős ikerdugattyús prototípusával 1931-ben megnyerte a Német Grand Prix-t. A "tandem elrendezés" és a "ladepumpe" ezzel beírta magát a tecnika történetbe és a Puch az 1970-es évek végéig, széles körben alkalmazta ezt a konstrukciót a "nagy" motorjain.
Fontosabb fejlesztései
Halála után egy újság, többek közt ezt írta J.Puchról:
"Amikor Johann Puch-ot 1914. július 19-én utolérte a hirtelen halál, csak 14 év telt el, azóta, hogy az első önálló tervezésű autót a grazi Schlossberg-en tesztelték."
Ez a cikkrészlet 2 figyelemre méltó szempontra is utal:
-1- Míg a "modern autó" gyártásának hajnalán, sok gyártó más által gyártott, vásárolt motorral építette autóit, J. Puch saját tervezésű és gyártású motorral és saját karosszériával állította össze modelljeit.
-2- A grazi "Schlossberg" egy hegyi terep, kiméletlen feltételekkel.
Gondolhatjuk, hogy az akkori motorok teljesítménye illetve a jármű tervezése mai perspektívából nézve, nagyon szerény volt. Ennek ellenére Puch, hogy az első saját előállítású autóját (Voiturette 1900) teszteljék, nemhogy egy könnyű sík vidéket választott, hanem képes volt a meredek grazi hegyvidéken végrehajtani a próbákat, és az eredmények sokaságát dokumentálni is.
A teljesség igénye nélkül néhány, Ausztriában bejegyzett "patent"
J. Puch jelentős számú szabadalmat és találmányt jegyeztetett be Ausztriában, nem is beszélve a kisebb-nagyobb, a gyártás során felmerülő problémák műszaki megoldásairól. A találmányok a kerékpárok, motorkerékpárok és az autók körét ölelik fel, de találunk írógépekre vonatkozó mechanikai újításokat is.
Sok kidolgozott szabadalmat, csak halálát követően nyújtottak-, illetve jegyeztek be. A tervező asztalon levő projekteket később mások fejezték, vagy nem fejezték be. (lásd: ikerdugattyús kétütemű motor)
Egy későbbi "Puch Voiturette" modell ~ 1906-ból
Johann Puch szabadalmak
- 1855, Eljárás lánckerekek előállítására 16 szeptember 1899-15 április 1900
- 9429, Eljárás az előállítására lánckerekek, további szabadalom 1859, 27 szeptember
- 12574, tartórudak és szerkezet kerékpárok mentőhordággyá történő átalalkításához, 12 június 1901 -15. december
- 16108, Rerteszelés a gyújtáston, a belsőégésű motor veszélyes üzemzavarainak megelőzéséhez, 13 március 1903
- 27565, Eszköz a belsőégésű motorral hajtott gépjárművek túlmelegedésének megakadályozására 16. március 1905
- 39361, Állító-, szabályzó szelep a belső égésű motorok égési folyamatszabályzásához 25, Jut. 1908
- 48877, négyhengeres, dugattyús belsőégésű motor, 8 november 1909 -
- 56014, Készülék keret nélküli ablakok lezárására és a vibráció megelőzésére, 30. október 1911
- 61528, színes szalag jelzés, ellenőrzésekhez, 20 átl. 1912 - 1. június 1913
- 64139 Befecskendezés a motor levegő-beömlő csatornába, gépjárművekhez. 15 febr. 1913
- 64485, Ki és bekapcsolás jelző eszköz kettős színjelzéssel, 2. szeptember 1912
- 65105, , Cserélhető működtető kar 2. sept. 1912 - 15.
- 65237, Kardánmeghajtású motorkerékpárok, 25 május 1912
- 66131, „Sorvég> kocsi-vissza” működtető eszköz írógépekhez, 25 febr. 1913
- 67476, Levehető kerék gépjárművekhez, 27. jul. 1912- 15. jun. 1914- 11. Jan. 1915;
- 67477, Rögzítő zárócsavarok cserélhető kerekekhez, 7. nov. 1912- 15. jun. 1914- 11. jan. 1915;
- 68470, kiegészítő szabadalmi szabadalmak a levehető kerékhez (gépjárművek) A Nr. 67476 szabadalomhoz, 3. dec. 1912
- 69766, „Sorvég reteszelés” eszköz az írógépekhez, 24. dec. 1913
- 70375, Készülék a tekercsrugók által keltett rezgések, hanghatások zaj-,és feszültség-csillapítása céljából, 29. febr. 1913
Emellett rengeteg, a gyártáshoz, üzemeléshez és szervizeléshez szükséges újítás, módosítás műszaki megoldás kötődik nevéhez, nem is beszélve arról az élményről, amit fiatal és öreg motorosok, egy moped, egy Puch Maxi sportváltozat, vagy éppen egy 350-es túragép nyergében élhettek át.
Köszönjük Önnek Herr Puch!
Hivatkozásook
- J. Puch életrajz DE
- J. Puch életrajz EN
- J. Puch múzeum Graz, AT
- A Puch művek
- Puch aktualitások
- A Garelli Motociclette története
- Puch 250 a Virtuális Múzeumban